گشایش بازارها به روی صنعت مبل
بررسی اوضاع و سیر رشد صنعت مبلمان در دهههای گذشته نشان میدهد که با تغییر الگوی زندگی در جامعه، تقاضا برای محصولات تولیدی صنعت مبلمان با گرایشهای نوین افزایش یافته و این شرایط سبب شده تا سرمایهگذاریها و فعالیتهای تولیدی در این صنعت رونق گیرد. آنطور که خط سیر اقتصادی کشور در سالهای اخیر نشان میدهد؛ ورود صنایع ایرانی از مرحله «پیش دیجیتال» به مرحله «پس دیجیتال»، حکایت از بهروز رسانی متدولوژیها، فناوریها و سازوکارهای مدرن و متداول دنیای امروز دارد که جملگی، ارتقای کیفیت، کاهش قیمت، رضایت مشتری، تولید ثروت و ارزش افزوده اقتصادی را در کلان اقتصاد ملی هر کشور نشانه رفتهاند و صنعت مبلمان ایران نیز از این خط سیر دور نمانده است.
خوشبختانه همراستا با این تحولات اجتماعی، تحولات سیاسی اخیر ایران پس از توافق 23تیر ماه نیز، دریچه جدیدی به روی صنعتگران ایرانی گشوده و بازارهای جدید جهانی را به روی تولیدکنندگان باز کرده است. موفقیتی که صنعت مبلمان ایران نیز از آن بیبهره نمانده و خیز مناسبی برای بازارهای جهانی برداشته است.
البته ایرانیان از بامداد تاریخ تاکنون، در این هنر- صنعت دیرین و دیرپا، صاحب سبک، مدل، جایگاه و اندیشهورزی بوده و هستند و اینک که تاریخ کشور پرافتخارمان، برگهای زرین تدبیر و توانایی ایرانی مسلمان را به مدد توانمندی و تلاش فرزندان برومند این سرزمین کهن، بر صفحات تاریخ میافزاید، مسوولیت تک تک ایرانیان در هر صنف و صنعت و جایگاه و پایگاهی که دارند، دوچندان میشود.
در این راستا، عمده مزیت برگزاری نمایشگاه بینالمللی مبلمان منزل، علاوه بر افزایش کمی و کیفی شرکتکنندگان و ارتقای سطح محصولات ارائه شده، تمایل و اشتیاق کشورهای قدرتمند، ثروتمند، توسعهیافته و حتی در حال توسعه برای تعامل اقتصادی- تجاری با جمهوری اسلامی ایران، اعم از بخش دولتی و غیردولتی، پس از موفقیت در مذاکرات اخیر است که نشاندهنده وجود ظرفیتهای بالقوه و بالفعل متعددی است که در عرصههای مختلف صنعتی، تجاری، علمی، کشاورزی، سرمایه انسانی و از همه مهمتر جایگاه رفیع سیاسی این مرزوبوم کهن وجود دارد. در این راستا، ما بهعنوان فعالانی که در چهارمین دهه از حیات نظام جمهوری اسلامی ایران، فرصت بروز تواناییها و ارائه محصولات و خدمات تولید شده ایرانی را داریم، جملگی موظف به درک صحیح شرایط موجود و حرکت سریع و هدفمند به سوی فتح قلههای تولید، صادرات و رونق تجاری کشور و فتح بازارهای منطقهیی و بینالمللی هستیم.
احساس مسوولیت و تعهد نسبت به کار، ارائه محصول مناسب و مفید و ماندگار به مشتری و تلاش برای اعتلای نام میهن، ازجمله فرایض ملی و اخلاقی تکتک ماست که در این مقطع حساس، همراه و همگام با سایر دوستداران و خدمتگزاران دین و میهن، به ایفای درست رسالت حرفهیی و صنفی و تاریخی خود بپردازیم و چنان کنیم که مبلمان ایرانی، صنف برگزیده و موفق در میان صنایع زود بازده کشور باشد.
در این مسیر، شعار «مبلمان ایرانی در مسیر بازارهای جهانی» فرصت مغتنی است که در فصل طلوع آفتاب امید و در سایه سار دلنشین تدبیر و تعامل با جهان امروز، بتوان بخشی از توانمندی، تفکر، تلاش و تردستی صنعتگران، هنرمندان، طراحان، تولیدکنندگان و فروشندگان ایرانی را در معرض تماشای علاقهمندان، مشتریان، و مخاطبان هنر- صنعت مبلمان ایرانی قرار داد.
در پایان یادآور میشود، تدوین استانداردهای محصولات جهت نظارت بر محصولات داخلی و جلوگیری از ورود محصولات فاقد کیفیت خارجی، تشکیل شبکههای مختلف تولیدی، صادراتی و تجاری جهت تامین، تولید و توزیع اقتصادی مواد اولیه، توسعه زنجیره ارزش محصول و تکمیل حلقههای مفقوده صنعت در حوزههای طراحی، مهندسی، بازاریابی و آموزشهای تخصصی و برگزاری تورهای تخصصی برای آشنایی تولیدکنندگان و صنعتگران با روشهای تولید و مدیریت در کشورهای توسعه یافته، کمک به تغییر پارادایم تولیدکنندگان و فعالان صنعت و آشنا کردن آنان با شیوههای نوین مدیریتی در کشورهای توسعه یافته، از اقداماتی است که در جهت رشد کمی و کیفی این صنعت میتواند از سوی مسوولان مورد توجه قرار گیرد و در این راستا، شورای ملی مبلمان و دکوراسیون گامهای موثری برداشته است.