هواپیماهای روسیه در انتظار ورود به بازار ایران

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۲۸

از زمان توافق هسته‌یی ایران و 1+5 به‌ویژه اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مقام‌های دولتی و بازرگانی روسیه بارها اشتیاق خود را برای فروش هواپیمای مسافری سوخو سوپرجت-100 به ایران اعلام کرده‌اند.

بیشترین ابراز تمایل در این زمینه از جانب «ایلیا تاراسنکو» رییس شرکت هواپیماسازی مسافری سوخو صورت گرفته که تاکید کرده است: در صورت عقد قرارداد فروش هواپیما با تهران، امکان ورود طرف‌های ایرانی در برنامه ساخت این هواپیما بررسی می‌شود. وی افزود: با رفع تحریم‌های ضدایرانی می‌توان امکان تحویل حدود 100فروند هواپیمای سوپر جت یکصدنفره را به ایران در دستور کار قرار داد. وی گفت: در ایران علاقه زیادی به خرید این هواپیما وجود دارد که امکان فروش آن را بررسی خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم با شرکت‌های هوایی ایرانی در این زمینه همکاری کنیم، زیرا پیش‌تر در این باره رایزنی‌هایی صورت گرفته و هنوز هم ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، این شرکت شهریور ماه گذشته در جریان برگزاری نمایشگاه هوا فضای ماکس2015 مسکو و مذاکره با مقام‌های ایرانی برای برنامه‌ریزی فروش این هواپیماها به ایران پس از تحریم‌های ضدایرانی اعلام آمادگی کرده بود. باتوجه به مشارکت شرکت‌های اروپایی در ساخت این هواپیما، سوخو نمی‌تواند به تنهایی در این زمینه تصمیم بگیرد. «الکساندر روبتسف» رییس شرکت لیزینگی «ایلیوشین فایننس» نیز اعلام کرده که با سفارش‌دهنده‌های ایرانی در حال مذاکره است تا با رفع تحریم‌ها، به احتمال زیاد تا پنج فروند هواپیمای سوپرجت-100 به ایران به‌صورت لیزینگی تحویل شود. «کریل تساریف» رییس شرکت «اسبربانک لیزینگ» روسیه هم گفته است که برای تحویل هواپیما به ایران تمایل دارد. «ماکسیم سوکولوف» وزیر حمل‌و‌نقل روسیه نیز چندی پیش اعلام کرد ایران و روسیه در حال مذاکره در‌مورد تحویل سوخو سوپرجت-100 هستند.

مشاهده صفحات روزنامه