افزایش ستارههای کیفی محصولات ایرانخودرو
افزایش کیفیت محصولات تولیدی از طریق بهبود مستمر در فرآیندها و زنجیره تامین و تولید، رکن اصلی فعالیت در ایرانخودرو به شمار میرود. به ویژه در سالهای اخیر با عبور از موضوع تیراژ تولید و دستیابی به سطح تولید یکنواخت و اقتصادی، ارتقای کیفیت و توسعه محصولات از محورهای اصلی فعالیتهای ایرانخودرو بوده است.
مقوله کیفیت در کلیه فرآیندها از تامین و تولید تا خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایرانخودرو سرفصل فعالیتها قرار گرفته و نتایج ارزیابیهایی که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر میشود نیز موید این امر است.
در روش جدید ارزشیابی کیفی خودروهای تولید داخل که از دی ماه سال 1394 با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت و توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد به اجرا گذاشته شده، دیدگاهها و نظرات مشتریان با شاخصهای سختگیرانهیی به کار گرفته میشود. در این روش خودروها در دو مرحله استاتیک و دینامیک مورد ارزیابی قرار میگیرند. در مرحله استاتیک، خودرو از نظر پارامترهای ظاهری، درز و فواصل بدنه، همسطحی قطعات و رنگ مورد ارزشیابی قرار میگیرند و در مرحله دینامیک، عملکرد کلی سیستمهای خودرو مانند عملکرد موتور، تعلیق و ترمز، فرمان، سیستمهای الکترونیکی خودرو و... مورد ارزشیابی قرار میگیرند. در این روش، تمرکز اصلی بر ایرادات ایمنی و عملکردی خودروها با محور قرار دادن نظرات مشتریان است به نحوی که در صورت بروز ایرادات ایمنی یا عملکردی بارز، خط تولید خودروساز متوقف و از تحویل این خودروها به مشتری جلوگیری به عمل میآید. درصورت بروز ایرادات مهم و عملکردی، ایرادات با نمره و وزن بالایی در ارزیابیها لحاظ میشود. نمرات نهایی و سطح کیفی هر خودرو با نشان ستاره در گزارشهای شرکت بازرسی لحاظ میشود. روش نوین ارزیابی شرکت بازرسی مطابق با استانداردها و رویههای جهانی است.
افزایش ستاره در محصولات ایرانخودرو
اجرای پروژههای ارتقای کیفیت در بخشهای مختلف ایرانخودرو، در چندماه اخیر به ثمر نشسته و منجر به افزایش ستارههای کیفی محصولات ایرانخودرو شده است.
تندر 90 و محصول رانا در سال گذشته سه ستاره کیفیت را به دست آوردهاند. محصول پرطرفدار و جوانپسند ایرانخودرو یعنی پژو 206 هاچبک در مهرماه سال گذشته 2 ستاره کیفیت داشت که توانست در آبان ماه این سال تعداد ستارههای خود را به 3ستاره افزایش دهد. 206 صندوقدار نیز در شهریورماه 95 توانست تعداد ستارههای خود را از 2 به 3 ستاره ارتقا دهد.
همچنین وانت تندر ایرانخودرو در سال گذشته با کسب 3ستاره کیفیت توانست صدرنشین جدول سطوح کیفی وانتهای تولید داخل شود. دنا نیز از دیگر محصولات ایرانخودرو در سال 95 دوستاره شد.
تندر اتوماتیک ایرانخودرو هم به جمع 4 ستارهها پیوست
در اردیبهشت ماه سال جاری گزارش منتشر شده از سوی شرکت بازررسی و استاندارد ایران مبین افزایش ستارههای تندر اتوماتیک ایرانخودرو بود. در این گزارش تندر اتوماتیک ایرانخودرو از سطح کیفی 3 ستاره به 4 ستاره ارتقا یافته است. همچنین در همین ماه، گروه صنعتی ایرانخودرو در ارزشیابی شرکت رنو، موسوم به آدیت جامع 00611 در بین کارخانههای تولیدکننده محصولات رنو در منطقه، موفق به کسب نشان برتر و درخشان سبز شد. این موضوع نشاندهنده اهتمام ایرانخودرو در کسب بالاترین عناوین از سوی سازمانهای ارزیابیکننده است. در این میان شرکت ایرانخودرو با ارائه طرح فیس لیفت تندر، موسوم به تندرپلاس، رویکردی مستمر و همهجانبه را در استمرار مسیر ارتقای کیفیت محصولات رنو تولیدی خود در پیش گرفته است.
سورن 2 ستاره شد
در فروردین ماه سال جاری سمند سورن ایرانخودرو توانست از یک ستاره عبور کرده و 2ستاره کیفیت را از آن خود کند. در سال 96 پروژههای بهبود کیفی در ایرانخودرو درحال به بار نشستن است و در دو ماه ابتدایی امسال محصولات ایرانخودرو توانستند 2ستاره به سبد ستارههای کیفیت خود بیفزایند.
سوزوکی گراند ویتارا 4 ستاره شد
ایرانخودرو خراسان از سایتهای تولیدی گروه صنعتی ایرانخودرو محسوب میشود. این سایت که تولید محصولات سوزوکی گراندویتارا، هایما و 405 را برعهده دارد برنامههای متنوع و پروژههای کیفی متعددی را برای بهبود محصول به اجرا گذاشته است.
در دی ماه سال گذشته محصول سوزوکی گراندویتارا توانست از سطح 3 ستاره به 4 ستاره کیفی ارتقا یابد. این خودرو، توانست با اجرای برنامههای بهبود متعدد در فرآیند تولید جایگاه کیفی خود را در میان محصولات همکلاس ارتقا دهد. پیگیری مستمر ایرادات مرتبط با قطعات و مجموعهها از سازندگان، برنامهریزی و اجرای مستمر ممیزی مطابق با الزامات تعریف شده و پیگیری اقدامات اصلاحی را از جمله دلایل ارتقای کیفی محصولات ایرانخودرو خراسان بوده است. پایش وضعیت آلایندگی و تطابق تولید محصولات با همکاری سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست، بازنگری و تثبیت ابزارهای سیستم تولید و کیفیت درسالنهای بدنه، رنگ و مونتاژ شامل آموزش به کارکنان، بازنگری و بهروزآوری ابزارهای سیستم و همکاری در طرحریزی فرآیندهای کیفی مربوط به پروژه ERP/SAP را از دیگر اقدامات انجام شده در واحد کیفیت سایت خراسان است.
نقشه راه کیفی ایرانخودرو
براساس نقشه راه ترسیم شده برای ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی ایرانخودرو، همه محصولات این شرکت دارای برنامه مشخصی برای کسب ستارههای کیفی هستند.
همانطور که اشاره شد، پروژههای بهبود کیفیت در زنجیره تولید ایرانخودرو از تامین تا خدمات پس از فروش به اجرا گذاشته شده است، نتایج ارزیابیها نیز حکایت از بهبود در آن دارد. کلیه محصولات ایرانخودرو درسال گذشته در شاخص IQS (تعداد ایراد اعلام شده از سوی مشتریان در 100 دستگاه خودرو تحویل شده) نیز بهبود 8 تا 26 درصدی را تجربه کردند. همچنین در سه حوزه محصول، فروش و خدمات پس از فروش علاوه بر حفظ سطح کیفی از سال 94، افزایش 2درصدی در میزان رضایت از کیفیت محصولات و افزایش 5درصدی بهبود در حوزه فروش و خدمات پس از فروش حاصل شده است.
کسب نتایج و ارتقای سطح کیفی محصولات مرهون اقدامات مشترک و نظام یافته کلیه واحدهای سازمانی ایرانخودرو است. واحدهای زنجیره ارزش گروه صنعتی ایرانخودرو از حوزه تامین تا خدمات پس از فروش بطور یکپارچه و هماهنگ، پروژههای بهبود کیفیت را در راستای کیفیسازی محصولات و ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان، با تمرکز بر نظر مشتریان در سرلوحه اقدامات خود قرار دادهاند.
برنامههای سال 96 برای افزایش ستارههای کیفی
ارتقای کیفیت در تمام بخشهای زنجیره ارزش تولید ایرانخودرو در اولویت قرار دارد. برای سال 96 نیز برنامههای متنوعی پیشبینی شده که با اجرای آن ستارههای کیفت محصولات افزایش خواهد یافت. ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی، سیستمها، پروژههای انواع موتور و پروژههای زیرساختاری از جمله برنامههای سال جاری است.
اجرای سیستمهای تولید و کیفیت در تمامی فرآیندها با رویکرد اثربخشی شامل مدیریت دیداری، ماتریس تضمین کیفیت، جلسات مدیریت بر نتایج کیفی نیز از دیگر اولویتهای ترسیم شده برای تحقق در سال جاری است.
مهار نوسانات کیفی در شاخص کیفیت، کاهش ایرادات موتوری از نظر مشتریان، کاهش شکایت رنگ با منشأ فرآیند، بهبود کیفیت دوام قطعات بر مبنای شاخصهای CSI دوام و C100 6ماهه از دیگر پروژههای تدوین شده است.
بهبود کیفیت قطعات و مجموعههای خاص مانند گیربکس، صندلی، چراغها، سیستم تعلیق و جلوبندی، کاهش هزینههای کیفی خدمات پس از فروش مرتبط با قطعه و انتقال آن به سازندگان قطعات، اجرای سیستم کنترل Tower Control، بازنگری انبار داغی قطعات و تبدیل به آزمایشگاه برای قطعات خاص، بازنگری استاندارد آدیت محصول برمبنای نظرات مشتریان و استقرار فرآیند آدیت یا میزان فرسودگی خودرو بعد از مدت مشخص نیز در برنامههای بهبود برای سال 96 تبیین شده است.