آیا چین جایگزین هند در چابهار می‌شود؟

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۰۹

درحالی که به نظر می‌رسد مذاکرات ایران و هند بر سر سرمایه‌گذاری در چابهار به نتیجه نرسیده است، رفت و آمد هیات‌های چینی و اخیرا سفیر چین به چابهار، خبر از جایگزینی احتمالی هند با چین در توسعه این بندر مهم ایران دارد.

به گزارش ایرنا، پانگ سن سفیر چین در سفرش به چابهار روز پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اظهار کرد: ساخت و ساز این بندر نه تنها یک ساخت و ساز عملیاتی و توسعه‌یی است بلکه برای ایران جزیی از راهبرد شرق کشور محسوب می‌شود.

وی هدف از سفرش به بندر چابهار را شناسایی موقعیت منطقه برای همکاری دو کشور عنوان کرد و افزود: در بازدید میدانی از توسعه بندر شهید بهشتی به این نتیجه رسیدیم که این نوع ساخت و سازها دستاورد مهمی برای کشور ایران در زمینه بندرسازی به وجود آورده است.

وی گفت: توسعه بندر چابهار اهمیت برتری اقتصادی و راهبردی این منطقه برای کشور ایران را نشان می‌دهد.

پانگ سن گفت: با توجه به اینکه چین در زمینه بندرسازی و بندرداری تجربه بسیار خوبی دارد، می‌توانیم در زمینه‌های طراحی، ساخت و ساز بندر شهید بهشتی چابهار، تامین تجهیزات و مدیریت اجرایی آن همکاری خوبی با ایران داشته باشیم.

پانگ سن افزود: ما معتقدیم ترانزیت و ترانشیب در بندر چابهار برای کشورهای همسایه و منطقه معنا پیدا می‌کند و می‌تواند نقش موثری در کل منطقه داشته باشد و از طرفی این بندر در مسیر جاده ابریشم قرار دارد.

تلاش چین برای سرمایه‌گذاری در چابهار درحالی صورت می‌گیرد که این کشور، هفته گذشته اعلام کرد که بندر گوادر در پاکستان که دارای موقعیت جغرافیایی مشابهی با چابهار است را برای 43سال اجاره کرده است. این درحالی است که مذاکرات ایران و هند بر سر سرمایه‌گذاری در چابهار که هندی‌ها سال‌هاست دنبال آن هستند به نظر می‌رسد تاکنون به نتیجه‌یی نرسیده است.

بنابراین سفر اخیر هیات چینی همراه با سفیر چین به منطقه می‌تواند تلاش ایران برای جایگزینی هند برای تسریع در سرمایه‌گذاری در چابهار باشد. چین نیز مانند هند همکاری خوبی با افغانستان دارد و برای سرمایه‌گذاری و توسعه این کشور، تلاش‌هایی را برای مذاکره با طالبان آغاز کرده و علاقه‌مند است که در حل تنش داخلی این کشور نقش‌آفرینی کند.

چینی‌ها پیش از این نیز علاقه خود را برای سرمایه‌گذاری در چابهار اعلام کرده بودند اما مذاکره ایران با هند باعث شده بود تا ایران به این علاقه پاسخی ندهد. برای چین، ایران و چابهار راه امنی برای دسترسی به دریای عمان و خلیج فارس است.

حامدعلی مبارکی، رییس منطقه آزاد چابهار روز پنج‌شنبه در دیدار با «پانگ سن» سفیر کشور جمهوری خلق چین گفت: ایجاد لجستیک پارک و هاب منطقه‌یی برای دسترسی مناسب به کشورهای C.I.S و راه‌اندازی شهرک صنعتی چینی‌ها در زمینه‌های مونتاژ خودرو، خط تولید پردازش مواد معدنی، ساخت لوله، مخازن و برج‌های پتروشیمی و پالایشگاه و نیز ایجاد SPM و مشارکت در ساخت کشتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی چین ازجمله طرح‌ها و برنامه‌های مورد توافق است.

وی به سابقه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور اشاره کرد و افزود: جاده ابریشم قدیم و طرح کمربند اقتصادی، جاده ابریشم جدید چین و تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری جاده ابریشم همچنین برنامه تاسیس منطقه آزاد تجاری پاسیفیک، مهم‌ترین نماد پیوند و همکاری و اهرم توسعه روابط میان چین و ایران است.

وی افزود: در دوره جدید در عرصه بین‌المللی و لغو تحریم‌ها همچنین اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در طرح مهم چین در جاده ابریشم جدید بیانگر آغاز روابط نوین و رو به گسترش بین دو کشور ایران و چین است.

رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار با بیان اینکه کشور چین در زمره نخستین کشورهایی است که حاضر به سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار شده است، بیان کرد: تاکنون حدود 20شرکت با ملیت چین در این منطقه به ثبت رسیده‌اند که عمدتا در بخش بازرگانی و تجارت فعال هستند.

مبارکی برخی از مزیت‌ها و ظرفیت‌های این منطقه را برشمرد و اضافه کرد: ما از سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران دوراندیش چین در طرح‌های زیربنایی و اساسی استقبال می‌کنیم.

تلاش «تعادل» برای برقراری ارتباط با مسوولان منطقه ازجمله علی‌اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان برای کسب اطلاع بیشتر در این مورد که آیا این سفر به عقد قراردادی منعقد شده است یا خیر و آیا سفر هیات چینی به چابهار، نشانه تغییر علاقه تهران از همکاری با هند و جایگزینی آن با چین است به جایی نرسید.

سفیر کشور چین و هیات همراه بعد از سه روز بازدید از ظرفیت‌های منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار، روز پنج‌شنبه این شهرستان را ترک کردند.

مشاهده صفحات روزنامه