آزادسازی سهام عدالت به سال ۹۶ موکول شد

۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۱۰

انتظار می‌رود در سال‌های 94 و 95 درصد قابل‌توجهی از اقساط سهام عدالت به خزانه واریز شود

گروه کلان

سهام عدالت نوعی یارانه است که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. دولت محمود احمدی‌نژاد، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده بود اما به گفته کارشناسان سازوکار انتقال این سهام مناسب نبود و به همین دلیل تنها چیزی که فعلا به دست اقشار هدف رسیده است برگه کاغذی بیش نیست. پوری‌حسینی که با حضور علی طیب‌نیا در راس وزارت امور اقتصادی و دارایی به سازمان خصوصی‌سازی برگشت در همان اوایل مطرح شدن ایده سهام عدالت هم، رییس این سازمان بود و به برنامه اجرایی تیم اقتصادی احمدی‌نژاد برای واگذاری سهام دولتی به دهک‌های پایین جامعه تحت عنوان سهام عدالت ایراد جدی داشت. حال وی پس از گذشت 2سال از حضور مجددش در سازمان، از آزادسازی این سهام در سال آخر دولت یازدهم خبر داده است.

رییس‌کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به فراهم آمدن شرایط خریدوفروش سهام عدالت در سال ۹۶ گفت: در حال حاضر ۳۶درصد سهام عدالت قابلیت آزادسازی دارد. پوری‌حسینی با بیان اینکه از نظر آماری حدود 48میلیون نفر تاکنون ثبت‌نام نهایی سهام عدالت شده‌اند، گفت: با آزادسازی سهام عدالت این افراد می‌توانند نسبت به خریدوفروش سهام خود اقدام کنند.

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: با توجه به اینکه سهام عدالت با این شرط به مشمولان داده شده است که اقساط آن از محل سود این سهام دریافت شود و از سوی دیگر از نظر میزان سود سهام عدالتی که دولت تاکنون دریافت کرده است و نیز با احتساب تخفیف 50درصدی سهام 2دهک اول مشمولان، بنابراین در حال حاضر 36درصد سهام عدالت قابلیت آزادسازی دارد.

وی ادامه داد: با این وجود انتظار می‌رود در سال‌های 94 و 95درصد قابل توجهی از اقساط سهام عدالت به خزانه واریز شود که بر این اساس قابلیت آزادسازی سهام عدالت به 50درصد تا پایان سال آینده خواهد رسید.

پوری‌حسینی گفت: با توجه به اینکه مهلت 10ساله آزادسازی سهام عدالت پایان سال 94 است بنابراین باید تا تیرماه سال 95 منتظر ماند تا مجمع شرکت‌های پرتفوی سهام عدالت تشکیل و سود اعلامی آنها مشخص شود تا بر اساس آخرین سود اعلامی، میزان آزادسازی سهام عدالت تعیین شود. وی افزود: بر اساس آنچه در لایحه آزادسازی سهام عدالت عنوان شده، یکی از گزینه‌های آزادسازی سهام عدالت این است که از شهریور سال 95 به‌مدت6 ماه به مشمولان مهلت داده می‌شود تا مابه‌التفاوت سود واریزی اقساط سهام عدالت را به حساب دولت واریز کنند تا پس از آن در سال 96 بتوانند، سهام عدالت خود را به‌طور کامل خریدوفروش کنند.

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: ایده دیگری که در زمینه آزادسازی سهام عدالت مطرح است، این موضوع است که دولت بتواند آن بخش از سهام را که اقساط آن تسویه نشده، به‌نیابت از مشمولان بفروشد و اقساط آن را تسویه کند و بعد از آن به‌میزان اقساط پرداخت شده اجازه خریدوفروش سهام عدالت به مشمولان داده شود.


۶۳هزار میلیارد تومان، ارزش روز پرتفوی

ارزش روز ۶۰ شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت ۶۳۴هزار و ۶۸میلیارد ریال برآورد می‌شود.

به گزارش «تعادل» به نقل از تسنیم، تعداد شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت 60 شرکت هستند که ارزش قطعی برآوردی آنها 428هزار و 725میلیارد ریال و ارزش روز آنها 634هزار و 68میلیارد ریال عنوان شده است.

همچنین از 60شرکت حاضر در این پرتفوی، 49 شرکت به صورت قطعی حضور دارند که ارزش قطعی برآوردی آنها 300هزار و 870میلیارد ریال و ارزش روز آنها 506هزار و 213میلیارد ریال تعیین شده است.

افزون بر این؛ ارزش قطعی برآوردی 11 شرکتی که به صورت غیرقطعی سهام آنها به پرتفوی سهام عدالت واگذار شده، 127هزار و 856میلیارد ریال و ارزش روز آنها 127هزار و 856میلیارد ریال عنوان شده است.

بر اساس این گزارش؛ نگاهی به پرتفوی سهام عدالت نشان می‌دهد از 60شرکت حاضر در این سبد تعداد 34 شرکت بورسی هستند که ارزش قطعی برآوردی آنها 254هزار و 478میلیارد ریال و ارزش روز آنها 459هزار و 821میلیارد ریال حساب شده است.

به‌علاوه اینکه در این پرتفوی، 26شرکت غیربورسی نیز حضور دارند که ارزش قطعی برآوردی آنها 174 هزار و 247میلیارد ریال و ارزش روز آنها 174هزار و 247میلیارد ریال است.

۱۴هزار میلیارد تومان سود در 9 سال

عملکرد سال مالی ۸۵ تا ۹۳ شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت حکایت از این دارد که سود دریافتی از این شرکت‌ها تاکنون ۱۴۵هزار و ۸۰۸ میلیارد ریال بوده است. بررسی عملکرد سال مالی 85 تا پایان سال 93 شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت نشان می‌دهد در مدت 9سال، سود دریافتی از 61شرکت حاضر در سبد سهام عدالت تاکنون 145 هزار و 808میلیارد ریال بوده است.

همچنین در این مدت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت 35هزار و 154 میلیارد ریال، اسناد دریافتی 5هزار و 217میلیارد ریال و مانده طلب سود از شرکت‌ها پس از کسر اسناد دریافتی 42هزار و 342میلیارد ریال (سررسید نشده) بوده است.


۶۰ شرکت سهام عدالتی

بررسی نام شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت نشان از این دارد که 60شرکت شامل 34شرکت بورسی و 26شرکت غیربورسی در این سبد قرار دارند. بر این اساس تاکنون از میان شرکت‌های «بورسی» 30درصد سهام آلومینیوم ایران- ایرالکو، یک درصد سهام ایران خودرو، 40درصد سهام بانک تجارت، 40 درصد سهام بانک صادرات، 30درصد سهام بانک ملت، 46درصد سهام پارس سویچ، 40درصد سهام پالایش نفت بندرعباس، 90درصد سهام پالایش نفت تهران، 40درصد سهام پالایش نفت شیراز، 40درصد سهام پالایش نفت اصفهان، 40درصد سهام پالایش نفت تبریز، 30درصد سهام پتروشیمی مارون، 25 درصد سهام پست بانک، 21درصد سهام چادرملو، 29 درصد سهام حمل‌ونقل پتروشیمی، یک درصد سهام سایپا، 23درصد سهام سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، 5درصد سهام سرمایه‌گذاری رنا، 50درصد سهام سیمان داراب، 34درصد سهام سیمان دشتستان، 39درصد سهام فولاد آلیاژی ایران، 30 درصد سهام فولاد خوزستان، 30درصد سهام فولاد مبارکه اصفهان، 35درصد سهام کارخانجات مخابراتی ایران، 24درصد سهام کشتیرانی ج. ا. ایران، 11 درصد سهام گل‌گهر، 20درصد سهام مخابرات ایران، 26درصد سهام مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران- مپنا، 37درصد سهام ملی صنایع مس ایران، 31 درصد سهام نیرو ترانس، 55درصد سهام بیمه دانا، 40درصد سهام پالایش نفت لاوان، 15درصد سهام پتروشیمی جم و 40درصد سهام صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ) به سهام عدالت تخصیص یافته است.

از میان شرکت‌های «غیربورسی» نیز 40درصد سهام پالایش نفت کرمانشاه، 40درصد سهام پایانه‌های صادراتی مواد نفتی، 30درصد سهام پتروشیمی ارومیه، 30درصد سهام پتروشیمی بندر امام، 30 درصد سهام پتروشیمی بوعلی سینا، 30درصد سهام پتروشیمی بیستون، 10درصد سهام پتروشیمی تبریز، 30درصد سهام پتروشیمی خوزستان، 10درصد سهام پتروشیمی شهید تندگویان، 30درصد سهام پتروشیمی فجر، 40درصد سهام هواپیمایی ج. ا. ایران، 40درصد سهام توزیع گاز ایران، 40درصد سهام مدیریت تولید برق یزد، 95درصد سهام تولید نیروی برق یزد، 40درصد سهام دخانیات ایران، 49 درصد سهام ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سابیر، 23درصد سهام شهر صنعتی البرز، 29درصد سهام شهر صنعتی رشت، 21درصد سهام شهر صنعتی کاوه، 95درصد سهام غله و خدمات بازرگانی مناطق 1، 2، 3، 4 و 5، 42درصد سهام مشانیر، 7درصد سهام مگاموتور، 30درصد سهام ملی حفاری ایران و 40درصد سهام ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پرتفوی سهام عدالت قرار گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه