معماری ارزان ایتالیاییها در آزادراه تهران- شمال
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور معماری راه در مسیر آزادراه تهران- شمال اجرا میشود، گفت: شرکت ایتالیایی 40درصد ارزانتر از شرکتهای داخلی این آزادراه را معماری میکند.
به گزارش ایلنا، مهران اعتمادی درباره طراحی معماری راه مسیر آزادراه تهران- شمال گفت: تاکنون در پروژههای راهسازی کشورمان از معماری راه استفاده نشده و هیچ شرکتی تا به امروز برای راههای کشور معماری خاصی را طراحی نکرده است بنا بر این در این زمینه مقررات و آییننامهیی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی تصمیم گرفته شد که روی معماری مسیر آزادراه تهران-شمال اقداماتی انجام شود، اظهار کرد: این پیشنهاد آقای آخوندی در دستور کار ما قرار گرفت از شرکتهای مشاور ایرانی دعوت به کار شد و چند شرکت پروپزالهایی را ارائه کردند اما طرحها و پیشنهادهایی که از سوی این شرکتها ارائه شد، هیچ کدام نیاز معماری آزادراه را تامین
نمیکردند.
وی با بیان اینکه با شرکتهای ایرانی برای طراحی نخستین معماری راه در ایران چندین ماه در ارتباط بودیم اما نتیجهیی حاصل نشد، ادامه داد: حتی با دانشکده هنر و معماری دانشگاه تهران وارد مذاکره شدیم و پیشنهاداتی را ارائه کردند اما باز هم به دلیل آشنا نبودن این تیم از دانشگاه تهران با معماری راه، این مذاکرات هم نتیجهیی نداشت چراکه این گروه بیشتر به ساخت راه و آییننامههای موجود برای ساخت آزادراه میپرداخت و نه معماری راه.
اعتمادی گفت: با توجه به اینکه در کشورمان برای نخستین بار بود که با مفهوم معماری راه آشنا میشدیم، تصمیم گرفته شد که از چند شرکت خارجی برای پیادهسازی و اجرای طرحهای معماری راه دعوت کنیم. چندین شرکت خارجی پیشنهاداتی را ارائه دادند که در نهایت با پیشنهاد یک شرکت ایتالیایی موافقت کردیم.
وی افزود: پیشنهاد این شرکت ایتالیایی دو مزیت ویژه داشت اول اینکه طرح معماری و روش اجرای آن و انتخاب المانها و علایم حداکثر استانداردهای جهانی را رعایت کرده بود و از میان پیشنهادهایی که مطرح بود، بهترین روش اجرا را داشت. دوم اینکه قیمت بسیار مناسبی را پیشنهاد دادند.