حوالی خبر

۱۳۹۳/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۱۲

پوتین ذخایر طلای روسیه را افزایش می‌دهد

یک نشریه انگلیسی نوشت که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه قصد دارد برای جنگ اقتصادی با غرب ذخایر طلای این کشور را افزایش دهد.

به گزارش سایت طلا به نقل از نشریه تلگراف، روسیه در شرایط کنونی از کاهش قیمت جهانی طلا بهره‌برده و میزان ذخایر طلای خود را به‌طور چشمگیری افزایش داده است. براساس این گزارش تشدید تحریم‌های اقتصادی و تجاری غرب علیه روسیه موجب شده تا پوتین برای جنگ اقتصادی با امریکا و اروپا خود را آماده کرده و اقدام به افزایش ذخایر طلای خود کند. تازه‌ترین گزارش شورای جهانی طلا نشان می‌دهد که روسیه در سه ماه منتهی به سپتامبر 2014 میلادی میزان ذخایر طلای خود را 55تن افزایش داده که این رقم بالاترین رکورد در بین بانک‌های مرکزی جهان به‌شمار می‌رود. دولت روسیه میزان ذخایر طلای خود را در یک دهه گذشته با سه برابر افزایش به بیش از 1150تن رسانده است. این میزان ذخایر طلا روسیه را در برابر امریکا و اروپا به یک ابرقدرت اقتصادی تبدیل خواهد کرد. تحریم‌های غرب موجب کاهش ارزش روبل روسیه شده و کاهش قیمت جهانی نفت نیز تاثیر زیادی بر افت درآمدهای ارزی مسکو داشته است. بانک‌های مرکزی جهان در سه ماه سوم امسال بیش از 93تن طلا خریداری کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان امسال به بیش از 500تن خواهد رسید.


شاخص ارزش دلار صعود کرد

تحلیلگران ارزی BNP در جدید‌ترین پیش‌بینی‌ها نظر خود را عوض کرده و بازار افزایشی را برای شاخص دلار در نظر گرفته‌اند. بر اساس این تحلیل تا پایان سال 2015 نرخ برابری یورو از 1.15 یور به 1.18 دلار خواهد رسید. همچنین ین در برابر دلار نیز به 128 از 124 ین خواهد رسید. صبح روز گذشته آلمان در گزارش سه ماهه سوم حجم ناخالصی داخلی آن کشور را منتشر کرد که این رقم کمی قوی‌تر از حد انتظارها بود و باعث خوشحالی در بین اقتصاددانان اروپایی شد اما با این حال این امر هنوز هم اقتصاد اروپا را نمی‌تواند بهبود بخشد.

به گزارش کیتکو این تحلیلگران همچنان گفته‌اند: پس از اقدامات بانک‌های اروپایی برای بهبود وضع اقتصادی اروپا پیش‌بینی‌ها به‌طور کلی نزولی است. معامله‌گران فلزات گرانبها در بازار معتقد‌ند که نگاه‌ها کماکان بر تحرک دلار بر بازار است و همچنان این دلار است که بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شاخص دلار امریکا در روز جمعه روند صعودی داشت و به گفته تحلیلگران این رقم در نزدیکی بالاترین رقم طی چهار‌سال گذشته خود قرار گرفت. بهبود اوضاع اقتصادی امریکا و افزایش ارزش دلار تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا در بازارهای جهانی داشته است. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا امروز جمعه با 0.3درصد کاهش به کمتر از 1159 دلار رسیده است. قیمت طلا در هفته جاری تاکنون 1.5درصد کاهش داشته است. قیمت طلا نتوانسته افزایش نسبی قیمت در روز جمعه گذشته پس از انتشار گزارش وزارت کار امریکا را حفظ کند و تحت تاثیر افزایش ارزش دلار بار دیگر با کاهش روبه‌رو شده است. ارزش دلار در برابر ین ژاپن امروز به بالاترین حد خود در 7سال اخیر رسیده است. تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای اجرای سیاست‌های انبساطی پولی تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا داشته است. شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای بین‌المللی نیز به بالاترین سطح در 4سال اخیر رسیده است. رونالد لئونگ تحلیلگر ارشد بازار هنگ‌کنگ در این باره تاکید کرد که قیمت طلا در کوتاه‌مدت تحت تاثیر کاهش ارزش ین در برابر دلار قرار گرفته و به نظر من سطح حمایتی طلا در شرایط کنونی 1150 تا 1180 دلار خواهد بود. انتشار آمارهای روز گذشته در خصوص بهبود اوضاع بازار کار امریکا نیز تاثیر زیادی بر کاهش قیمت طلا داشته است.


طلا در نقطه ‌سربه‌سر قیمتی‌ است

رییس اتحادیه طلا‌ وجواهر کشور با بیان اینکه قیمت طلا در بازار جهانی بیش از این کاهش پیدا نمی‌کند و درحال حاضر در نقطه سربه‌سر است،گفت: جاذبه سرمایه‌گذاری در طلا کاهش پیدا کرده است.

محمد کشتی‌آرای اظهارکرد: درچند سال اخیر اتفاقاتی در بازار جهانی رخ داد که موجب کسب سودهای باد آورده برای عده زیادی شد و در اقتصاد جهانی هم دلالان و خریداران و فروشندگان بدون دردسر و باکم هزینه سودهای سرشاری را به‌دست آوردند.

وی با بیان اینکه عده‌یی از مردم منتظر هستند که ببینند آیا چنین سودهایی باز هم از راه طلا نصیب می‌شود یا نه؟گفت: باید به این افراد بگویم که طلا دیگر جاذبه خودش را برای سرمایه‌گذاری از دست داده است، البته خرید طلا همیشه خوب است اما نگاه صرف سرمایه‌گذاری به این کار عاقلانه نیست.

رییس اتحادیه طلا وجواهر کشور درباره تاثیر مذاکرات هسته‌یی بر قیمت طلا گفت: مذاکرات تاثیر مستقیم بر قیمت طلا ندارد، چون چند سالی است که درحال انجام است اما با توجه به اینکه پیروزی در مذاکرات موجب تقویت پول ملی و کاهش نرخ ارز می‌شود از این نظر بر قیمت طلا تاثیرگذار است.

به گزارش فارس، کشتی آرای در مورد پیش‌بینی قیمت طلا گفت: هم‌اکنون قیمت تمام شده یک اونس طلا بیش از قیمتی است که در بازار جهانی خرید و فروش می‌شود و بعید است که بیش از این کاهش پیدا کند چون در نقطه سر به سر قیمت است.

مشاهده صفحات روزنامه