تالار نقره‌ای

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۰۷

رشد 58‌درصدی ارزش معاملات

طی هفته گذشته در حالی حدود 549 هزار تن انواع کالا به ارزش نزدیک به 8980میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که به لحاظ حجم و ارزش که در مقایسه با هفته ماقبل به ترتیب از رشد 92 و 58درصدی برخوردار شد.

درهفته مذکور، 10 گروه کالایی مس، آلومینیوم، کنسانتره مولیبدن، وکیوم باتوم، لوب کات، گوگرد، قیر، عایق رطوبتی، گازها و خوراک‌ها و مواد پلیمری رشد معاملات را تجربه کردند.

به گزارش روابط عمومی بورس کالا، طی هفته گذشته، در تالار داخلی و صادراتی محصولات صنعتی و معدنی حدود 200 هزار تن انواع کالا با ارزشی نزدیک به 3299میلیارد ریال معامله شد.

در این تالار حدود 139هزار تن انواع فولاد، 50هزار تن سنگ آهن، 7950 تن انواع مس، سه‌هزار تن آلومینیوم، 60 تن شمش روی، 9تن کنسانتره مولیبدن و 200 تن کک توسط مشتریان خریداری شد. همچنین در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی جمعا حدود 345‌هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از 5643 میلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار نزدیک به 197‌هزار تن انواع قیر، حدود 48‌هزار تن مواد پلیمری، حدود 61هزار تن وکیوم باتوم، حدود 11هزار تن انواع لوب کات، حدود 21هزار تن مواد شیمیایی، 6920 تن گوگرد، 1200 تن عایق رطوبتی و 180 تن انواع گاز و خوراک توسط مشتریان خریداری شد.

گفتنی است، تالار محصولات کشاورزی نیز شاهد معامله 685تن کنجاله، 2875تن ذرت، 400 تن جو و 25 تن قند بود.


دغدغه تامین مالی کشاورزان پایان می‌یابد

ورود محصولات کشاورزی به‌بورس کالا می‌تواند دغدغه تامین مالی کشاورزان را برطرف کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران کشور با بیان مطلب فوق و بااشاره به‌اینکه یکی از مشکلات اساسی کشاورزان بحث توزیع و بازرگانی محصولاتشان است گفت: اخیرا باتلاش این اتحادیه برخی محصولات خشک که قابل نگهداری و امنیت بیشتری هستند برای تامین مالی وارد بورس کالا شدند؛ معمولا خریداران از محصولات خشک به‌دلیل نحوه نگهداری و اینکه فساد پذیر نیستند استقبال بیشتری نسبت به‌سایر محصولات می‌کنند. به گزارش فارس، نوذر نگهداری با بیان اینکه یکی از مشکلات کشاورزان فروش و بازرگانی محصولات است گفت: در اکثر کشورهای دنیا تنها دغدغه کشاورز تولید محصول است اما در کشور ما متاسفانه توزیع پس از برداشت محصول به‌یکی از مهم‌ترین مشکلات این بخش تبدیل شده است. وی افزود: نبود ثبات در بازار در اکثر مواقع به‌زیان کشاورز دامن می‌زند و یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به‌زیان کشاورزان می‌شود نبود انبار و امکان نگهداری محصول است بنابراین دلالان و واسطه‌ها باخرید محصول به‌قیمت‌های بسیار پایین سعی در سودجویی دارند و در زمان عطش بازار محصولات را با قیمت‌های بسیار بالاتر عرضه می‌کنند. مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران کشور با بیان اینکه دولت باید از اتحادیه و تعاونی‌های کشاورزی برای توزیع به‌موقع و آسان محصولات حمایت کند گفت: در این صورت باغدار خود را موظف می‌داند که محصولات و خدمات به‌موقع به اتحادیه بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به‌مشکلات سیستم توزیع در بخش کشاورزی آیا بهتر نیست از پتانسیل‌های بورس کالا استفاده شود گفت: بورس کالا به شکل واقعی در بخش کشاورزی می‌تواند اهرم اطمینان خوبی برای تامین مالی تولید‌کننده باشد چرا که ضمن اطمینان خاطر از مباحث تامین مالی، مشکل تقاضا نیز حل خواهد شد.

نگهداری پیشنهاد کرد: برای توسعه بخش کشاورزی بورس کالا باید کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، تولید‌کنندگان، اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها کار کارشناسی بیشتری انجام دهند.

مشاهده صفحات روزنامه