محافظه‌کاران نامزدی ترامپ را تایید می‌کنند؟

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۴۴۴

گروه جهان|

مجمع عمومی حزب جمهوری‌خواهان دوشنبه با هدف تایید نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در کلیولند آغاز شد. بسیاری از چهره‌های مطرح حزب جمهوری‌خواه مانند جرج بوش، رییس‌جمهوری سابق و سناتور جان مک کین، رییس کمیته نیروهای مسلح در مجلس سنا اعلام کرده‌اند، به‌دلیل مخالفت با گفتار و عملکرد انتخاباتی دونالد ترامپ در مجمع عمومی حزب شرکت نمی‌کنند.

دونالد ترامپ که توانسته در جریان رقابت‌های درون حزبی 16رقیب خود را شکست داده و عنوان نامزد غیر رسمی حزب را از آن خود کند، چندین مورد اظهارات جنجالی در مورد مسائل نژادی مطرح کرده است. او اکنون به دنبال رسمی کردن این عنوان است. علاوه بر تعیین نامزدهای حزب، شرکت‌کنندگان در این همایش فهرست مواضع (پلتفرم) حزب جمهوری‌خواه را نیز تصویب می‌کنند. این فهرست مواضع هرچند الزام‌آور نیست ولی تا حدود زیادی جهت‌گیری چهار سال آینده حزب و میزان پذیرش برنامه‌های نامزد حزب را مشخص می‌کند. هرچند با شمارش تعداد نمایندگان طرفدار ترامپ مشخص می‌شود که نامزدی او قطعی است (حداقل تعداد نماینده مورد نیاز برای نامزدی حزب 1237نفر است که ترامپ 300نماینده بیش از این حد نصاب به همایش فرستاده است)، ولی طبق مقررات و برنامه پیش‌بینی شده حزب، نمایندگان حاضر در همایش آرای خود را به نامزدهای موردنظرشان خواهند داد تا به صورت رسمی نامزدی ترامپ قطعی شود.

نشریه پولیتکو درباره پدیده ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری و چالش حزب جمهوری‌خواهان می‌نویسد: «غرور حزبی، دم زدن از وحدت حزبی، چراغانی و هوا کردن بادکنک را فراموش کنید. اغلب جمهوری‌خواهان از نتایج این گردهمایی چهار روزه هراس دارند. تقریبا دوسوم از جمهوری‌خواهان (چیزی حدود 65درصد) گفته‌اند که هیچ تمایلی برای شرکت در مجمع عمومی امسال ندارند. برخی از رهبران ارشد حزب نیز در این مراسم شرکت نخواهند کرد. وضعیت حزب دموکرات در این باره به مراتب بهتر است.»گفته می‌شود، تنها 27درصد از اعضای حزب دموکرات گفته‌اند که تمایلی برای حضور در مجمع عمومی این حزب در فیلادلفیا در هفته آینده ندارند. حتی جمهوری‌خواهانی که فکر می‌کنند دونالد ترامپ در موقعیت مناسبی است که می‌تواند برنده انتخابات نوامبر باشد، از این مساله که برخی از رهبران ارشد حزب جمهوری‌خواه قرار نیست در مجمع عمومی حزب شرکت کنند، ابراز تاسف کرده‌اند. یک جمهوری‌خواه از میشیگان در این باره به پولیتیکو گفته است: «خیلی خوب می‌شد اگر جمهوری‌خواهان راهی برای حل اختلافات خود و اتحاد پیدا می‌کردند. غیبت تعداد زیادی از رهبران حزب در مجمع عمومی ناراحت‌کننده و عمیقا تاسف‌آور است.»


طرح غافلگیر‌کننده نامزد جنجالی

روزنامه هافینگتون پست نیز به نقل از منابع مطلع نوشته که ترامپ به نزدیکانش گفته قصد دارد نام اعضای احتمالی کابینه‌اش را منتشر کند. به گزارش دیپلماسی ایرانی، منابع مطلع گفته‌اند، ترامپ از واکنش‌ها به مایک پنس، کاندیدای معاون اولی خود ناامید شده و او را گرچه به لحاظ سیاسی گزینه‌یی مطمئن، اما انتخابی غیرجذاب یافته است. به‌گفته این منابع، ترامپ قصد دارد کریس کریستی، فرماندار جمهوری‌خواه نیوجرسی را به عنوان دادستان کل معرفی کند. گرچه با توجه به سابقه ترامپ این احتمال بسیار قوی است که نظرش در این باره تغییر کند. کریستی یکی از گزینه‌های جدی ترامپ برای معاون اولی بوده اما مخالفت سرسختانه جارد کوشکنر، داماد ترامپ مانع انتخاب وی شده است.

رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند که هزاران نفر در این شهر بیرون محل مجمع عمومی تظاهرات اعتراضی برگزار خواهند کرد. دولت فدرال امریکا 4هزار مامور دولتی را برای تامین امنیت مجمع عمومی حزب و مردم در کلیولند مستقر کرده است.


مخالفت عمومی با طرح مهاجران غیرقانونی

در همین حال رسانه‌ها گزارش داده‌اند، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر امریکایی‌ها طرح دونالد ترامپ برای احداث دیواری در طول مرز کشورشان با مکزیک و همچنین استرداد مهاجران غیرقانونی از امریکا را رد می‌کنند اما تعداد مخالفان و موافقان طرح ترامپ برای ممنوعیت موقتی ورود مسلمانان کشورهای دیگر به امریکا تقریبا

برابر است.به گزارش آسوشیتدپرس، این نظرسنجی نشان داده که تغییر لحن اخیری که ترامپ در مورد ممنوع کردن ورود مسلمانان به امریکا داشته ممکن است نظر برخی دیگر از امریکایی‌ها را به او جلب کند. بنا بر این گزارش، درخصوص طرح پیشنهادی ترامپ برای احداث دیواری در طول مرز مکزیک با ایالات متحده به‌منظور جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی 6نفر از هر 10 امریکایی با این ایده مخالف بوده و 4نفر از هر 10 امریکایی از آن حمایت می‌کنند. همچنین به شکلی مشابه 6نفر از هر 10 امریکایی حامی ایجاد راه‌هایی برای تبدیل کردن مهاجران غیرقانونی به مهاجران قانونی در امریکا هستند اما 4نفر از هر 10 امریکایی با آن مخالفت کرده‌اند. 76درصد از پاسخگویان دموکرات و 44درصد از پاسخگویان جمهوری‌خواه نیز از طرح دادن شهروندی به مهاجران غیرقانونی در امریکا حمایت کرده‌اند. از میان حامیان ترامپ نیز تنها 38درصد از این طرح اعطای شهروندی به مهاجران غیرقانونی حمایت کرده‌اند. 67درصد از جمهوری‌خواهان و تنها 21درصد از دموکرات‌ها از طرح احداث دیوار در مرز مکزیک حمایت کرده‌اند و سه‌چهارم از حامیان ترامپ نیز از این طرح حمایت کرده‌اند.


ترامپ: آری یا خیر؟

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی با عنوان «انزوا یا توسعه: گزینه‌های ترامپ برای حزب جمهوری‌خواه» می‌نویسد: «حزب جمهوری‌خواه در حالی در کلیولند گردهم می‌آیند که عمیقا دچار دو دستگی شده است. برخی از رهبران جمهوری‌خواه می‌گویند که حزب مجبور خواهد شد که دونالد ترامپ را رد کند، حتی اگر این رد کردن به قیمت از دست رفتن بخشی از رای‌دهندگان حزب باشد (که یک‌سوم یا بیشتر ارزیابی شده است). اما عده‌یی دیگر به‌دلیل نگرانی از تبعات این تصمیم برای حزب یا حمایت شخصی از سیاست‌های ترامپ حاضر نیستند تا به این نامزد جنجالی و غیرمتعارف

نه بگویند.»

در جای دیگری از این گزارش آمده است: «12سال از انتخاب آخرین رییس‌جمهوری جمهوری‌خواه در کاخ سفید می‌گذرد. با این حال اختلافات گسترده داخلی و ظهور پدیده قابل تاملی چون ترامپ، امیدها را نه‌تنها برای پیروزی این حزب در انتخابات که برای آینده حزب جمهوری‌خواه پس از انتخابات پر فراز و نشیب 2016 در هاله‌یی از ابهام قرار داده است.»

مشاهده صفحات روزنامه