مشکل اصلی تولید؛ پراکندگی برندهای ایرانی
گروه صنعت|
یکی از خواستههای مهم تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور برخورد با قاچاق و جلوگیری از این موضوع است. ولی مشکل بازار غیررقابتی لوازم خانگی در ایران صرفا به شیوه برخورد با قاچاق حل نمیشود. یکی از این مشکلات تعداد زیاد برندها و مجوزهای صادر شده در این حوزه است. در همین زمینه رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران از تعداد مجوزهای زیاد کارخانهها و واحدهای تولیدی حوزه لوازم خانگی در کشور میگوید و معتقد است در هیچ جای دنیا تا این اندازه شاهد پراکندگی برندها نیستیم. مهدی پورقاضی در ادامه میگوید: «تعداد مجوزهای لوازم خانگی در کشور خیلی زیاد است مثلا در بخش تولید یخچال و فریزر تاکنون تعداد مجوزهای صادر شده 140 شرکت است که و این عدد در تولید ماشین لباسشویی 123 شرکت است و در تولید اجاق گاز 280 واحد که واقعا آمارهای بالایی است و در هیچ جای دنیا این همه پراکندگی را در برندهها نمیبینیم و شاهد نیسیتم.»
وی در ادامه با اشاره به کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا و... میگوید: «این کشورها به جای دهها شرکت و برند در حوزه لوازم خانگی هرکدام یک یا چند برند جهانی و بسیار معتبر دارند که از طریق برونسپاری، همکاریهای مشترک و کار پژوهش توانستهاند به این جایگاه برسند و حرفی برای گفتن داشته باشند و سهم قابل توجهی از بازار را هم به دست بیاورند، مثلا گردش مالی یکی از این شرکتها تنها 21میلیارد دلار است و در170 کشور نمایندگی دارد و فروش میکند و خب این قابل مقایسه نیست با آن چیزی که ما در کشور داریم و با این شرایط شرکتهای ایرانی اصلا توانایی رقابت را ندارند.»
بررسی مشکلات تولیدکنندگان
رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران درشرایطی این حرفها را میزند که این کمیسیون اتاق دو جلسه قبلی خود را به بررسی وضعیت صنعت لوازم خانگی و چالشهای آنها اختصاص داده است و آن هم در دورانی که شاهد بسته شدن کارخانههای مهمی همچون ارج با بیش از 7 دهه فعالیت هستیم. پورقاضی درادامه صحبتهایش درباره جلسات کمیسیون در ارتباط با صنعت لوازم خانگی گفت: «دراین جلسات اعضا انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی و تولیدکنندگان این کالاها مشکلاتشان را مطرح کردن؛ بخش مهمی از چالشهای این صنعت بیرونی است و به قیمتگذاری، قاچاق و... بازمیگردد و اتاق قصد دارد تا جای ممکن به حل این مشکلات بپردازد.» وی در ادامه گفت: «بخش قابل توجهی از مشکلات واحدهای تولید لوازم خانگی روی رقابت پذیر نبودن یا کمبود رقابتپذیری دراین صنعت و واحدهاست؛ چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ کیفیت این صنایع رقابت پذیر نیستند و به همین دلیل هم مصرفکننده ناراضی است.»
نگرانی اصلی از قاچاق است نه واردات
رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اینکه رقابت در تولید لوازم خانگی بسیار سخت است ولی پتانسیلهای بالایی در کشور وجود دارد، گفت: «یکی از دل نگرانیهای مهم بسیاری از واحدها و فعالان این حوزه راجع به تعطیلی برخی از بنگاهها و واحدهاست ولی به اعتقاد من این طبیعی است و نباید ناراحت بود زیرا در مقابل ریزشها رویشهایی اتفاق میافتاد و بنگاههای جدیدی سر بر میآورند، اگر چه ارج از بین رفت ولی در کنار آن واحدهای دیگری راهاندازی شدهاند و با تکنولوژی بهروز و مدیریت بهتر در حال کار هستند و محصولات رقابتیتری را تولید میکنند.» پورقاضی همچنین در پاسخ به اینکه شرکتهای ایرانی حوزه لوازم خانگی چقدر نگران واردات هستند، میگوید: «به اعتقاد من این شرکتها بیش از اینکه نگران واردات باشند بیشتر نگران قاچاق هستند، قاچاق به این معنا که کالای لوازم خانگی وارد میشود ولی حقوق و عوارض مصوب را نمیپردازند و وقتی که کالایی قاچاق میآید دیگر استانداردهای تعریف شده اداره استاندارد را هم نمیگذراند و این سلامت و دارایی مردم را به خطر میاندازد و به اقتصاد کشور آسیب وارد میکند، یکی از خواستههای مهم تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور برخورد با قاچاق و جلوگیری از این موضوع است.»