امضای تفاهمنامه مبارزه با تروریسم میان ایران و سوریه

۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۰۴

گروه ایران

سرلشکرمحمد الشعار وزیر کشور سوریه که در تهران به‌سر می‌برد دیروز با وزیر کشورمان درخصوص بررسی تحولات منطقه‌ای، توسعه و تعمیق مناسبات 2جانبه و رایزنی تحولات سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی محور گفت‌وگو کردند. این دیدار در حالی شکل گرفت که قرار بر این شد تا در پایان این گفت‌وگوها، سند یادداشت تفاهم همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین ایران و سوریه امضا شود. وزیر کشور جمهوری عربی سوریه نیز قرار است با برخی از مقامات سیاسی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کند.


امضای تفاهمنامه ایران و سوریه

طبق برنامه‌ریزی‌ای که در ابتدای دیدار 2مقام شده بود سرانجام عبدالرضا رحمانی‌فضلی و سرلشکر محمد الشعار در ساختمان وزارت کشور تفاهمنامه همکاری در مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ‌مبارزه با قاچاق انسان، مبارزه با جرایم سازمان‌ یافته و مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی را امضا کردند.


اجلاس 3جانبه ایران، عراق و سوریه

همچنین پس از امضای این تفاهمنامه مذکور، وزیر کشورمان در نشست خبری مشترکی که با همتای سوری‌ خود در خصوص رایزنی 2جانبه با وزیر کشور سوریه داشت، گفت: با توافقی که صورت گرفت، قرار شد معاونان امنیتی وزرای کشور در خصوص عملیاتی کردن این توافق و همچنین با توجه به توافقات قبلی از امروز همکاری‌هایشان را شروع کنند. وزیر کشور از برگزاری اجلاس3جانبه میان وزرای کشور ایران، عراق و سوریه در بغداد خبر داد و اظهار داشت:3 کشور ایران، عراق و سوریه در حوزه مقاومت و مبارزه با تروریسم، مبارزه با رژیم‌صهیونیستی، خشونت و افراط‌گرایی همکاری‌های مشترکی دارند که قرار شده است، فعالیت‌هایشان را در این خصوص گسترش دهند. امیدوارم این اجلاس3 جانبه مقدمه‌یی باشد تا دیگر کشورهای اسلامی منطقه که در این موارد با یکدیگر هم‌نظر هستند، اعلام آمادگی کرده و اجلاس چندجانبه‌یی را تشکیل دهند. رحمانی‌فضلی با بیان اینکه موضوعات اصلی برای2 کشور ایران و سوریه بحث مبارزه با تروریسم است، ‌تصریح کرد: این تروریسم هم‌اکنون در قالب داعش و دیگر گروه‌های تکفیری متبلور شده که با ترور و توسل به خشونت و افراطی‌گری، هم نام مقدس اسلام را تیره و تار می‌کنند و هم بهانه اسلام‌هراسی را توسط کشورهای غربی فراهم می‌سازد. ضمن آنکه این گروه‌ها هم با غرب، امریکا و کشورهای مرتجع منطقه همکاری‌هایی دارند که این همکاری‌ها ثبات و امنیت دنیای اسلام را به خطر می‌اندازد و وظیفه همه ما این است تا با این پدیده خطرناک مقابله کنیم.


مقابله با تروریسم

همچنین در ادامه الشعار، امضای تفاهمنامه امنیتی وانتظامی میان ایران و سوریه را در چارچوب همکاری‌های قانونی 2کشور برای تقویت مبارزه با تروریسم و همکاری‌های 2جانبه عنوان کردو گفت: 2 کشور در این مسایل مطرح شده در این تفاهمنامه تجربیات خوبی دارند و این سفر فرصت خوبی بود تا هماهنگی‌های لازم را در بالاترین سطح با یکدیگر تبادل کنند. معتقدیم که امضای این تفاهمنامه در جهت منافع امنیت و ثبات و پایداری و استقامت 2 کشور در مقابله با تروریسم و راه‌های تقویت همکاری‌های 2جانبه است. وی تاکید کرد: برخی کشورهای عربی همه سلاح‌های خود را به سوریه آورده‌اند و با تجهیز گروه‌های تروریستی دنبال آسیب زدن به مقاومت مردم این کشور هستند، آنان همچنین می‌خواهند به هم‌پیمانان سوریه از جمله ایران آسیب بزنند.

مشاهده صفحات روزنامه