اخبار

۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۲۸

فرصت تغییر جهت بودجه از نفت به معدن

کمال‌الدین، پیر موذن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص رشد قابل توجه بخش معدن در سال گذشته اظهار کرد: باتوجه به محدودیت‌های درآمدی ایران که ناشی از کاهش قیمت نفت و صادرات آن بوده است، زمان آن فرا رسیده تا با تکیه بر معادن و سایر ظرفیت‌های معدنی این کشور سمت و سوی بودجه به سمت تامین منابع مالی از معادن تغییر کند. وی در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرد: ایران به لحاظ ذخایر معدنی یکی از نادرترین کشورها به شمار می‌رود که ضرورت دارد با سیاست‌های حمایتی مجلس و دولت به این حوزه توجه بیشتری شود. وی افزود: البته هر دو هفته یک‌بار وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حاضر می‌شود و موضوعات مربوط به معادن در این کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد اما در زمینه اکتشافات جدید باید از همت سه قوا برخوردار شویم. این نماینده مجلس با بیان اینکه طی سال‌های گذشته دولت و بخش خصوصی از معادن استان اردبیل غفلت کرده بودند، گفت: خوشبختانه پس از سال‌ها این معادن مورد توجه دولتمردان قرار گرفت و معدن قزل‌اوزن به شرکت ایمیدرو و پهنه سبلان به شرکت میدکو و معدن باغرو به شرکت اقتصادی کوثر داده شد.


هند و پاکستان بازار فرش‌ دستباف ایرانی را گرفته‌اند

سیدمجتبی عراقچی رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف گفت: بیش از 90درصد فرش‌های دستباف ایرانی صادر می‌شوند که البته بازار ما را کشور‌هایی مانند هند و پاکستان گرفته‌اند چون هزینه و دستمزد کارگر در این کشور‌ها ارزان‌تر است.

عراقچی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در کشور ما 80درصد هزینه‌ فرش دستباف را دستمزد تشکیل می‌دهد، بنابراین طبیعی است با افزایش میزان دستمزد، قیمت‌ تمام‌شده فرش دستباف افزایش یابد و مردم بیشتر به سمت فرش‌های ماشینی، موکت یا دیگر موارد جایگزین تمایل پیدا کنند. وی با بیان اینکه صادرات فرش دستباف ایرانی به همه کشورها صورت می‌گیرد، گفت: کشور‌های اروپایی تمایل زیادی به استفاده از فرش‌های دستباف ایرانی به ویژه فرش‌های دستباف دست دوم دارند که البته درحال حاضر بازار اروپا با بحران اقتصادی مواجه است.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف افزود: امریکا یکی از کشورهای واردکننده فرش بود ولی درحال حاضر ورود فرش ایرانی به امریکا تحریم است که البته این موضوع ربطی به تحریم هسته‌یی ندارد.

عراقچی اظهار کرد: باتوجه به بالا بودن ارقام معامله شده در این صنف معمولا فروش به صورت اقساطی صورت می‌گیرد، به ویژه کسانی که فرش به صادرکنندگان می‌فروشند، طبیعی است که نحوه دریافت به صورت اقساطی است و نمی‌توان استفاده از کارتخوان را اجباری کرد.

مشاهده صفحات روزنامه