بانک‌ها مجاز به پرداخت وام مسکن هستند

۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۱۶

گروه بانک و بیمه

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بانک‌ها باتوجه به منابع داخلی خود مجاز به پرداخت تسهیلات مسکن هستند و ارتباطی میان بدهی‌ها با تسهیلات‌دهی بانک‌ها از محل منابع داخلی وجود ندارد.

پیمان قربانی عقیل‌آبادی افزود: بانک مرکزی اعلام کرده است که بانک‌ها می‌توانند از محل منابع داخلی خود وام خرید مسکن را با شرایط مذکور در مصوبه شورای پول و اعتبار پرداخت کنند و هیچ‌گونه ممنوعیت مجددی در این‌باره اعلام نشده است. معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی موضوع کاملا جداگانه‌یی است، گفت: بانک‌ها باید بدهی خود به بانک مرکزی را پرداخت کنند، اما ارتباطی میان بدهی‌ها با تسهیلات‌دهی بانک‌ها از محل منابع داخلی آنها وجود ندارد.

عضو هیات عامل بانک مرکزی با تاکید بر طولانی‌مدت بودن تسهیلات مسکن اظهار داشت: بانک‌ها باید محاسبه کنند و ببینند که آیا توان پرداخت این تسهیلات را باتوجه به منابع داخلی‌شان دارند یا خیر؛ بانک مرکزی دستورالعملی را ابلاغ کرده است که براساس آن بانک‌ها مجاز به پرداخت این نوع تسهیلات هستند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید با محاسبه «توازن و مصارف» خود، توانایی یا عدم توانایی پرداخت تسهیلات 60میلیون تومانی را بسنجند و سپس برای پرداخت این نوع تسهیلات اقدام کنند، خاطرنشان کرد: سقف مذکور در این دستورالعمل (60میلیون تومان) به عنوان مبلغ نهایی پرداخت وام است و به این معنا نیست که باید حتما همین میزان وام پرداخت شود؛ بلکه بانک‌ها می‌توانند ارقامی کمتر از 60میلیون تومان را نیز به متقاضیان خرید یا ساخت مسکن بپردازند.

معاون رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: باتوجه به وضعیت کلی بازار و شرایط روند نزولی تورم درکشور، پرداخت تسهیلات مسکن برای بانک‌ها خدمات جذابی خواهد بود.

همچنین مدیرعامل بانک اقتصاد نوین گفت: منطق حکم می‌کند ابتدا بانک بدهی خود به بانک مرکزی را تسویه و بعد به پرداخت تسهیلات جدید مبادرت کند. حسن معتمدی در گفت‌وگو با فارس، درخصوص پرداخت تسهیلات 60میلیونی خرید مسکن و بحث مشکل بانک‌های بدهکار در پرداخت این تسهیلات، اظهار داشت: بانک اقتصاد نوین به بانک مرکزی بدهی ندارد اما اگر بانک به بانک مرکزی بدهکار باشد، به‌طور طبیعی پرداخت تسهیلات با سود 21درصد را به جریمه 34درصدی بانک مرکزی ترجیح نمی‌دهد.

وی افزود: منطق حکم می‌کند که ابتدا بانک بدهی خود به بانک مرکزی را تسویه و بعد به پرداخت تسهیلات جدید مبادرت کند، این طبیعی‌ترین کاری است که مدیر بانک باید انجام دهد. مدیرعامل بانک اقتصاد نوین تصریح کرد: لازم نیست بانک مرکزی به بانک تکلیف کند که اول بدهی را تسویه و بعد تسهیلات خرید مسکن بپردازد، چراکه بانک برای رهایی از جریمه 34درصدی اول بدهی به بانک مرکزی را می‌دهد.

وی با بیان اینکه وام خرید مسکن معمولا در قالب فروش اقساطی (نوعی از عقود مبادله‌هایی) پرداخت می‌شود، گفت: شورای پول و اعتبار از سال‌ها پیش تاکنون نرخی را برای عقود مبادله‌یی تعیین کرده که کمتر از هزینه تمام‌شده بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی است.

معتمدی ادامه داد: سال‌هاست بانک‌های خصوصی در قالب عقود مبادله‌یی تسهیلات پرداخت نمی‌کنند و درعمل این نوع عقود از فرآیند عملیاتی بانک‌های خصوصی حذف شده است. بنابراین اگر بانک‌ به بانک مرکزی هم بدهکار نباشند، تمایل چندانی به پرداخت تسهیلات با نرخ تعیین شده برای عقود مبادله‌یی ندارند.

وی گفت: بعید می‌دانم بانک‌هایی که به بانک مرکزی بدهکار هم نیستند، به پرداخت تسهیلات 60میلیون تومانی خرید مسکن ورود کنند. آنقدر تقاضا برای تسهیلات بالاست که منابع مازادی برای تسهیلات خرید مسکن باقی نمی‌ماند. نباید حساب چندانی برای این تسهیلات باز کرد.

یکی از مسوولان بانک مرکزی در این‌باره گفت: در بخشنامه تسهیلات 60میلیون تومانی خرید مسکن قیدی مبنی بر ممنوعیت پرداخت تسهیلات خرید مسکن برای بانک‌های بدهکار نیامده اما به‌طور طبیعی بانک اول باید بدهی خود به بانک مرکزی بپردازد و بعد به اعطای تسهیلات جدید مبادرت کند.

مشاهده صفحات روزنامه