تازه‌های پتروشیمی

۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۹۵۴

مخالفت دولت با افزایش قیمت کودهای شیمیایی

پتروتحلیل| علیرضا ولی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی امروز در جلسه مطبوعاتی گفت: براساس تصمیم‌های اخذشده مشکل افزایش قیمت کود برای بخش کشاورزی که با شرکت‌های پتروشیمی وجود داشت، مرتفع شد و تا پایان خردادماه افزایشی در قیمت کود نداشتیم و پس از آن نیز باید توسط دولت تغییرات آن لحاظ شود. وی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی به هیچ‌عنوان با افزایش قیمت کودهای شیمیایی موافق نیست، اما پتروشیمی‌ها تمایل دارند که در سال‌جاری قیمت را افزایش دهند که در این راستا منتظر تصمیم دولت هستیم و همچنان تولیدات کود ازته برای بخش کشاورزی آماده است. ولی از کاهش واردات خبر داد و گفت: با تکیه بر تولیدات داخلی تلاش می‌کنیم که کودهای مصرفی بخش کشاورزی را از تولیدکنندگان داخلی تهیه کنیم، به‌گونه‌یی که با پتروشیمی رازی برای تولید ۱۰۰هزار تن کود دی‌آمونیوم فسفات (DAP) قرارداد بسته شده است. وی همچنین افزود: تامین و تدارک کود سولفات پتانسیل (SOP) از آنجا که تولید این کود به‌دلیل مخاطرات زیست‌میحطی در دنیا رو به کاهش است، با استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی تامین و تدارک کردیم. ولی یادآور شد: پنج کارخانه کود ازته درکشور در استان‌های فارس، خراسان و درجنوب کشور در منطقه بندر امام و پردیس قرار دارند که کود تولیدشده آنها را خریداری می‌کنیم و حدود یک‌میلیون تن از کود اوره مورد نیاز از کارخانه پردیس و ۳۰۰هزار تن آن را از پتروشیمی‌های دیگر تحویل می‌گیریم.


افت قیمت پلی‌استایرن‌ها در بازار جهانی

بورس کالا| درحالی که با آغاز ماه رمضان و افزایش تقاضا برای ظروف یک‌‌بار مصرف، تقاضای پلی‌استایرن‌ها در آسیا افزایش خواهد یافت، در هفته گذشته این محصول با افت قیمت در بازار جهانی مواجه شد. درهفته گذشته قیمت پلی‌اتیلن ترفتالات گرید بطری نیز با افت اندک به یک‌هزارو130دلار در هر تن و فوب شرق دور رسید. پلی‌استایرن معمولی و مقاوم در معاملات هفته گذشته بازارهای جهانی با افت قیمت روبه‌رو شدند، به‌طوری که پلی‌استایرن معمولی به رقم یک‌هزارو530دلار در هر تن فوب خلیج فارس و پلی استایرن مقاوم نیز به یک هزار و 580دلار در هر تن فوب خلیج‌فارس رسید. همچنین درهفته گذشته پلی‌اتیلن سنگین تزریقی افت قیمت داشت و به مرز یک‌هزارو400دلار در هر تن سی‌اف‌آر جنوب‌شرق آسیا رسید.


وداع کره جنوبی با روزهای اوج پتروشیمی

نیپنا| قدرت رقابت‌پذیری شرکت‌های پتروشیمی کره‌جنوبی در بازارهای جهانی کاهش چشمگیری داشته است. به گزارش پایگاه اینترنتی بیزینس کوریا، بنا به گزارش موسسه مشاوره انرژی وود مکنزی، ایالات متحده قصد دارد طی 5 تا 6سال آینده بیش از 130میلیارد دلار برای توسعه تاسیسات پتروشیمی و ال‌ان‌جی سرمایه‌گذاری کند. همچنین در خاورمیانه تمایل به توسعه تکنولوژی تولید گاز شیل افزایش یافته است. خالد الفلیح مدیرعامل شرکت نفت آرامکو عربستان به تازگی از برنامه این کشور برای تولید گاز شیل از سال2016 یا 2017، درمناطق شمالی عربستان خبر داد. درچنین شرایطی، قدرت رقابت‌پذیری شرکت‌های پتروشیمی کره‌جنوبی در بازارهای جهانی کاهش چشمگیری داشته است. کارشناسان عواملی از قبیل بهای پایین نفت‌خام، نوسانات نرخ مبادله ارز و مالیات‌های سنگین وضع شده ازسوی دولت برای فعالیت این شرکت‌ها را عوامل اصلی این موضوع می‌دانند. در سال2014، هزینه تولید اتیلن از گاز شیل در امریکای شمالی، معادل 40درصد از هزینه‌های تولید این محصول از نفت‌خام و نفتا بوده است. کره‌جنوبی در سال گذشته میلادی 80درصد اتیلن خود را از نفت‌خام تولید کرد و تنها در تولید 20درصد از ال‌ان‌جی (LNG) بهره برد. از طرفی دولت این کشور به تازگی نرخ بازپرداخت گمرک برای نفت‌خام مورد استفاده در تولید نفتا را از 3درصد به یک‌درصد کاهش داد که سبب افزایش بار مالیاتی بر شرکت‌های پتروشیمی شده است. از پیامدهای شرایط اخیر می‌توان به زیان مالی بی‌سابقه شرکت‌های SK و GS کلتکس در سال2014 اشاره کرد. افت عملکرد شرکت‌های صنایع شیمیایی این کشور ازجمله ال‌جی کمیکال نیز در سال گذشته میلادی قابل توجه بوده است. چنین وضعیتی سبب شده بسیاری از طرح‌های توسعه‌یی متوقف شوند. هانوا کمیکال سرمایه‌گذاری در بخش گاز شیل در امریکای شمالی را به تعویق انداخته و ال‌جی کمیکال نیز ساخت مجموعه پتروشیمی تولید گاز اتان در قزاقستان را به حالت تعلیق درآورده است.

مشاهده صفحات روزنامه