بیاطلاعی قطعهسازان از برنامه داخلیسازی در قراردادهای جدید
گروه صنعت براساس آخرین آییننامه وزارت صنعت قرار بود که خودروسازان در قراردادهای خود با خودروسازان خارجی داخلیسازی را مورد توجه قرار دهند که باید این داخلیسازی از 40درصد قطعهسازی داخلی شروع و تا مدت 2سال به 80درصد برسد. هرچند قرارداد خودروسازان با برخی شرکای خارجی نهایی شده است اما دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو با بیان اینکه در حال حاضر عمده قراردادهای شرکتهای خودروسازی با فرانسویهاست، گفت: هنوز جزییاتی از میزان داخلیسازی قطعات خودرو به قطعهسازان اعلام نشده است. در حالی که براساس ضوابط وزارت صنعت، باید این قراردادها با اولویت داخلیسازی قطعات انجام شود. آرش محبینژاد با بیان اینکه اخیرا مشکلات بانکی ایران با کشورهای غربی تا حدودی برطرف شده است، افزود: هماکنون مقدمات اجرای این قراردادها و ساخت خودروهای جدید آغاز شده اما هنوز جزییاتی از میزان داخلیسازی قطعات به قطعهسازان اعلام نشده است. دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودرو اضافه کرد: قطعهسازان باید از جزییات داخلیسازی قطعات خودروهای جدید مطلع بوده تا با انعقاد قراردادهایی با شرکای خارجی، شرایط لازم را برای تولید قطعات مورد نیاز در کشور
فراهم کنند. محبینژاد با بیان اینکه در حال حاضر عمده قراردادهای شرکتهای خودروساز با فرانسویهاست، گفت: این امر باعث میشود تا قطعهسازان کشور متمرکز بر تولید قطعات این خودروها در کشور باشند و تا حدودی پتانسیلها به جای تولید قطعات انواع خودروهای جدید منحصر به تولید قطعات خودروهای فرانسوی شود. وی با اعلام اینکه براساس ضوابط اعلام شده باید تولید انواع خودروهای جدید با شرکتهای خارجی با 40درصد ساخت داخل انجام شود، اظهار کرد: از این 40 درصد شرکت خارجی 15درصد مونتاژ بدنه و رنگ را انجام میدهد، از 25درصد باقیمانده هم 10درصد به قطعهسازان اصلی تحت پوشش شرکت خارجی اختصاص دارد که در مجموع میتوان گفت قطعهسازان مستقل ایرانی سهم 15درصدی را به خود اختصاص میدهند. البته براساس برنامهریزیها باید تا دو سال آینده ساخت داخل قطعات خودروهای جدید 70 درصد شود.
انتقاد از واردات قطعات خودرو
از سوی دیگر، دبیر انجمن صنایع ریختهگری با انتقاد از عدم پرداخت بدهی ۴هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به صنعت ریختهگری گفت: خودروسازان به جای خرید قطعات از داخل سراغ واردات از چین رفتهاند که این امر رکود صنعت ریختهگری را تشدید کرده است. عبدالحمید قدیمی با اشاره به آمار بالای تعطیلی واحدهای ریختهگری در شهرکهای صنعتی اظهار کرد: عدم پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران یکی از دلایل مهم تعطیلی این واحدها و رکود در این بخش است. وی ادامه داد: وزارت نیرو در بخش آب بزرگترین بدهکار به پیمانکاران است بهطوری که از 13هزار میلیارد تومان بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران، حدود 3 تا 4 هزار میلیارد تومان به بدهی در بخش آب مربوط میشود. وی همچنین با اشاره به رکود موجود در فروش خودرو و نصف شدن میزان صادرات خودرو گفت: این مساله نیز در وضعیت شرکتهای قطعهساز و همچنین شرکتهای ریختهگری که تامینکننده مواد اولیه قطعهسازان هستند، موثر بوده است. قدیمی با بیان اینکه بیش از نصف وزن خودرو به قطعات ریختهگری اختصاص دارد، گفت: بحران موجود در خودروسازی و قطعهسازی باعث تعطیلی واحدهای ریختهگری شده و هماکنون خودروسازان بیشتر به واردات
قطعات تمایل دارند. وی تصریح کرد: خودروسازان به جای بستن قرارداد با قطعهسازان داخلی سراغ واردات قطعه از چین رفتهاند و حاضر نیستند بدهیهای قبلی خود را به قطعهسازان بپردازند. وی با بیان اینکه بیش از نیمی از واحدهای کوچک ریختهگری تعطیل شدهاند، گفت: در شهرک صنعتی عباسآباد تعداد واحدهای ریختهگری تعطیل شده به 200 مورد طی یکسال اخیر میرسد. دبیر انجمن ریختهگری ادامه داد: در شهرکهای صنعتی اشتهارد و شمسآباد نیز واحدهای ریختهگری زیادی تعطیل شدهاند و در چنین شرایطی، واحدهای بزرگ ریختهگری با ظرفیت بسیار پایین کار میکنند. وی تصریح کرد: یکی از واحدهای بزرگ ریختهگری سال گذشته با 13درصد ظرفیت خود فعال بود. وی تاکید کرد: مشکل صنعت ریختهگری فقط تامین نقدینگی نیست، بلکه سرعت گردش نقدینگی مهم است که در حال حاضر این گردش متوقف شده و تا زمانی که به جریان درنیاید، تزریق نقدینگی نمیتواند مشکلگشا باشد.