ارایه مشوقهای جدید به خودروسازان خارجی برای ورود به بازار ایران
رییس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی گفت: دولت و مجلس ارایه مشوقهای جدید برای جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی به کشور را در دستور کار دارند. به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، محمدرضا رضوی در دیدار با سفیر ژاپن و نمایندگان شرکتهای بازرگانی مرتبط با سوزوکی و نیسان در ایران افزود: خودروسازان ایرانی علاقهمندند با طراحیهای جدید خودروسازان ژاپنی آشنا شوند و با بهرهگیری از تجربیات آنان، زمینه پیشرفت و نفوذ مشترک در بازارهای خارجی را فراهم کنند. وی بر گسترش فعالیت، تجارت و تولید خودروسازان ژاپنی در ایران تاکید و اظهار امیدواری کرد تا همکاریهای ایران و ژاپن در این صنعت افزایش پیدا کند. وی با بیان اینکه دولت ایران مشوقهایی را برای خودروسازان خارجی پیشنهاد کرده، افزود: امروزه شرکتهای خودروسازی دنیا بهویژه شرکتهای اروپایی در تلاش هستند تا به ایران برگردند و در کشورمان سرمایهگذاری کنند. وی بااشاره به اینکه فرصتهای زیادی در بازار خودرو ایران برای فعالیت شرکتهای خودروسازی ژاپنی وجود دارد، گفت: به ایران تنها بهعنوان یک بازار مصرفی نگاه نکنید. مواد اولیه و واسطهیی و توانمندیهای
تولیدی قابل توجهی در کشور وجود دارد که میتواند زمینههای مناسبی را برای تولید و عرضه انواع خودرو در بازارهای منطقهیی فراهم آورد. رییس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی خواستار همکاری خودروسازان ژاپنی در زمینه تولید کامیون و خودروهای نیمه سنگین شد و افزود: باتوجه به شرایط جغرافیایی منطقه، همکاری در این حوزه قطعا به نفع طرفین خواهد بود. در این زمینه، مناسب است که شرکت ایسوزو همکاریاش را با گروه بهمن عمق بخشیده و دست به سرمایهگذاری مشترک بزند. کوجی هانیدا سفیر ژاپن در ایران در این جلسه اظهار امیدواری کرد که همکاریهای ایران و ژاپن در زمینه صنعت خودروسازی افزایش یابد. وی همچنین در زمینه برگزاری دورههای آموزشی بهویژه درحوزه سیاستگذاری صنعتی و تجاری اظهار داشت که به زودی امکاناتی در این رابطه فراهم خواهد شد. آکیرا کوبایاشی مدیرعامل شرکت کانماتسو ایران (شرکت بازرگانی مرتبط با سوزوکی) در این دیدار افزود: ما به ایرانخودرو قطعاتی عرضه میکردیم ولی به علت وجود تحریمها این ارتباط کاهش پیدا کرد. در شرایط جدید ما بهدنبال ارایه الگوهای متفاوتی از همکاری با ایرانخودرو هستیم. به گزارش تسنیم، وی گفت: خطوط تولید
شرکتهای خودروسازی ایرانی باید به روز شوند تا بهره وری آنها افزایش یابد. با آموزش مدیران شرکتهای خودروساز ایرانی میتوانیم به صنعت خودروسازی ایران کمک کنیم. کوبایاشی بااشاره به تجربه حضور شرکت سوزوکی در ایران افزود: باتوجه به شناخت سوزوکی از بازار ایران امکان سرمایهگذاری از نظر ما در این بازار وجود دارد ولی این موضوع نیازمند اقدامات متفاوتی است. اول اینکه دولت ایران باید مشوقهایی بر سرمایهگذاران خارجی در صنعت خودرو ارایه کند تا در مقایسه با سایر کشورها، انگیزه لازم برای حضور در ایران ایجاد شود. وی اضافه کرد: استراتژی سوزوکی تولید دومیلیون خودرو در هند در قالب سرمایهگذاری مشترک با شرکت ماروتی است. قرار است که نیاز آفریقا، خاورمیانه و بازارهای آسیای غربی از آنجا تامین شود. وی خاطرنشان کرد: خودروسازان ایرانی باید برقراری ارتباطات مستمر با سوزوکی و دیگر خودروسازان ژاپنی را از طریق اقدامات گستردهتر در دستور کار قرار دهند تا بتوانند زمینههای مذاکره را بررسی و آماده کنند.