کوتاه از سیاست‌

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۴۵۷

روحانی ماه آینده به گلستان می‌رود

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس‌جمهور، از سفر رییس‌جمهور و هیات همراه وی به استان گلستان خبر داد و گفت: این سفر براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نیمه دوم آذر انجام می‌شود. وی افزود: امیدواریم این سفر همزمان باشد با راه افتادن کریدور مهم شرق دریای خزر و اتصال خطوط ریلی قزاقستان - ترکمنستان به ایران و ایجاد ظرفیت جدید حمل‌ونقل از آن منطقه به میزان 3میلیون تن که دسترسی کشورها را به آب‌های گرم دریای عمان و خلیج فارس برقرار می‌کند.


گزارش رانت 7هزارمیلیاردی در مجلس

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه گزارش بررسی رانت 7هزارمیلیاردی که در دولت قبل رخ داده بود، نهایی شده است، گفت: قرائت این گزارش در انتظار دستور رییس مجلس است.

ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن بازدید از غرفه خبرگزاری مهر در گفت‌وگو با مهر درباره پیگیری‌های نمایندگان و نتیجه نهایی رانت 7هزارمیلیاردی، گفت: رانت 7هزارمیلیاردی که توسط سه صراف و برخی مقامات دولت گذشته انجام شده بود، پیگیری شد و گزارش‌های مربوطه در این زمینه به مرحله نهایی رسیده است و هم‌اکنون منتظر دستور رییس مجلس هستیم. آقای لاریجانی باید به هیات رییسه دستور دهند تا قرائت این گزارش در صحن علنی مجلس انجام شود.


اولویت‌های اعزام به عمره اعلام شد

معاون سازمان حج و زیارت از اعلام اولویت‌های جدید برای اعزام به عمره مفرده خبر داد و گفت: در مرحله اول متقاضیان تا اولویت 350 اعزام می‌شوند. ناصر خدرنژاد افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده زائران از روز 29آبان می‌توانند برای ثبت‌نام به عمره مفرده در کاروان‌های مجاز سازمان حج ثبت‌نام کنند. وی با اشاره به اینکه متقاضیان 72 ساعت پس از ثبت‌نام باید برای واریز وجه اقدام کنند، گفت: در غیر این‌صورت اعزام این افراد در تاریخی که ثبت‌نام کرده‌اند، منتفی خواهد شد. به گفته وی، هنوز قیمت عمره جدید قطعی نشده است اما در هفته آینده قیمت نهایی اعلام عمومی می‌شود که البته با توجه به افزایش قیمت هتل‌ها در مدینه منوره، افزایش جزئی در قیمت کاروان‌های عمره قابل پیش‌بینی است.


حزب «اعتماد ملی» بازسازی می‌شود

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، درباره برنامه‌های این حزب برای انتخابات آینده گفت: حزب اعتماد ملی نخستین نشست شورای مرکزی خود را پس از حوادث سال88 توانست شهریور سال گذشته برگزار کند. حق‌شناس با بیان اینکه یکی از مصوبات ما در آنجا ایجاد دفاتر استانی بود افزود: ما در این فاصله یک‌ساله 60درصد استانی حزب را فعال کردیم. وی از برگزاری نشست فصلی حزب اعتماد ملی در آذر خبر داد و تصریح کرد: در سال 84 تقاضایی از سوی شورای هماهنگی صورت گرفت که حزب اعتماد ملی نمایندگان خود را به شورای هماهنگی معرفی کند که امسال این موضوع به تصویب رسید که آقای منتجب‌نیا و بنده به‌عنوان نمایندگان اول و دوم به شورا معرفی شویم.


تعلیق تحریم‌ها را نمی‌پسندیم

نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: تعلیق تحریم‌ها را نمی‌پسندیم و نمی‌پذیریم و فکر هم نمی‌کنم که دولت و مجلس بپسندند بلکه تحریم‌های یک‌جانبه و دوجانبه باید به‌طور کلی رفع شود. محمدرضا تابش ابراز امیدواری کرد: نتیجه مذاکرات هسته‌یی ختم‌به‌خیر شود و در همین زمینه گفت: اگر فعل و انفعال جدیدی اتفاق نیفتد نتیجه مذاکرات مثبت است و انشاءالله ضمن حفظ خطوط قرمز و دستاوردهای ملت ایران که برای آن خون داده‌اند بتوانیم مذاکرات را ختم‌به‌خیر کنیم البته صحبت‌هایی راجع به کمیت و کیفیت امور شده است اما من می‌خواهم بیان کنیم تعلیق تحریم‌ها را نمی‌پسندیم و نمی‌پذیریم و فکر هم نمی‌کنم که دولت و مجلس بپسندند بلکه تحریم‌های یک‌جانبه و دوجانبه باید به‌طور کلی رفع شود که همین موضوع می‌تواند دستاورد بسیار مهمی باشد.


امضای توافقنامه، نشانه عزم تهران و مسکو برای همکاری

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه، در وبلاگ خود در شبکه اجتماعی روسی «لایف ژورنال» اضافه کرد: ایران و روسیه 11نوامبر جاری سه سند همکاری امضا کردند که براساس آن روسیه دو واحد نیروگاه اتمی در ایران احداث می‌کند. امضای تفاهمنامه همکاری حاکی از آن است که ایران و روسیه هیچ تردیدی در تصمیم خود برای همکاری درازمدت ندارند. وی اضافه کرد: بدیهی است شرکت دولتی روس اتم با عقد قرارداد برای احداث 25واحد نیروگاه اتمی در کشورهای مختلف از شرکت‌های موفق در روسیه است.


نشست ماهانه جنبش عدم تعهد برگزار شد

نیویورک-ایرنا- نشست ماهانه دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد امروز به‌ریاست حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در مقر این سازمان برگزار شد. اعضای این جنبش در این نشست، ضمن بحث پیرامون قطعنامه‌های یک‌جانبه برخی از کشور‌ها علیه کشور‌های دیگر، خواستار واکنش شدید نسبت به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در قدس شرقی و مسجد الاقصی شدند.

دراین نشست در بحث مربوط به حقوق بشر قطعنامه‌های یک‌جانبه برخی کشور‌ها علیه کشور‌های دیگر و از طریق مجمع عمومی سازمان ملل مورد انتقاد قرار گرفت و اعضای جنبش اعلام کردند که در نشست‌های آتی کمیته سوم این مجمع مخالفت خود را با این‌گونه قطعنامه‌ها ابراز خواهند کرد.


سفر وزیر‌خارجه آلمان به مسکو برای رایزنی

به گزارش فارس، فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان سه‌شنبه این هفته برای گفت‌وگو با مقامات روس و رایزنی در خصوص پرونده هسته‌یی ایران به مسکو سفر می‌کند. ایران و 1+5 درست در همان روز، آخرین دور از مذاکرات را پیش از ضرب‌الاجل سوم آذر در وین برگزار می‌کنند.


عدم توافق متوجه زیاده‌خواهی غرب است

رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: ایران در مسیر مذاکرات هسته‌یی اتمام حجت کرد و هر ملامت و سرزنشی برای عدم توافق هسته‌یی متوجه زیاده‌خواهی‌های غرب است.

محمد نهاوندیان در بازدید از بیستمین نمایشگاه مطبوعات، درباره آخرین اخبار از مذاکرات هسته‌یی گفت: هنوز زود است که در مورد نتیجه مراحل طولانی مذاکرات قضاوت کنیم و تا روز آخر هیچکس نمی‌تواند در این باره ارزیابی داشته باشد که محصول نهایی مذاکرات چه خواهد بود، اما نکته بسیار مهم که همگان می‌دانند این است که ایران در این مسیر طولانی اتمام حجت کرد.

وی با بیان این مطلب که ایران با اقدامات اخیر خود همه بهانه‌جویی‌های بی‌پایه گذشته را باطل کرد، گفت: عده‌یی به‌دنبال این بودند که حق غیرقابل انکار ایران برای پیشرفت و توسعه علم و فناوری را نادیده بگیرند که در همه این زمینه‌ها از جمله زمینه فناوری هسته‌یی این بهانه‌جویی‌ها علیه ایران ادامه داشت، البته همگان دیدند که در فضای افکار عمومی و محافل سیاسی و اقتصادی دنیا مباحث مطرح شده از سوی ایران مورد استقبال قرار گرفته و سفر هیات‌های متنوع اقتصادی در ماه‌های گذشته به ایران گویای همین مطلب است.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه مذاکرات هرچه باشد اقتصاد ایران به پیش خواهد رفت و هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه اقتصادی دیگر افکار عمومی جهان ادامه تحریم‌های ظالمانه را علیه ایران نخواهد پذیرفت، خاطرنشان کرد: دیگر آن فضای سیاه‌نمایی علیه ایران شکسته شده و همه ملامت‌ها و سرزنش‌ها برای «غیر از توافق هسته‌ای» متوجه زیاده‌خواهی‌های غرب خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه