خشکسالی نقدینگی در بورس

۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۵۱


واکنش‌های مثبت چند روز اخیر بازار سهام به اخبار مذاکرات موجب شد تا بار دیگر سهامداران بر صعود بورس امیدوار شوند، اما با نگاهی به معاملات اخیر تالار شیشه‌یی باید گفت رفتارهای هیجانی ناشی از اخبار مذاکرات دوام چندانی نداشته و صعود شاخص یک‌باره در مدار نزولی قرار گرفته است، هرچند روز گذشته نیز شاهد رشد نسبی شاخص کل بودیم و به نظر می‌رسد میل به صعود در این میان بیشتر باشد. اما در این میان باید به سیاست‌های دولت اشاره کرد و گفت: تصمیمات نه‌چندان مناسب درخصوص بورس خشکسالی نقدینگی را در بازار سهام ایجاد کرده است.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» بااشاره به شرایط نامتعادل بازار سهام گفت: اخبار مهمی که طی چند ماه اخیر معاملات بازار سرمایه را به‌شدت تحت تاثیر خود قرار داده است، اخبار مذاکرات هسته‌یی است که اهمیت این موضوع در وضعیت اقتصادی کشور قابل رویت است، این موضوع به جد می‌تواند تحولات عظیمی را درکشور ایجاد کند.

عبدالقاسم آقادست افزود: هرچه به ضرب‌الاجل نتیجه مذاکرات نزدیک می‌شویم، واکنش‌های هیجانی در بازار سرمایه دوچندان می‌شود، چراکه اخبار ضدونقیض ازسوی رسانه‌ها مختلف در دنیا منتشر می‌شود، در کنار این موضوعات سهامدارانی که سعه‌صدر بیشتری در بازار سهام داشتند، متاسفانه در نتیجه بی‌اعتمادی‌های ایجادشده سرمایه‌های خود را به بازار‌های کم‌ریسک منتقل کردند که همه این عامل‌ها موجب شده بورس اوراق بهادار کم جان‌تر از همیشه باشد. وی بااشاره به حجم کم معاملات اظهار کرد: قیمت سهام طی چند ماه اخیر به پایین‌ترین حد ممکن رسیده که بسیاری از سهامداران حاضر به فروش سهم‌های خود در قیمت پایین نیستند، این رکود ایجادشده در تالار حافظ موجب شده تا تابلو معاملات حجم کمی را درج کند. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص کاهش هیجان این بازار درکشور گفت: بازار سرمایه تنها بازار مهیجی بود که هر روز مخاطبان بیشتری به خود جذب می‌کرد اما از اواخر سال92 تاکنون تعداد فعالان این بازار کمتر از چند سال اخیر شده که تنها علت آن را می‌توان بی‌اعتمادی و غیرمنطقی بودن روند معاملات دانست، در این شرایط سهامدارانی که از بورس خارج شده‌اند، همچنان این بازار را رصد می‌کنند تا در وضعیت مطلوب‌تر از اکنون ورود دوباره و البته بهتری را نسبت به قبل داشته باشند. بنابراین باید گفت 10تیر امسال می‌تواند روز سرنوشت‌سازی برای همه افراد و فضای اقتصادی کشور باشد. آقادوست درباره نزول‌های سنگین بازار سهام بیان کرد: نمی‌توان ریزش‌های چند ماه اخیر را تنها به نتیجه مذاکرات نسبت داد چراکه صعود چشمگیر 2سال گذشته اصلی‌ترین عامل برهم خوردن تعادل بازار است، البته افت قیمت‌های جهانی، رکود اقتصادی و سیاست‌های در پیش گرفته شده ازسوی دولت نیز ازجمله دیگر دلایل نوسان‌های غیرطبیعی بازار است که تنها با درنظر گرفتن راهکارهای اساسی این مشکلات از بین می‌رود. وی با انتقاد از سیاست‌های مالی دولت خاطرنشان کرد: سیاست‌های اتخاذشده ازسوی دولت یازدهم تنها بر مهار تورم دلالت دارد که این موضوع تاکنون موجب ورشکستگی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی شده که در نهایت تاثیر بسیار و منفی بر بورس گذاشته است.

مشاهده صفحات روزنامه