آغاز عملیات برقیسازی راهآهن تهران- مشهد
معاون فنی و زیربنایی راهآهن از آغاز عملیات برقیسازی راهآهن تهران- مشهد در هفته آینده خبر داد و گفت: تمامی مجوزهای این پروژه اخذ و مسائل بانکی آن حل شده است و از هفته آینده اقدامات مهندسی برقیسازی راهآهن تهران-مشهد حدفاصل مشهد تا نیشابور به طول ۱۳۸ کیلومتر آغاز میشود.
مازیار یزدانی، معاون فنی و زیربنایی راهآهن در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات معاونت فنی و زیربنایی شرکت راهآهن اظهار کرد: قرارداد برقیسازی راهآهن گرمسار-گرگان- اینچهبرون با طرف روس در حال نهایی شدن است و با انعقاد قرارداد بین طرفین امیدواریم مسائل اجرایی با سرعت بالا در دست اقدام قرار گیرد.
وی افزود: مبلغ قرارداد برقیسازی راهآهن گرمسار-گرگان- اینچهبرون به طول ۴۳۰ کیلومتر به ارزش 1.2میلیارد یورو و مدت آن ۴ ساله است و منابع مالی آن بهصورت فاینانس کمبهره از محل منابع روسی تامین میشود.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن با اشاره به پروژه برقیسازی راهآهن تهران- مشهد گفت: تمامی مجوزها اخذ و موارد بانکی حل شده است و از هفته آینده اقدامات مهندسی حدفاصل مشهد تا نیشابور شروع خواهد شد. این پروژه با فاینانس چینی به ارزش 1.6میلیارد یورو به طول ۹۲۶ کیلومتر و در مدت ۴ سال انجام خواهد شد که در فاز اول حدفاصل مشهد-نیشابور به طول ۱۳۸ کیلومتر اجرا خواهد شد.
وی اظهار کرد: به دنبال استفاده از روشهای مکانیزه برای کاهش زمان عملیات اجرایی هستیم. این روشها شامل برداشت اطلاعات و قرار گرفتن آن در دست مشاور و تدوین راهکارها از جانب آنها میشود.
بهرهبرداری از 1000 کیلومتر خطوط دوم
یزدانی با بیان اینکه با بیان اینکه شرکت راهآهن رسالتهای بزرگی در حوزه بار و مسافر دارد، گفت: معاونت فنی بزرگترین پشتیبان شبکه ریلی کشور است. از این رو، برای اتصال به مراکز بار هدفگذاری بزرگی صورت گرفته است که با ایجاد خطوط فرعی راهآهن میتواند به این مراکز متصل شود. همچنین کاهش تصادفات در جادهها و مصرف سوخت قرار است با استفاده از حملونقل ریلی کاهش یابد و از طرفی نوع زندگی در شهرها بر مبنای حملونقل ریلی تغییر کند.
معاون شرکت راهآهن گفت: با توجه به میزان آلودگی هوا در کلانشهرها هدفگذاری به این صورت است که مردم برای انجام کارهای روزانه به کلانشهرها وارد شوند و پس از اتمام روز با استفاده از حمل ونقل حومهیی به شهرهای محل سکونت خود بازگردند که در این صورت مسوولیت قطارهای حومهیی بیش از پیش سنگین میشود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی از اجرای ۸۰۰ کیلومتر خطوط حومهیی در کلانشهرهای اهواز، مشهد، تهران، اصفهان خبر داد و گفت: ۵۰۰ کیلومتر از خطوط قطارهای حومهیی امسال به بهرهبرداری میرسد. البته با مشاهده عملکرد قطار حومهیی اهواز-سربندر به طول ۱۶۰ کیلومتر در آینده نزدیک شاهد تقاضا برای این نوع حملونقل ریلی از سوی سایر استانها نیز خواهیم بود.
یزدانی یادآور شد: تکلیف اصلی ما حفظ ایمنی در کنار سیر حرکت است از این رو اجرای پروژه روی خط گرم با مشکلات و سختیهای قابل توجهی روبرو است.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن ادامه داد: از برنامهریزی برای ساخت ۲۰۰۰ کیلومتر خط دوم ۸۰۰ کیلومتر در دست اجرا است و ۵۰۰ کیلومتر آن مانند حدفاصل بافت تا زرین شهر نیز تا پایان سال جاری به بهرهبرداری میرسد.
تجهیز کل شبکه ریلی به سیستم ATC
این مقام مسوول در شرکت راهاهن با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش بازسازی و بهسازی خطوط گفت: بازسازی و بهسازی حدود ۲۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی کشور در دست برنامه قرار دارد که علت اصلی پایین بودن سرعت عمل در این بخش جلوگیری از توقف سیر و حرکت در خطوط است اما بازسازی و بهسازی ۵۰ کیلومتر از خطوط ریلی پس از ۶۰ سال در دست انجام است.
وی افزود: امروز سومین مرحله بازسازی و بهسازی راهآهن جنوب زودتر از موعد مقرر به اتمام رسید و در پایان سال شاهد بازسازی و بهسازی کامل راهآهن جنوب به عنوان یکی از بزرگترین پروژههای شرکت راهآهن خواهیم بود.
یزدانی همچنین با اشاره به اقدامات حوزه ارتباطات و علائم الکتریکی گفت: راه آهن دارای دومین شبکه ارتباطات بعد از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهشمار میرود که حتی به آن وزارتخانه خدمات نیز ارائه میکند. از طرفی در حال ترانزیت دیتا از مرز بندرعباس و از تبریز به اروپا هستیم.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن از تجهیز تمام شبکه ریلی کشور به سامانه ATC در سال جاری خبر داد و افزود: همچنین امسال ۵۰۰ کیلومتر تراکبندی خط بافق-بندرعباس به بهرهبرداری میرسد و ۲۰ ایستگاه جدید نیز در مسیر جنوب اضافه میشود.
وی با اشاره به پروژههای بخش ساختمان و تاسیسات گفت: با طرح جامع ایستگاههای تشکیلاتی، ایستگاههای راهآهن از حالت محلی فقط برای خدمات تجمیع و توزیع مسافر خارج و به اماکن تبادل فرهنگی و خدمات تبدیل خواهند شد. البته عملیات ارتقای ایستگاههای تهران، مشهد و قم تحت عنوان TOD آغاز شده است و طی ۲سال آینده تمام ایستگاههای مهم به ایستگاههای تشکیلاتی و تجاری تبدیل خواهند شد.
یزدانی اتصال خطوط ریلی به مراکز حمل بار را مهم توصیف کرد و گفت: هماکنون ۵۰ نقطه برای اتصال به شبکه ریلی شناسایی و کار اجرایی ۱۱ نقطه شروع شده است، اما تمام ۵۰ نقطه امسال آغاز میشود تا بتوانیم به مرحله بهرهبرداری در راستای اهداف برنامه ششم و تاکید مقام معظم رهبری دستیابیم.
وی با اشاره به دو خطه کردن مسیر جنوب نیز اظهار کرد: بین خرمشهر-سربندر هفته گذشته مجوز هیات دولت برای ساخت خط ریلی اخذ شد که براین اساس راهآهن در جنوب کشور سه ضلعی میشود و با عبور از شادگان به خرمشهر متصل میشود و طی این هفته در حال رایزنی برای اخذ مجوز محیط زیست هستیم تا کار اجرایی به سرعت انجام شود.
معاون شرکت راهآهن اظهار کرد: خط دوم راهآهن اهواز- اندیمشک امسال تکمیل میشود. همچنین در خصوص خط دوم راهآهن قم-اراک، هماکنون مشاور پروژه در حال ارزیابی و مطالعه برای اجرای پروژه به صورت عادی یا سریعالسیر و با نگاه باری یا مسافری است.
یزدانی با اشاره به راهآهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان گفت: مرحله اجرایی از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در دست ساخت قرار دارد، اما در خصوص مکانیابی در شهرهای تهران، قم و اصفهان با طرف خارجی در حال بررسی هستیم.
از طرفی شخص وزیر راه و شهرسازی نیز در این پروژه ورود کرده و در حال پیگیری برای نهایی کردن پروژه است. این مقام مسوول در شرکت راهآهن ادامه داد: در حال بررسی راهاندازی قطار سریعالسیر برای تهران-تبریز، تهران-همدان و قم-اراک نیز تعریف شده که هماکنون در دست مطالعه قرار دارند و در صورت داشتن توجیه فنی و اقتصادی شاهد عقد قرار داد در این مسیرها خواهیم بود.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن از امضا تفاهمنامهیی بین ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: ایستگاه آستارای ایران در حال تجهیز برای تخلیه بار است.