الزام واردکنندگان به خدمات پس از فروش
مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، هدف از ابلاغ ضوابط جدید آییننامه واردات خودرو سواری را حفظ حقوق مصرفکنندگان دانست و گفت: مطابق این قانون کلیه عرضهکنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان رسمی و غیررسمی کالاهای سرمایهیی ازجمله خودرو مکلف به داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش هستند.
امیرحسین قناتی بااشاره به ماده چهار قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان مصوب سال 1388 مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در آییننامه جدید الزام به رعایت حقوق مصرفکنندگان در واردات خودروهای سواری تاکید شده و ارایه خدمات به مصرفکنندگان ازسوی فروشندگان خودرو الزامی است. وی صراحت ماده قانونی 4 را مورد توجه قرار داد و گفت: مطابق این قانون تمام عرضهکنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایهیی ازجمله خودرو مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات یدکی و ارایه سرویس و خدمات پس از فروش هستند. قناتی درخصوص اینکه این الزام قانونی چه تغییراتی داشته است، گفت: تاکنون تنها نمایندگیهای رسمی موظف به رعایت ضوابط و شرایط این ماده قانونی بودهاند که از این پس واردکنندگان غیر نماینده رسمی نیز باید این ماده قانونی را رعایت کنند. وی درخصوص اینکه واردکنندگان متفرقه که تاکنون خودرو سواری وارد میکردهاند چگونه قادر به ارایه این نوع خدمات پس از فروش مصرحه در ماده قانونی فوقالذکر هستند، گفت: اینگونه واردکنندگان خود میتوانند با رعایت دستورالعملهای ابلاغی برای صدور مجوز نمایندگی و ارایه خدمات پس از فروش بهطور مستقیم اقدام کنند. قناتی افزود: این دستورالعمل و ضوابط در سایت امور اصناف و بازرگانان معاونت توسعه بازرگانی داخلی موجود است و واردکنندگان میتوانند در قالب موافقتنامهیی از خدمات نمایندگیهای رسمی استفاده کرده و پس از ارایه موافقتنامه به دفتر مقررات صادرات و واردات، نسبت به ثبت سفارش و واردات اقدام کنند.