استمهال یک ساله و تقسیط 8 ساله بدهی‌های صنعتگران

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۳۰

بخش خصوصی پیشنهاد داد: پرداخت حداقل 5 تا 10میلیارد دلار برای تامین سرمایه در گردش تولید

گروه صنعت

اکنون بسیاری از صنایع با مشکل کمبود سرمایه در گردش روبه‌رو هستند و به همین دلیل نمی‌توانند به نیاز بازار پاسخ دهند؛ از این رو به اعتقاد صنعتگران، دولت در بسته خروج از رکود باید فکری به حال تامین نقدینگی صنایع کند. از سوی دیگر سختی‌های گشایش ال. سی نیز هنوز پابرجاست و این موضوع انتقاد صنعتگران را به دنبال داشته است؛ چراکه تولیدکنندگان کشور برخلاف روال معمولی جهانی مجبور به پرداخت 130درصد از مبلغ معامله در زمان گشایش ال. سی هستند. همچنین نرخ بالای سود بانکی نیز بلای جان تولیدکنندگان شده و بدهی‌های معوق صنعتگران به سیستم بانکی را در سال‌های اخیر چند برابر کرده است. از این رو گروهی از تولیدکنندگان کشور در هفته‌یی که گذشت، نشستی با محوریت بررسی مشکلات صنعتگران با نظام بانکی در وزارت صنعت برگزار کردند که در این زمینه گزارش رسمی از درگاه این وزارتخانه منتشر نشده اما فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی حاضر در این نشست، بخشی از جزییات مطرح شده در آن را به رسانه‌ها اعلام کردند. در این باره رییس اتحادیه صنایع ‌آلومینیوم با تشریح جزئیات جلسه اخیر تولیدکنندگان در وزارت صنعت برای حل مشکلات شبکه بانکی گفت: قرار شد این مشکلات، جمع‌بندی و در نشستی مشترک با مدیران بانک‌ها مطرح شود.

4 برابر شدن بدهی‌های معوق

هبت‌اله فاضلی افزود: در این جلسه عنوان کردیم که دولت برای حل مشکل صنایع باید اقدامی جهت تامین سرمایه در گردش کارخانه‌های بحران‌زده، نیمه تعطیل یا تعطیل کند؛ به طوری که این واحدها شناسایی و در جهت تامین سرمایه مورد نیاز آنها اقدام شود. رییس اتحادیه صنایع ‌آلومینیوم تاکید کرد: بدهی کارخانه‌ها به بانک‌ نیز به جای 6 ماه باید یک سال استمهال شود و تقسیط این بدهی نیز به جای 3 یا 5 سال باید در 8 سال صورت گیرد. وی با انتقاد از سود بالای بانکی در اعطای تسهیلات به صنایع گفت: پایین بودن ظرفیت تولید و نبود رونق در فروش کارخانه‌ها باعث شده تا وام‌های دریافتی صنایع به موقع به بانک‌ها پرداخت نشود و در نتیجه وام 2میلیارد تومانی برخی واحدهای صنعتی در طول چند سال اخیر 3 یا 4 برابر شده است.


نرخ پیش‌پرداخت ال. سی؛ 13 برابر دنیا

فاضلی مشکل گشایش ال‌سی برای صنایع را از دیگر موانع جدی بخش تولید عنوان کرد و گفت: درحال حاضر گشایش ال‌سی با پیش‌پرداخت 130درصدی امکان‌پذیر است درحالی که در تمام دنیا برای این کار پیش‌پرداختی صورت نمی‌گیرد یا اینکه در حد 5 یا 10درصد است. وی با بیان اینکه باید منابع ارزی برای کمک به واحدهای تولیدی به بانک‌ها تزریق شود، افزود: پیشنهاد ما پرداخت حداقل

5 تا 10میلیارد دلار برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است. رییس اتحادیه صنایع ‌آلومینیوم با بیان اینکه درحال حاضر حدود 40درصد ظرفیت صنایع آلومینیوم فعال است، گفت: تقاضا برای خرید محصولات وجود دارد ولی مشکل اصلی نبود سرمایه در گردش است که باعث شده تولید این صنایع به حدود 40درصد ظرفیت خود برسد. به گفته وی درحال حاضر صادرات صنعت آلومینیوم نیز به دلیل مشکلات بانکی و مشکل گشایش ال‌سی متوقف است.


تسهیلات 1000 میلیارد تومانی برای صنعت

از سوی دیگر، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از اعطای تسهیلات به صنایع با کارمزد پایین خبرداد و گفت: 10000میلیارد ریال تسهیلات مصوب شده تا در اختیار صنعتگران قرار گیرد که 2000میلیارد ریال آن را دولت و 8000میلیارد ریال را بانک‌ها تقبل می‌کنند. سیدمحمدعلی ابریشمی اظهار کرد: برای رفع مشکل کمبود نقدینگی، سازوکار جدیدی فراهم شده که این موضوع از طریق بانک صنعت و معدن انجام خواهد شد. این تسهیلات از منابع ملی بوده و کارمزدی کمتر از کارمزد سایر بانک‌ها دارد.


مشاهده صفحات روزنامه