نشست سهجانبه گلاب در پردیسان
هومان خاکپور این روزها درخصوص صدور مجوز برای اجرای پروژه تونل گلاب2 و انتقال آب زایندهرود به اصفهان بزرگ خبرهایی در فضاهای مجازی و نوشتاری کشور منتشر شده است که بیشک بر افکار عمومی دیار چهارمحال و بختیاری تاثیرات نامطلوبی برجای گذاشته است. خبرهای منتشره حکایت از آن داشت که سازمان حفاظت محیطزیست بدون جامعنگری و لحاظ ملاحظات محیطزیستی، بهصورت رسمی مجوز ازسرگیری احداث تونل گلاب۲ را صادر کرده است. انتشار این اخبار در میان دوستداران محیطزیست و گروههایی از اهالی استان چهارمحال و بختیاری، فضایی تنشآلود و نگرانکننده نسبت به عملکرد سازمان حفاظت محیطزیست ایجاد کرد.
در همین راستا و بنابر درخواست سازمان حفاظت محیطزیست؛ در مورخه ۲۴مهر۱۳۹۳ جلسه سهجانبهیی بین نمایندگان سازمانهای مردمنهاد محیطزیستی اصفهان و چهارمحال و بختیاری و مقامات ارشد سازمان حفاظت محیطزیست کشور - آقای دکتر سعید متصدی معاون انسانی سازمان، سرکار خانم دکتر مهناز مظاهری اسدی معاون آموزش و پژوهش سازمان، آقای مهندس حمید جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان، آقای مهندس محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان، خانم مهندس زیرک و خانم مهندس گلمحمدی کارشناسان دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان - تشکیل شد. گفتنی است این جلسه مختص پروژه گلاب۲ و حوضه زایندهرود بود که ذینفعان اصلی آن مردمان دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری هستند.
در این جلسه کارشناسی که در محل دفتر معاونت انسانی سازمان حفاظت محیطزیست و به ریاست دکتر سعید متصدی برگزار شد؛ ابتدا نگارنده به نمایندگی از سازمانهای مردمنهاد و فعالان محیطزیستی استان چهارمحال و بختیاری، با بیان دغدغههای مردم منطقه و نظرات کارشناسی در زمینه پروژه انتقال آب گلاب۲ و اخبار منتشر شده درخصوص روند صدور مجوزها، انتظارات دوستداران محیطزیست و مردم استان از سازمان حفاظت محیطزیست در زمینه تحقق ملاحظات محیطزیستی، دفاع از حقابه زیستی و حفظ حرمت رودخانهها را اعلام داشته و خواستار جامعنگری بیشتر سازمان در مواجهه با پروژههای انتقال آب بینحوضهیی شد. حشمتالله انتخابی به نمایندگی از سازمانهای مردمنهاد و فعالان محیطزیستی اصفهان به فضاسازیهای غیرکارشناسی در زمینه وضعیت آبی زایندهرود و مصارف در طول این رودخانه پرداخت و با اشاره به ویژگیهای تونل گلاب۲ و لولههای انتقال آب به تصفیهخانه، ضرورت احداث این تونل را توجیه کرد.
دکتر متصدی معاون انسانی سازمان با بیان دیدگاههای سازمان حفاظت محیطزیست نسبت به ماجرای تونل گلاب۲ و پروژههای انتقال آب بینحوضهیی، در راستای شفافسازی به اخبار منتشره و فضای ایجادشده علیه سازمان حفاظت محیطزیست کشور پاسخ داده و اعلام کرد که تاکنون از سوی این سازمان هیچگونه مجوزی برای اجرای پروژه گلاب۲ صادر نشده بلکه در روند جلسات مشترک با مقامات سیاسی و اجرایی دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و همچنین مقامات و کارشناسان ارشد وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیطزیست با حساسیت نسبت به رعایت ملاحظات محیطزیستی در این پروژه برخورد کرده و با نگاهی کارشناسانه، شرطهای سختگیرانهیی را برای تحقق خواسته وزارت نیرو مبنیبر ازسرگیری احداث تونل گلاب۲ لحاظ کرده است. قرار است ابتدا وزارت نیرو به این شرطهای کارشناسی و محیطزیستی متعهد شده و پس از اخذ ضمانتهای اجرایی لازم برای تحقق آن شرایط، درخصوص صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیطزیست تصمیمگیری شود. البته تمامی این اقدامات صرفا در حوزه تامین نیاز واقعی شرب اصفهان بزرگ تا افق ۱۴۲۰ انجامشده و بههیچوجه تخصیصی به بخشهای صنعت و کشاورزی داده نخواهد شد.
دکتر متصدی در بیان دیدگاههای سازمان به نکات قابلتوجهی در حوزه پروژههای انتقال آب اشاره کرد؛ اینکه در رویکرد جدید سازمان، هیچ پروژه انتقال آبی برای مصارف غیر از شرب (کشاورزی و صنعت) از سوی سازمان مجوزی نخواهد گرفت و تلاش سازمان بر آن است تا با استفاده از راهکار اصولی و کارشناسی مدیریت منابع در هر حوضه، مشکلات ناشی از کمبود آب در آن حوضه برطرف شود. در رابطه با پرسش نگارنده درخصوص ماجرای انتقال آب بهشتآباد که آن پروژه هم بهمانند گلاب به بهانه تامین آب شرب پیگیری میشود، اعلام کرد که پروژه بهشتآباد تاکنون در سازمان حفاظت محیطزیست طرح موضوع نشده و سازمان در مواجهه با بهشتآباد بهصورت جدی توجیهات اجرای آن را با نیازهای شرب مناطق مقصد تطبیق داده و اجازه اجرای پروژههای فاقد ارزیابی اثرات زیستمحیطی را نخواهد داد.
بنابر پیشنهاد نگارنده و موافقت دکتر متصدی قرار شد در جلسهیی با حضور نمایندگان سازمانهای مردمنهاد و فعالان محیطزیستی دو استان ذینفع در حوضه زایندهرود و مدیران و کارشناسان ارشد وزارت نیرو، ارقام ارایه شده درخصوص نیاز شرب اصفهان مورد بررسی مجدد قرارگرفته و در این رهیافت، براساس معیارهای کارشناسی تامین و مصرف این حوزه؛ نیاز واقعی شرب و میزان کمبود آب شرب اصفهان بزرگ تا افق ۱۴۲۰ بهدست آید.
گفتنی است رویکرد سازمان در زمینه توجه هوشمندانه به سازمانهای مردمنهاد و تلاش برای ایجاد تعامل سازنده با این ظرفیتهای مشارکتی قابلتحسین بوده که بیشک منجر به همافزایی بیشتر در راستای تحقق ملاحظات محیطزیستی در روند توسعه پایدار کشور خواهد شد. ازاینرو نگارنده هم این رویکرد ارزشمند سازمان در دولت تدبیر و امید را ارج نهاده و به سهم خود در راستای تحکیم و ارتقای این رویه مشارکتمحور تلاشهای مسوولانهیی خواهم داشت.