اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۴۳۸

افزایش سرمایه ۱۰۰‌درصدی بورس کالا تصویب شد

با برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالای ایران، سهامداران بورس کالا عملکرد آن را مورد تایید قرار دادند و مجمع عمومی فوق‌العاده این بورس نیز، با افزایش ۱۰۰‌درصدی سرمایه بورس کالای ایران موافقت کرد. در مجمع عمومی عادی سالانه این بورس که صبح روز دوشنبه ۲۸تیرماه در محل مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، پس از ارائه گزارش هیات‌مدیره برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۴ و تشریح اهم اقدامات و عملیات توسعه‌یی بورس توسط دکتر حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران، گزارش صورت‌های مالی شرکت توسط حسابرس مستقل و بازرس قانونی، ارائه و اعلام شد که وضعیت مالی شرکت بورس کالای ایران، در تاریخ ۲۹ اسفند ۹۴ و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی آن برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور، از تمام جنبه‌های با اهمیت، طبق استانداردهای حسابداری مطلوب است. در پایان نیز مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالای ایران، با تقسیم ۵۱ریال سود به‌ازای هر سهم موافقت کرد. در مجمع عمومی عادی بورس کالای ایران، موسسه حسابرسی اصول پایه فراگیر نیز به عنوان حسابرس مستقل و بازرسی قانونی و روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی انتخاب شدند. همچنین در مجمع عمومی فوق‌العاده بورس کالای ایران که بلافاصله پس از مجمع عمومی عادی برگزار شد، مجمع عمومی فوق‌العاده با افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی از مبلغ ۴۵۰‌میلیارد ریال به ۹۰۰‌میلیارد ریال (معادل ۱۰۰‌درصد) موافقت کرد. بر اساس این گزارش، مدیرعامل بورس کالای ایران در مجمع عمومی این بورس به رویدادهای نویدبخش این بورس در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: بورس کالا به‌طور کامل آماده راه‌اندازی بازار آتی ارز است به‌طوری‌که سامانه معاملات در این زمینه تقویت و قوانین تدوین شده و همچنین معاملات آزمایشی قرارداد آتی ارز در جریان است. وی افزود: راه‌اندازی صندوق‌های کالایی نیز در دستور کار قرار دارد که در انتظار مجوزهای سازمان بورس و اوراق بهادار است و این صندوق‌های کالایی بر روند تامین مالی صنایع و توسعه معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا تاثیر شایانی خواهد داشت. وی به رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا با توجه به اقدامات انجام شده و مصوبات هیات دولت گفت: طبق صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی از اول مردادماه سال جاری عرضه معامله کل محصولات کشاورزی اساسی کشور در بورس کالا صورت خواهد گرفت. همچنین به زودی معامله سهام شرکت بورس کالای ایران در بازار اول فرابورس انجام خواهد شد. سلطانی‌نژاد در ادامه با اشاره به فضای کسب و کار کشور در حوزه محصولات صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی گفت: در حوزه بازار فیزیکی راهبردهای بورس کالای ایران در سال ۹۴، نویدبخش تاثیرگذاری هرچه بیشتر کارکردهای این شرکت در رشد و توسعه اقتصاد ایران بود.


اعضای هیات‌مدیره بورس تهران انتخاب شدند

روز یک‌شنبه 27تیرماه95 مجمع عمومی عادی سالانه با حضور بیش از 76درصد از سهامداران، اعضای هیات‌مدیره بورس تهران را تعیین کرد. در این مجمع انتخاب اعضای هیات‌مدیره بورس تهران مطرح و رای‌گیری شد. پس از رای‌گیری شرکت‌های سرمایه‌گذاری صبا تامین، گروه مالی ملت، گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد، کارگزاری بانک تجارت، گروه سرمایه‌گذاری تدبیر، کارگزاری توسعه فردا و سرمایه‌گذاری توسعه ملی اعضای هیات‌مدیره بورس تهران را تشکیل دادند. در ضمن به ترتیب سرمایه‌گذاری غدیر، آقای ابراهیم التجانی و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید به‌عنوان اعضای علی‌البدل این هیات‌مدیره انتخاب شدند.


آغاز رایزنی سمات برای همکاری با نهادهای مالی بزرگ اروپا

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: چندین نهاد مالی بزرگ اروپایی از کشورهای انگلیس، آلمان، هلند و اتریش تمایل خود را برای آغاز همکاری‌ها با بازار سرمایه ایران اعلام کرده‌اند. محمدرضا محسنی درباره دیدار خود با دبیرکل فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی (FEAS) گفت: چندین نهاد مالی بزرگ اروپایی از کشورهای انگلیس، آلمان، هلند و اتریش تمایل خود را برای آغاز همکاری با بازار سرمایه ایران اعلام کرده‌اند. مصطفی بالتچی دبیرکل FEAS در این جلسه اعلام کرد که بسیاری از نهادهای مالی اروپا بعد از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) مطالعات و تحقیقات فراوانی را درخصوص مزیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصاد ایران انجام داده‌اند. مدیرعامل سمات گفت: FEAS تمایل خود را برای ارائه گزارش و مشاوره‌های مختلف به گروه‌های مالی اروپا درخصوص بازار سرمایه ایران اعلام کرده تا آنها بتوانند از طریق این فدراسیون به بازار سرمایه کشورمان متصل شوند. محسنی به شانزدهمین تفاهمنامه بین‌المللی سمات با شرکت سپرده‌گذاری بورس آتن (ATHEXCSD) اشاره کرد و افزود: یونانی‌ها نیز علاقه‌مند به گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف هستند و قرار است با تشکیل جلسات کارشناسی، تعاملات بازارهای سرمایه دو کشور افزایش یابد. عضویت در 5نهاد مهم بین‌المللی FEAS (فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیا)، ACG (نهادهای ثبت، سپرده‌‌گذاری و تسویه و پایاپای آسیا-اقیانوسیه) و OIC (بورس‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی)، انجمن استانداردسازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری آسیا (AFSF) و اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) و انعقاد تفاهمنامه با شرکت‌های تاکاس بانک ترکیه (Takas Bank)، آژانس ثبت مرکزی ترکیه (CRA)، شرکت تسویه پاکستان (CDCPL)، شرکت تسویه بورس اندونزی (KPEI)، شرکت ثبت اوراق بهادار بورس اندونزی (KSEI)، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کره‌جنوبی (KSD)، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عمان (MCD)، شرکت سپرده‌گذاری ملی پاکستان (NCCPL)، شرکت سپرده‌گذاری چین، شرکت سپرده‌گذاری هند (NSDL) و شرکت سپرده‌گذاری بورس آتن مهم‌ترین تفاهمنامه‌های بین‌المللی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه