پیوند آسیای مرکزی با خلیجفارس از طریق خطآهن ایران
امروز چهارشنبه با حضور سه رییسجمهور و وزاری راه و امور خارجه کشورهای مختلف پروژه خط آهن 920 کیلومتری ایران- ترکمنستان - قزاقستان افتتاح و از این پس آسیای مرکزی به خلیجفارس از طریق خط آهن ایران پیوند میخورد. بهگزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت راهوشهرسازی، جاده ابریشم جادهیی است که مسیر حملونقل تجارت جهانی میان شرق از چین تا آسیای مرکزی و غرب جهان بهویژه اروپای غربی را حدود10هزارکیلومتر راه زمینی کاهش میدهد و اکنون احیای آن با تدبیر مسوولان جمهوری اسلامی ایران تحقق یافته و زمینه رونق اقتصادی و سیاسی این منطقه را فراهم کرده است. این کریدور مهم که تداعیکننده جاده ابریشم در دوران باستان است، میتواند باعث رشد و توسعه این مناطق از طریق امکانات ترانزیت ریلی- جادهیی شود. بعد از راهآهن سرخس- تجن که نخستین خط ریلی میان جمهوری اسلامی ایران و آسیای مرکزی است، دومین خط ریلی ایران و آسیای مرکزی نیز احداث شد و به این وسیله کشورهای ترکمنستان و قزاقستان از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیجفارس متصل شدند. درواقع، رهگذر ریلی شمال- جنوب نویدبخش تحول و توجه استراتژیک به آبادسازی شرق و نوار
ساحلی جنوب کشور است، چراکه این کریدورِ مهم، یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه این مناطق از طریق امکانات ترانزیت ریلی- جادهیی است.
این کریدور دومین کریدور شمال ـ جنوب محسوب شده و گستره عبور از آسیا در شرق دریای خزر تا خلیجفارس را پوشش میدهد و تسهیل ارتباط شرق به غرب دریای خزر از طریق شمال ایران را فراهم میکند؛ این راهآهن همچنین ارتباط اروپا با آبهای خلیجفارس را نیز تسهیل میکند و بدینترتیب سبب سهولت حملونقل و تردد حجم عظیمی از کالاها در این مناطق میشود. باتوجه به اتصال خطوط ریلی ایران به ترکیه در غرب و امتداد خطوط ریلی کشور تا بندرعباس و اتصال به پاکستان درجنوبشرق و اتصال به عراق درجنوبغرب و از طرفی اتصال خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال، اتصال خطوط ریلی ترکمنستان به ازبکستان در شمالشرق، این مساله قابل پیشبینی است که خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه خواهد داشت. با راهاندازی خط ریلی ایران- ترکمنستان- قزاقستان، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حملونقل بینالمللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیجفارس و اروپا کاسته میشود. این خطآهن بهعنوان کریدور ریلی شمال- جنوب از شهر اوزن (Uzen) در قزاقستان تا قزل قایا در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر برکت در ترکمنستان و از برکت تا
اترک و اینچه برون در مرز ایران و ترکمنستان و از اینچه برون تا شهر گرگان ساخته شده و آماده بهرهبرداری است.