دولتمردان کودکی را درک نمیکنند
یک پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان گفت: تا زمانی که موضوع دوران کودکی در ایران جدی گرفته نشده، صحبت کردن درباره نقش دولت، سازمانها و نهادهای حکومتی مثل مجلس به شوخی شبیه است.
محمدهادی محمدی- پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان- در گفتوگو با ایسنا تصریح کرد: در دنیای پیشرفتهتر، موضوع نهاد کودکی به سیاستگذاریهای کلان مرتبط است؛ درحالی که در مملکت ما این موضوع نه در مجلس و نه در دولت و نه حتی در شهرداری اساسا مساله نیست. او تاکید کرد: از نگاه اینان بچهها همان بچههایی هستند که در نگاه طنزآلود نویسندگان دوره مشروطه همچون ایرج میرزا ترسیم شده است تا نگاه ما به مفهوم کودکی عوض نشود، هیچ مقولهیی در ایران درباره کودکان اتفاق نیفتاده و نمیافتد. نویسنده تاریخ ادبیات کودکان و نوجوانان افزود: با توجه به این موضوع انتظار از نمایندگان مجلس برای بهبود وضعیت کودکان امری صرفا تخیلی است. به نظر من که بیش از 30سال است درحوزه مطالعات دوران کودکی فعال هستم، به کسانی که در نهادهای دولتی هستند و خود مفهوم دوران کودکی را درک نکردهاند، امیدی نمیتوان داشت. مثلا سازمان میراث فرهنگی از راهاندازی بخش کودک و نوجوان خبر داده بود، در حالی که درعمل جز دست انداختن کودکان کاری نکرد. محمدی با تاکید بر اینکه درکنار هر 120 مدرسه الزاما باید 10 موزه ویژه کودکان و نوجوانان وجود داشته باشد، تصریح کرد: درچنین شرایطی چطور میتوان از مجلس انتظار داشت تا کار جدی برای بچهها انجام دهد. این پژوهشگر تاکید کرد: همه ما به نوعی همین دوران کودکی خود را همین گونه سپری کردهایم. درحالی که دوران کودکی یک دوره تکاملی در جامعه بشری است که متاسفانه جامعه ما مثل همه کشورهای درحال توسعه به آن نرسیده است. بنابراین چطور میتوانیم انتظار داشته باشیم با شکلگیری چیزی به اسم فراکسیون کودک در مجلس مشکلات یکی پس از دیگری حل شود. محمدهادی محمدی با شاره به عملکرد ضعیف این فراکسیون تاکید کرد: شاید برخی از نمایندگان مجلس صرفا براساس علایق شخصی و درکی که به آن رسیدهاند، بر لزوم ایجاد فراکسیون کودکان رسیده باشند اما این واقعیتی است که این آدمها به سبب دوری از مدار قدرت مجلس نتوانسته و نمیتواند در این زمینه منشأ اثر باشد.