توافق برای خرید ۱۱۴ هواپیمای ایرباس
آخوندی: ایرلاینها برای نوسازی ناوگان در پسابرجام آماده باشند
گروه راه و شهرسازی
عباس آخوندی در جلسه مشترک با رییس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور، انجمن شرکتهای هواپیمایی و مدیران شرکتهای هواپیمایی که برای بررسی مشکلات صنعت هوانوردی، موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و توسعه ناوگان هوایی در دوران پس از برجام برگزار شد، گفت: به زودی با اجرای برجام تحریمهای ایران رفع میشود و شرکتها باید برای نوسازی ناوگان خود برنامهریزی داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از توافق با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید ۱۱۴هواپیما برای هما خبر داد و گفت: در چند ماه اخیر مذاکرات بسیاری را با شرکتهای دست اول تامینکننده هواپیما داشتهایم.
به گزارش فارس، عباس آخوندی در حاشیه مراسم سالگرد هفتاد و هفتمین سالگرد تاسیس بانک مسکن در پاسخ به اینکه مذاکرات برای خرید هواپیما با توجه به اینکه تحریمها درحال لغو شدن است به کجا رسید؟ افزود: در چند ماه اخیر مذاکرات بسیاری را با شرکتهای دست اول تامینکننده هواپیما داشتهایم. در دو بخش بحث کردهایم یکی اینکه ساختار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را بازسازی کنیم که در این زمینه در گام نخست برای 114 فروند هواپیما با ایرباس فرانسه توافق کردهایم.
آخوندی ادامه داد: بحث دیگر این است که تمام شرکتهای هواپیمایی داخلی را نیز بازسازی کنیم. در این زمینه نیز به دنبال استفاده از لیزینگ هواپیما با شرکتهایی که هواپیما عرضه میکنند، هستیم.
به گفته وی، همچنین با بیمههای مطرح دنیا برای تامین هواپیما جهت بازسازی شرکتهای هواپیمایی مرتبط مذاکره شده است.
وی با اشاره به پروازهای نوروزی گفت: نوروز در پیش است و قطعا در این دوران با افزایش پیک مسافری مواجه میشویم که شرکتها نیز در این زمینه باید برنامهریزی کنند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم بازسازی صنعت هوانوردی با استفاده از فضای جدید بینالمللی گفت: برای بازسازی صنعت هوانوردی باید اصول اولیه رعایت شود که مهمترین اصل پایبندی به اصول بازرگانی است. ایرلاینها حتما باید به اصول بازرگانی معتقد باشند. به عبارتی در حالی که نرخ بلیت هواپیما آزاد شده است شرکتهای هواپیمایی نیز مکلف به پرداخت هزینهها و بدهیهای خود هستند. آخوندی با تاکید بر اینکه آمادگی هرگونه حمایت از صنعت هوانوردی در قالب رعایت اصول بازرگانی را دارد، گفت: در صورتی که اصول بازرگانی رعایت نشود هیچ حمایتی از ایرلاینها نمیکنم.
اقتصاد صنعت هوایی در وضعیت منفی
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طبق اعلام رییس سازمان هواپیمایی کشوری، در حال حاضر میزان بدهی شرکتهای هواپیمایی به سایر دستگاهها و نهادها حدود ۵۲۰۰میلیارد تومان است، این در حالی است که ارزش ناوگان شرکتهای هواپیمایی ۳۵۰۰میلیارد تومان است. این آمار بسیار نگرانکننده است و نشان میدهد اقتصاد صنعت هوانوردی کشور در وضعیت منفی قرار دارد. دو تحلیل از این شرایط میتوان داشت؛ یا بازیگران فعلی قادر به اداره صنعت نیستند و باید فضا برای ورود بازیگران جدید آماده شود یا اطلاعات بدهی و وضعیت اقتصادی آنها نادرست است. این عضو کابینه دولت یازدهم خطاب به مدیران ایرلاینها در جلسه تاکید کرد: شرکتهای هواپیمایی باید به دنبال اصول بازرگانی بروند تا بدهیهای خود به شرکت فرودگاهها و شرکت پخش فرآوردههای نفتی بابت سوخت را پرداخت کنند، ضمن اینکه باید سازوکاری اندیشیده شود که موضوعات امنیتی در فرودگاهها مانع فعالیت ایرلاینها نباشد. وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ایرلاینها اگر در چارچوب اصول بازرگانی فعالیت کنند از آنها پشتیبانی میکنیم؛ چراکه با وضعیت فعلی نمیتوان صنعت هوانوردی را بازسازی کرد بنابراین شرکتهای هواپیمایی راهی جز
پایبندی به اصول بازرگانی ندارند. آخوندی گفت: در شرایط فعلی هم ایرلاینها از نظر اقتصادی و هم مردم به لحاظ نبود رفاه در پرواز ناراضی هستند، ضمن اینکه ما هم به عنوان دولت از صنعت هوانوردی ناراضی هستیم؛ پس در شرایطی که همه ناراضی هستند برای اصلاح وضع موجود نخستین گام باید پایبندی به اصول بازرگانی باشد که باید مبنای کار ایرلاینها قرار گیرد. اگر ایرلاینها از اصول بازرگانی خارج شوند، ادامه فعالیت ممکن نیست.
لزوم افزایش سرمایه ایرلاینها تا 10برابر
وی با بیان اینکه ایرلاینها برای رعایت اصول بازرگانی باید حداقل کفایت سرمایه برای فعالیت را داشته باشند، افزود: صنعت حملونقل ۷درصد GDP (تولید ناخالص ملی) را در اختیار دارد که یک۱۰هزارم بازار سرمایه هم نیست.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه ثبت شده ایرلاینها به جز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) حدود ۹۰۰میلیارد تومان است، افزود: درنهایت اگر بخواهیم قاعده بازی را عوض کنیم، باید سرمایه ایرلاینها حداقل به ۱۰برابر میزان فعلی افزایش یابد که این سرمایه باید از طریق سهامداران فعلی یا سهامداران جدید تامین شود یا با ایجاد شرکتهای سهامی. آخوندی با بیان اینکه ابزارهای مناسب تامین مالی برای توسعه صنعت هوانوردی در کشور وجود ندارد، گفت: صندوق توسعه ملی به عنوان یک منبع ارزی منابع زیادی ندارد؛ بنابراین باید بر اساس مدلهای مالی بینالمللی فعالیت کنیم که البته استفاده از مدلهای بینالمللی در تامین مالی موفقتر خواهیم بود. آخوندی گفت: وظیفه ما به عنوان دولت این است که فضا را برای کسب و کار رقابتی سالم، رگولاتوری و استانداردسازی ایجاد کنیم و در مقابل از ایرلاینها میخواهیم اصول بازرگانی را از هماکنون با جدیت به عنوان یک اصل پیگیری کنند. وی ادامه داد: در خواست من از ایرلاینها این است که به موضوع کفایت سرمایه، نحوه تامین مالی برای توسعه صنعت حملونقل هوایی، تامین هواپیما در انواع برد
(کوتاه برد، میان برد، بلند برد) و زنجیره ارزش توجه ویژه داشته باشند. این عضو کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: قاعدتا اگر شرکتهای هواپیمایی بر اصول بازرگانی پایبند باشند شرایط صنعت تغییر میکند و در شرایط رقابتی قطعا موفق خواهند شد.
تغییر فضا برای فعالیت صنعت هوایی
عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تامین سرمایه برای خرید هواپیما نیازمند سرمایه ملی است اما در حال حاضر صندوق توسعه ملی و بانکها توان وامدهی به این بخش را ندارند، گفت: البته سوددهی ایرلاینها با ناوگان محدود امکانپذیر نیست. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده در نشست مشترک دستاندرکاران صنعت هوانوردی کشور با وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه ایرلاینها در سختترین شرایط طی بیش از ۳۰سال گذشته با وجود تحریمها صنعت هوانوردی را اداره کردند، گفت: امروز با توجه به شرایط جدید بینالمللی و اجرای آزادسازی شرایط برای فعالیت متفاوت است.
آمادگی برای فروش هواپیما به ایران
وی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از کمپانیها برای فروش هواپیما به ایران اعلام آمادگی کردند ادامه داد: در شرایط جدید باید از فضای بینالمللی به وجود آمده برای توسعه ناوگان استفاده کرد. عابدزاده با بیان اینکه باید اجرای آزادسازی برای مردم شفاف شود، گفت: قیمتها بر اساس عرضه و تقاضا و توسط شرکتها تعیین میشود و نرخها متعادل خواهد شد. ضمن آنکه باید شرایطی را فراهم کنیم تا دسترسی مردم به خدمات مطلوب حمل و نقل هوایی افزایش یابد.