«اینترنت»؛ انتخاب اول استارت‌آپ‌ها

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۴۸۵

گروه گوناگون «استارت‌آپ‌ها» چند سالی است که به بهترین کانون‌ها برای خلق کسب‌وکارها تبدیل شده‌اند؛ تیم‌های نسبتا جوانی که با کنار هم قرار دادن ایده‌های خود، یک کسب‌وکار را کلید می‌زنند تا بتوانند آن را در آینده به یک مجموعه بزرگ تبدیل کنند. برخی معتقدند که گسترش استفاده از فضای مجازی، راه را برای توسعه این کسب‌وکارها بازتر کرده است. در عین حال، برخی معتقدند که رشد نجومی توسعه در چنین کسب‌وکارهایی سبب شده است تا بسیاری، به جای دنبال کردن کسب‌وکارهای کوچک، به دنبال راه‌اندازی ایده‌هایی برای استارت‌آپ باشند. در این میان باید توجه داشت که موضوع این استارت‌آپ‌‌ها برای آغاز کار، متفاوت است. برخی از آنها بر مسائل حوزه اینترنت و فضای مجازی تکیه می‌کنند و برخی دیگر نیز کسب خود را در حوزه آموزش آغاز می‌کنند. آن‌طور که آمارهای اکونومیست نشان می‌دهد، 46‌درصد استارت‌آپ‌‌ها، فعالیت‌های خود را متمرکز بر کسب و کارهای اینترنتی بنا می‌کنند.

درحقیقت می‌توان گفت که نزدیک به نیمی از استارت‌آپ‌‌ها، کسب‌وکارشان را بر مبنای اینترنت قرار می‌دهند. در رده دوم، فعالیت‌های«‌های‌تک» قرار دارند که 21‌درصد استارت‌آپ‌‌ها را می‌توان در این حوزه قرار داد. هرچند برخی معتقدند که این دو حوزه یعنی اینترنت و های‌تک شباهت‌های نیز به یکدیگر دارند اما به نظر می‌رسد در گزارش‌های آماری، کاملا تفکیک شده است. در عین حال، رتبه سوم در کسب‌وکارهای حوزه استارت‌آپ‌‌ را، حوزه کشاورزی در اختیار دارد. این حوزه 18‌درصد فعالیت‌های استارت‌آپ‌‌ها را به خود اختصاص داده است. درحقیقت سومین حوزه پرطرفدار در راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید، حوزه کشاورزی است. در رده‌های بعد، پذیرایی و کیترینگ و آموزش قرار دارد که با اختلاف بیشتر از رده‌های قبل قرار دارند. پذیرایی و کیترینگ تنها 10‌درصد موضوع استارت‌آپ‌‌هاست و آموزش، 5‌درصد آن را در اختیار دارد. اما اگر قرار باشد به رده اول یعنی اینترنت نگاهی دقیق‌تر بیندازیم، باید به آمار انگیزه ایجاد استارت‌آپ‌‌ها نیز اشاره کرد. آن‌طور که اکونومیست پیش از این اشاره کرده بود، 54‌درصد افرادی که بعد از 1995 به دنیا آمده‌اند، انگیزه‌شان از جست‌وجو در بازار کار، شهرت است. یعنی افراد 21ساله‌یی که در جست‌وجوی کار هستند، بیشتر به دنبال این هستند تا از گذر این کسب‌وکار جدید، شهرتی برای خود دست و پا کنند.

برخی کارشناسان معتقدند که به همین دلیل هم باید «اینترنت» را مهم‌ترین سوژه برای راه‌اندازی استارت‌آپ‌‌ها دانست. آن‌طور که این گزارش نشان می‌دهد، شهرت در رده اول انگیزه برای نیروی کار جوان قرار دارد. هرچند بیشتر استارت‌آپ‌‌ها نیز توسط نیروهای جوان راه‌اندازی می‌شوند و مساله «شهرت» می‌تواند انگیزه خوبی برای این گروه باشد.

نباید فراموش کرد که تعریف ساده استارت‌آپ، بیشتر حرکت آن را متوجه نیروهای جوان می‌کند. استارت‌آپ کسب‌وکاری است که قسمتی از آن مبتنی بر فناوری است. هرچند هر کسب‌و کار که بر پایه فناوری است، لزوما استارت‌آپ نیست، ولی همه استارت‌آپ‌ها به طرزی از وب، موبایل، اینترنت و تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنند تا رشد بالایی داشته باشند و بتوانند تعداد بیشتری از کاربران را به سمت خود جذب کنند. درحقیقت جوان بودن گروهی که به سمت استارت‌آپ‌ها می‌روند در کنار فعالیت بر پایه اینترنت این کسب‌وکارها، سبب شده است تا اینترنت موضوع اصلی این فعالیت‌ها باشد.

مشاهده صفحات روزنامه