
آموزش و پرورش هيچ قصوري ندارد
وزير آموزش و پرورش روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيات دولت وقتي از سوي خبرنگاران مخاطب قرار گرفت به جاي پاسخگويي بيشتر سعي داشت عصبانيت خود از رسانهها را نشان بدهد.
وزير آموزش و پرورش روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيات دولت وقتي از سوي خبرنگاران مخاطب قرار گرفت به جاي پاسخگويي بيشتر سعي داشت عصبانيت خود از رسانهها را نشان بدهد. البته اين سنت غير حسنه كه مسوولان ديگر نيازي به پاسخگويي در برابر مردم و البته رسانهها نميبينند و خود را ملزم به اطلاعرساني نميدانند چند سالي است كه در بين دولتمردان و حتي مسوولان ردههاي پايينتر هم باب شده است. درست از زمان دولت نهم بود كه به مدد سياستگذاريهاي رييس آن مسوولان ديگر نيازي به پاسخگويي در برابر مردم نميديدند و اين سنت از همان زمان بهطور غيرقابل باوري همچنان ادامه دارد. اما اين روزها مسائل و مشكلات بسياري در حوزه آموزش و پرورش كشور وجود دارد. از بازماندن نزديك به يك ميليون دانشآموز از تحصيل تا وضعيت بد معيشتي معلمان و از طرف ديگر پايين آمدن كيفيت خدمات آموزشي در مدارس دولتي همچنين اتفاقات ناگواري كه براي دانشآموزان در اردوهاي مدرسه رخ ميدهد. تمام اين موارد ميتواند به تنهايي موضوع يك مصاحبه با وزير آموزش و پرورش باشد اما رفتار وزير در حاشيه جلسه هيات دولت با خبرنگاران اين واقعيت تلخ را نشان داد كه او به عنوان كسي كه سكاندار آموزش وپرورش كشور است هيچ تمايلي به پاسخگويي و البته تعامل سازنده بار رسانهها نداشته باشد.
كمبودهايي كه بيداد ميكنند
اگر نگاهي به اخبار مختلف در حوزه آموزش و پرورش بياندازيم ليست بلند بالايي از كمبودها را ميتوانيم برشماريم. از كمبود كلاس درس تا معلم با تجربه و البته كلاسهاي استاندارد و ... البته كه تمام اين مشكلات تنها در همين چند ماه سكان داري عليرضا كاظمي به وجود نيامده اما مساله اينجاست كه اگر قرار باشد مشكلات حل و فصل شود تا بيان نشوند قطعا ارادهاي هم براي رفع آنها وجود ندارد. بهطور مثال طي سال تحصيلي جاري نزديك به يك ميليون دانشآموز از تحصيل بازماندهاند. اين اتفاق بيش از هر چيز به دليل مشكلات اقتصادي رخ داده است. به اين دليل كه خانوادهها با توجه به مشكلات معيشتي و تورمهاي بالا ديگر توان تامين هزينههاي تحصيلي فرزندانشان را نداشتهاند. اما وقتي وزير آموزش و پرورش خود را در اين زمينه بيتقصير ميداند يك سوال به وجود ميآيد پس اجراي عدالت آموزشي وظيفه چه كسي است؟ آيا وزيري كه در صدر اين وزارتخانه نشسته است براي اجراي قانون اختيار ندارد؟ يا وقتي خبرنگاران در مورد وضعيت معيشتي معلمان از او سوال ميكنند با تحكم اظهار ميدارد كه در اين زمينه پاسخگو نخواهد بود نشان از عدم كارآمدي او در رفع مشكلات معيشتي معلمان دارد يا عدم ميل به پاسخگويي كه البته يكي از وظايف تعريف شده براي تمامي مسوولان است.
كمبود كلاس درس و مدرسه
مساله اينجاست كه وزير آموزش و پرورش مدعي شده بازماندگي از تحصيل دانشآموزان دلايل ديگري دارد ربطي به آموزش و پرورش ندارد اما جالب است بدانيد به گفته معاون فني و اجرايي سازمان نوسازي و تجهيز مدارس در كشور حداقل با كمبود بيش از 1000 كلاس درس مواجه هستيم. از سوي ديگر وزير آموزش و پرورش بايد به اين نكته توجه داشته باشد كه دو شيفت بودن مدارس خود نشانهاي دقيق و واضح از كمبود مدرسه و كلاس درس در كشور است وگرنه استاندارد جهاني مدارس بر اساس دو شيفت تعريف نشده است. اينكه وزير مدعي است ما در زمينه كلاس درس و معلم كمبودي نداريم و اين بازماندگي از تحصيل به دلايل ديگري است باز هم ميتواند تنها يك ادعا باشد چرا كه به گواه بسياري از اخبار منتشر شده در سال تحصيلي جاري آموزش و پرورش تنها به اين دليل كه تعداد كمبود معلم در مدارس را كاهش بدهد از معلمان بازنشسته استفاده كرد. از طرف ديگر به كار گرفتن معلمان بيتجربه و فارغالتحصيلاني كه هيچ دوره آموزشي براي تدريس نديدهاند به خصوص در مدارس دولتي باعث شده تا با افت چشمگير معدل دانشآموزان مواجه باشيم. البته اگر اين مورد هم از وزير آموزش و پرورش سوال ميشد قطعا اين مساله را هم مربوط به قصور آموزش و پرورش نميدانست و مساله را به بيتوجهي دانشآموزان به درس و مسائل ديگري ربط ميداد تا وزارتخانه مطبوعش را از هر اتهامي مبرا كند.
امكانات آموزشي در شهرهاي كوچك بسيار اندك است
اما سوال مهم ديگري كه وزير بايد به آن پاسخ بدهد شرايط بد امكانات آموزشي در شهرهاي كوچك و دور افتاده است. مدارسي كه حي امكانات حداقلي را هم ندارند. مدارسي كه ممكن فرسوده باشند و ناگهان سقفشان بر سر دانشآموزان آور شود. مدارسي كه ممكن است وسايل گرمايشي مناسب نداشته باشند و البته مدارسي كه به دلايل مختلف حتي نميتوانند امنيت جاني دانشآموزان در يك اردوي تفريحي را تضمين كنند. اگر اينها هيچ كدام قصور آموزش و پرورش نيست پس بايد براي پيگري و رفع اين كمبودها به كدام نهاد يا سازمان مراجعه كرد. اگر رسيدگي به رشد قارچ گونه مدارس غير انتفاعي در كشور و بازماندن دانشآموزان بيبضاعت از عدالت آموزشي وظيفه آموزش و پرورش نيست پس چه كسي بايد اين مشكلات را حل و فصل كند. اينكه وزير آموزش و پرورش به جاي پاسخگويي سعي ميكند خبرنگاران به دليل سوالاتي كه از او ميپرسند مورد عتاب قرار دهد قرار است چه پيامي را به جامعه رسانهاي كشور برساند. سوال بزرگتر اما اين است كه در چنين شرايطي اصلا وزير آموزش و پرورش به عنوان سكان داري يكي از مهمترين وزارتخانههاي كشور و شايد مهمترين آنها ميتواند برنامهاي جامع براي بهبود وضعيت دانشآموزان و معلمان ارايه دهد؟ اگر آموزش و پرورش چتر حمايت خود را از دانشآموزان به خصوص دانشآموزاني كه بضاعت تحصيل در مدارس غير انتفاعي را ندارند دريغ كند چه آيندهاي در انتظار آنها خواهد بود.
آموزش و پرورش در بازماندگي از تحصيل قصوري ندارد
وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه اين وزارتخانه در موضوع بازماندگي از تحصيل قصوري ندارد، گفت: براي بازماندگي از تحصيل دانشآموزان كميته تشكيل شده است تا اقدامات لازم پيگيري شود. عليرضا كاظمي اظهار كرد: مشكلي از نظر تامين فضا و معلم براي پوشش تحصيلي دانشآموزان نداريم؛ دانشآموزان اگر از تحصيل باز ميمانند بنا به دلايل ديگري است. وزير آموزش و پرورش افزود: آنچه در برخي رسانهها بدون تحليل عميق در رابطه با ميزان بازماندگي از تحصيل عنوان ميشود؛ صحيح نيست و اين بازماندگي هم به واسطه كوتاهي و قصور آموزش و پرورش نبوده است.
هزار كلاس تك نفره داير است
وي ادامه داد: آموزش و پرورش و نظام آموزشي مدرسه، معلم و ديگر امكانات را براي تحصيل دانشآموزان در اختيار دارد؛ حتي اكنون هزار كلاس تك نفره داير است و باز ماندن يك دانشآموز هم براي ما مهم است و تلاش ميكنيم كه دانشآموزاني كه بنا به هر دليلي وارد فضاي مدرسه نشدهاند جذب شوند. كاظمي با اشاره به تشكيل كميته بررسي ميزان بازماندگي از تحصيل گفت: در رابطه با اين مهم تاكنون چند جلسه در كميته برگزار و آمارها استخراج شده و اقداماتي هم در اين راستا انجام شده است.
تعطيلي مدارس به دليل آلودگي يا برودت هوا تصميم حاكميتي است
كاظمي با اشاره به تعطيلي مدارس به دليل آلودگي يا برودت هوا اظهار كرد: اين تصميم حاكميتي است و تنها مختص آموزش و پرورش نيست بلكه صنايع و ادارات نيز بايد از آن تبعيت كنند.
دستورالعمل اردوها نقص ندارد
وزير آموزش و پرورش در ادامه به دستورالعملهاي اردويي اين وزارتخانه اشاره كرد و گفت: دستورالعمل اردوها نقص ندارد و جامع و كامل است. اگر در جايي بهدرستي رعايت نميشود، بحث ديگري است. با اين حال، با همكاري بخشهاي مختلف، اين دستورالعمل را بررسي و در صورت لزوم بازبيني خواهيم كرد.
واكنش وزير آموزش و پرورش به موضوع معيشت معلمان
وزير آموزش و پرورش اما در پاسخ به سوالي در مورد معيشت معلمان نيز گفت: من درباره معيشت معلمان صحبت نميكنم كما اينكه شما درباره معيشت ديگران صحبت نميكنيد چرا فقط درباره معيشت معلمان در رسانهها و صدا و سيما سوال ميكنيد يك بار هم درباره معيشت كاركنان ساير دستگاهها سوال كنيد. عليرضا كاظمي افزود: اگر سوالي در اين زمينه داريد بايد از معلمان بايد بپرسيد من درباره معيشت معلمان صحبت نميكنم كما اينكه شما درباره معيشت ديگران صحبت نميكنيد. وي ادامه داد: ما مثل همه دستگاهها پيگير مطالبات همكاران خودمان هستيم و هر اتفاقي هم بيفتد مطلع ميشوند تا يك كاري ميخواهيم بكنيم به فضاي رسانه ميرود و اين براي جامعه فرهنگيان خوب نيست.