اقتصاد مقاومتی را به گفتمان و مطالبه ملی تبدیل کنیم

۱۳۹۴/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۵۴

گروه تشکل‌ها پریسا هاشمی

بیراه نیست اگر بگوییم تعاون بهترین راه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری محسوب می‌شود زیرا بخش تعاون تشکلی قدیمی و گسترده با ۳۰میلیون عضو در جمهوری اسلامی است. به نظر می‌رسد این بخش می‌تواند نقش مهمی‌ در جهت تعالی کشور از جمله‌ فعالیت‌های زیرساختی و درون‌زا، همچنین اجرای سیاست‌های ماندگار اقتصادی ایفا کند. اما مشکلات و چالش‌هایی در این راه جلوی پای تعاونی‌هاست. جهت آغاز مردمی‌کردن اقتصاد و اجرایی شدن سیاست‌های اقتصادی اتاق تعاون ایران جلسه‌یی با حضور نمایندگان بخش تعاون در دولت، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی مسوولان اتاق برگزار کرد تا با شناسایی مشکلات، برای مردمی‌سازی اقتصادی به راه‌کارهای اجرایی دست یابند. در این جلسه ماشاءالله عظیمی به عنوان میزبان علت برگزاری این جلسه را علاوه بر مشارکت مردم در اقتصاد، برداشتن کار از دوش دولت و سپردن امور به مردم عنوان کرد.


حذف قوانین دست و پاگیر اقتصادی

بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون به عنوان میزبان، نخستین سخنران این جلسه بود. او در ابتدا گفت: «غرض از این جلسه تبیین نقش تعاون در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، حضورآحاد مردم در فعالیت‌های اقتصادی از جمله مهم‌ترین شاخصه‌های مورد تاکید به حساب می‌آید. این حضور منجر به نقش‌آفرینی آنها در اقتصاد، افزایش درآمد و رفاه عمومی می‌گردد. به عنوان یک اقتصاد عدالت محور می‌تواند بنیان‌های اقتصادی جامعه را به نحوی تحکیم بخشد که در مقابل صدمات و تعارضات خارجی دوام بیاورد. به‌نظر می‌رسد بیشترین مخاطب سیاست‌های اقتصادی مقاومتی در بین بخش اقتصادی، بخش تعاون است. ویژگی‌هایی که بخش تعاون دارد، دقیقا همان شاخصه‌هایی است که در سیاست‌های اقتصادی برشمرده شده است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به مردم محور بودن، عدالت داشتن، حضور آحاد مردم در فعالیت‌های اقتصادی و فعالیت‌هایی که منجر می‌شود به رفاه عمومی اشاره کرد. به همین دلیل بخش تعاون خود را بیشتر مخاطب این سیاست‌ دانسته و وظیفه خود را نسبت به حضور فعال سایر بخش‌ها مضاعف می‌کند. لذا در بخش تعاون اقداماتی در راستای تمهید مقدماتی جهت اجرای این سیاست‌ها شروع کرده‌ایم و لازمه اول قدم جهت اجرای این سیاست‌ها فعالیت‌های تبلیغی است تا اقتصاد مقاومتی تبدیل به گفتمان و مطالبه ملی شود به نحوی که اقشار جامعه با اعتقاد به این سیاست‌ در اقتصاد حضور یابند. بخش تعاون به لحاظ گستردگی در جامعه می‌تواند نقش موثری را در تحکیم این گفتمان ملی ایفا کند. الزام دوم در این موضوع ایجاد یک نگاه و فهم مشترک در بین بخش‌های اقتصادی به ویژه در بخش غیردولتی است.»

عبداللهی در ادامه بااشاره به اینکه اتاق‌های تعاون، بازرگانی، صنایع و معادن و اصناف که نماینده بخش غیردولتی کشور هستند، برای نخستین بار در طول تاریخ فعالیت سه اتاق دبیرخانه مشترکی بین سه اتاق ایجاد کرده‌اند، افزود: «این دبیرخانه وظیفه هماهنگ کردن نقش سه اتاق در فعالیت‌های اقتصادی را به‌عهده دارد. با گذشت سه ماه از تشکیل این دبیرخانه برکات بسیاری برای سه اتاق داشته و سیاست‌های مطلوبی اتخاذ شده که توانسته در جاهای مختلف اثرات خود را نشان دهد. امیدواریم آثار فعالیت‌های این دبیرخانه در جامعه بیشتر به منصه ظهور برسد.»

رییس اتاق تعاون با تاکید بر اینکه مقدمه اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی پالایش و حذف قوانین دست و پاگیر است، ادامه داد: «این مهم از ضروریات فعالین اقتصادی است. دبیرخانه مشترک با سیاست‌گذاری و حضور فعال در هیات مبرازدایی اقدامات خوبی را به انجام رسانده است. طبق آخرین ثبتی که در هیات مبرازدایی بیش از 2200 مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی صادر می‌شود. قطعا گرفتن این مجوز‌ها پروسه بسیار سخت و دشواری است که عموما فعالان اقتصادی را با مشکلاتی روبرو می‌کند و از خیر فعالیت اقتصادی می‌گذرند. سه اتاق اقدامات موثری را با حضور در هیات مبرازدایی انجام داده‌اند تا بخشی از این مقررات حذف شود مسیر را برای فعالان امور اقتصادی باز کند.»

به گفته بهمن عبداللهی، به نظر می‌رسد پیش نیاز بعدی در اصلاح قوانین در مواردی از جمله قوانین بانکی، مالیاتی، گمرکی و سایر مقررات اقتصادی است. در این راستا حضور سه اتاق در بعضی از مراجع از جمله شورای پول و اعتبار، کمیته‌های مختلف گمرکی، کمیته تخصصی بانک مرکزی و کمیسیون‌ اقتصادی مجلس مفید واقع شده و پیش‌نیاز پنجم از نظر ما هماهنگ شدن قوانین موقتی و سالانه مانند قانون بودجه با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی. در این راستا هم اقدامات خوبی هر سه اتاق به عمل آورده‌اند. در حقیقت باید مرحله شعار و جنبه‌های تشریفاتی که نتیجه مطلوبی ندارد را پشت‌سر بگذاریم و بتوانیم در مرحله عمل و اجرا اقدامات موثری داشته باشیم تا مقدمات و پیش‌نیاز لازم را برای اجرای این سیاست و پیاده کردن آن در جامعه را ایجاد کنیم. در این راستا از صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه‌ها و اشخاصی که با بخش تعاون و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی آشنا هستند، نیز استفاده خواهیم کرد و نظر آنها را در مورد خواسته و الزامات بخش تعاون جهت حضور موثر در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را جویا خواهیم شد. ضمن آنکه باید بررسی کنیم بخش تعاون به عنوان مولفه وسیع و گسترده در سطح کشور چگونه می‌تواند به نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد مقاومتی و گفتمان این سیاست

کمک کند.

رییس اتاق تعاون با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع ما در بررسی‌ها نقش بخش تعاون در بسیج مردم برای حضور در فعالیت‌های اقتصادی است، افزود: «نهضت و موضوع تعاون یک موضوع اقتصادی - اجتماعی است ولی بخش اقتصادی آن اولویت دارد. بنابراین باید در مورد چگونگی فعالیت بخش تعاون در بسیج مردم و جذب آنها در سطوح مختلف فعالیت‌های اقتصادی نیز تحقیق و صحبت کرد.»

مشاهده صفحات روزنامه