جزییات کامل واگذاری پرسپولیس و استقلال

۱۳۹۳/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۱۵

سازمان خصوصی‌سازی جزییات و شرایط قیمت‌گذاری پرسپولیس و استقلال را اعلام کرد.

سازمان خصوصی‌سازی به استناد تکالیف مقرر در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی، مصوبات هیات واگذاری، سایر قوانین و مقررات و در اجرای حکم مندرج در بند (ع) تبصره(3) قانون بودجه سال1393 کل کشور و نیز مطابق مفاد ماده(6) آیین‌نامه ماده(19) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل44 اقدام به برگزاری مزایده واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس در روز دوشنبه 27بهمن خواهد کرد و دارایی‌های به شرح جدول ذیل را از طریق مزایده واگذار کند.


جزییات قیمت‌گذاری و قیمت پایه 580 میلیاردی برای سرخابی‌ها

بنابر اعلام این سازمان اسم و علامت تجاری (برند) و دارایی‌های ثابت متعلق به شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران - سهامی خاص در مجموع به ارزش 290میلیارد تومان در روز دوشنبه 27بهمن به مزایده گذاشته می‌شود.

براساس این گزارش، اسم و علامت تجاری (برند)، مجموعه ورزشی شهید مرغوبکار و تاسیسات و تجهیزات مجموعه به مساحت عرصه 38500مترمربع و 4289 مترمربع اعیان، ساختمان مرکزی شرکت به مساحت عرصه 224مترمربع و 900مترمربع اعیان و ملک واقع در منطقه تلو به مساحت عرصه 30هزار مترمربع ازجمله دارایی‌ها و املاک باشگاه استقلال برای واگذاری هستند. همچنین اسم و علامت تجاری (برند) و دارایی‌های ثابت متعلق به شرکت فرهنگی ورزشی پیروزی (پرسپولیس)- سهامی‌عام نیز در مجموع به ارزش 290میلیارد تومان در روز دوشنبه 27بهمن به مزایده گذاشته می‌شود. اسم و علامت تجاری (برند)، مجموعه ورزشی شهید درفشی‌فر و تاسیسات و تجهیزات مجموعه به مساحت عرصه 17969مترمربع و مساحت اعیان 4125مترمربع به‌علاوه ساختمان مرکزی شرکت به مساحت عرصه 194مترمربع و مساحت اعیان 750مترمربع ازجمله دارایی‌ها و املاک باشگاه پرسپولیس برای واگذاری هستند.

شرایط پرداخت مبلغ پیشنهادی

این گزارش می‌افزاید: مبلغ سپرده شرکت در واگذاری این دو تیم نیز 87میلیارد ریال تعیین شده و قرار است دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌صورت 40درصد نقد و بقیه اقساط دو ساله واگذار شوند و خریدار هم 20روز کاری پس از قطعیت معامله، زمان دارد تا وجه نقد پیشنهادی خود را بپردازد.

فواصل زمانی اقساط از یکدیگر نیز 6ماهه و نرخ سود فروش اقساطی 15درصد است و در واگذاری‌های اقساطی، خرید کلا نقدی بلامانع است. معادل مانده اقساطی مورد معامله هم تا پرداخت کامل بهای آن نزد فروشنده به‌عنوان وثیقه باقی خواهد ماند و حداقل معادل 50درصد از مانده بدهی ناشی از اقساط، اسناد تضمینی دریافت می‌شود.

همچنین خریداران قبلی سهام بلوکی اقساطی از سازمان خصوصی‌سازی که در اجرای قراردادهای منعقده، اقساط آنان معوق شده، تا تسویه بدهی‌های قبلی، حق شرکت در مزایده و خرید دارایی‌های عرضه شده استقلال و پرسپولیس را نخواهند داشت.

بر این اساس چنانچه برنده مزایده در مهلت مقرر از تاریخ ابلاغ توسط این سازمان، نسبت به پرداخت ثمن نقدی معامله و ارایه اسناد تضمین اقدام نکنند، هیچ‌گونه ادعایی نسبت به مبلغ سپرده نداشته و سپرده وی در اسرع وقت به‌نفع سازمان ضبط خواهد شد.

همچنین نقل‌وانتقال دارایی‌ها در چارچوب قرارداد فی‌مابین انجام خواهد گرفت و کلیه هزینه‌های مربوط به نقل‌وانتقال دارایی‌ها و طرفین به‌عهده خریدار خواهد بود. به‌علاوه اینکه از نظر سازمان خصوصی‌سازی اقدام به شرکت در مزایده به معنی اطلاع و رعایت کامل و قبول شرایط مزایده و اسناد آن است و خریداران موظف به رعایت مفاد آن هستند. افزون بر این، روز پس از آخرین مهلت مجاز خریدار برای پرداخت بخش نقدی ثمن معامله به‌عنوان مبدا زمانی دوران بازپرداخت اقساط خواهد بود.

پاکت‌های شرکت در این مزایده راس ساعت 14 روز دوشنبه (27 بهمن) در سازمان خصوصی‌سازی گشوده خواهد شد و حضور پیشنهاددهندگان یا نمایندگان قانونی آنان با دراختیار داشتن مدارک شناسایی و دلیل نمایندگی در جلسه آزاد است.

همچنین مبلغ 580میلیارد تومان تعیین شده، قیمت پایه کل دارایی‌های قابل واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بوده و بدیهی است بالاترین قیمت پیشنهادی در مزایده مبنای ثمن معامله قرار می‌گیرد و به درخواست‌های خارج از فرم مزایده ترتیب اثر داده نخواهد شد.


چگونگی شرکت در این رقابت

برپایه این گزارش، سپرده نقدی جهت شرکت در مزایده سرخابی‌ها باید صرفا به‌صورت نقدی و به حساب سیبا شماره 2170159008002 نزد بانک ملی ایران- شعبه مسجد جامع شهرک قدس کد (1458)، قابل پرداخت در کلیه شعب بانک ملی ایران واریز و اصل فیش و پیشنهاد خرید (صرفا در قالب فرم درخواست شرکت در مزایده) به‌صورت دو پاکت جداگانه درون یک پاکت لاک و مهر شده، حداکثر تا آخر وقت اداری روز یک‌شنبه (26 بهمن) به سازمان خصوصی‌سازی تسلیم و رسید دریافت شود. همچنین تاخیر در انتقال وجه به این حساب و ارایه هرگونه چک منجر به رد پیشنهاد ازسوی سازمان خصوصی‌سازی خواهد شد.


توصیه به متقاضیان

همچنین سازمان خصوصی‌سازی به متقاضیان خرید این دو باشگاه توصیه کرده به‌علت امکان تاخیر در انتقال وجه ناشی از عملیات سیستم بانکی، از انتقال وجه سپرده به حساب تعیین شده در زمان مقرر اطمینان حاصل کنند و چنانچه حداکثر تا قبل از جلسه مزایده، مبالغ سپرده شرکت در مزایده هر یک از متقاضیان (که در مهلت اعلام شده در این آگهی اقدام به واریز آن کرده‌اند) به حساب اعلامی این سازمان منتقل شده باشد، پاکت پیشنهاد قیمت مربوط به آن، گشوده خواهد شد و در غیر این صورت پاکت پیشنهاد قیمت گشوده نشده و عینا مسترد خواهد شد.

اهلیت خریدار باید تایید شود

این گزارش می‌افزاید: شروط نداشتن «بدهی معوق بانکی»، «عدم سابقه محکومیت موثر کیفری» و «عدم سوءسابقه امنیتی ثبت شده»، جزو شرایط اهلیت متقاضیان تعیین شده و براین اساس سازمان خصوصی‌سازی پس از برگزاری مزایده و قبل از اعلام برنده، این سه مورد را از مراجع ذی‌صلاح استعلام و نتیجه را به وزرای عضو هیات واگذاری گزارش می‌کند و پس از تایید صلاحیت توسط وزرای یاد شده، اعلام برنده نهایی صورت خواهد پذیرفت. همچنین متقاضیان شرکت در مزایده استقلال و پرسپولیس نمی‌توانند همزمان در مزایده هر دو باشگاه شرکت کنند و دارندگان سهام کنترلی باشگاه‌های ورزشی با فعالیت مشابه نیز مجاز به شرکت در مزایده نیستند.


توضیحاتی در مورد املاک این دو باشگاه

براساس این گزارش، مالکیت ساختمان دفتر مرکزی «شرکت فرهنگی- ورزشی استقلال ایران» و «شرکت ورزشی- فرهنگی پیروزی (پرسپولیس)» به‌نام فدراسیون فوتبال است و شرایط و نحوه انتقال سند مالکیت این ساختمان‌ها متعاقبا از طریق انتشار اطلاعیه تکمیلی به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. مالکیت مجموعه ورزشی شهید مرغوبکار و مجموعه ورزشی شهید درفشی‌فر موضوع مصوبه شماره 203179/ت48663هـ مورخ 17 دی 91 هیات وزیران نیز توسط وزارت ورزش و جوانان به‌نام خریداران منتقل خواهد شد. همچنین مالکیت زمین تلو که به‌نام شرکت فرهنگی- ورزشی استقلال ایران است در دفترخانه اسناد رسمی به‌نام خریدار منتقل می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: خریداران هریک از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید حداکثر طی سه ماه از تاریخ واگذاری، نسبت به تاسیس یک شرکت سهامی و سپس انتقال موارد خریداری شده به شرکت تاسیس شده اقدام کنند و سهام شرکت تاسیس شده به میزان حصه غیرنقدی معامله نزد سازمان خصوصی‌سازی توثیق می‌شود.


سهم پیشکسوتان 20 درصد

همچنین خریداران باید 20درصد سهام شرکت‌های تاسیس شده را در مدت سه ماه از تاریخ تاسیس به پیشکسوتان و هواداران (اولویت پیشکسوتان) همان باشگاه که اسامی، شرایط، نحوه شناسایی و میزان قابل تخصیص به آنان توسط وزارت ورزش و امور جوانان تعیین و به سازمان خصوصی‌سازی اعلام می‌شود، با قیمت و شرایط خریداری شده یا قیمت کمتر و شرایط سهل‌تر واگذار کنند.


انحلال استقلال و پرسپولیس فعلی

بر پایه این گزارش پس از انعقاد قرارداد قطعی واگذاری، وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت ورزش و امور جوانان تشریفات انحلال دو شرکت «فرهنگی ورزشی استقلال ایران» و «ورزشی فرهنگی پیروزی (پرسپولیس)» را به‌عمل می‌آورد. به علاوه اینکه پاسخگویی به کلیه دعاوی له و علیه استقلال و پرسپولیس در سنوات قبل و بعد، به عهده شرکت‌های فعلی خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه