آغاز اقدامات جدی در حوزه شهرسازی ریل‌پایه

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۱۸۹

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زمان آن رسیده است که موضوع ریل در شهر دیده شود، گفت: آخرین بررسی ما در خصوص شهر تهران نشان می‌دهد که روزی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر وارد شهر تهران شده و از آن خارج می‌شوند که سهم ریل از این رقم تنها ۴ درصد بوده و بیشتر جابه‌جایی‌ها با خودرو انجام می‌شود.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در صد و نود و سومین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری کشور پس از قرائت سند راهبردی توسعه مبتنی بر حمل‌و‌نقل همگانی، گفت: این سند یکی از اقدامات بسیار بزرگ برای تغییر گفتمان حمل و نقل و موثر در تکمیل توسعه شهری و یکی از اقدامات بنیادینی است که ما را به سمت آمایش سرزمین می‌برد.

وی گفت: علاوه بر اینکه بر اساس این سند مشخص می‌شود که چگونه سیستم حمل‌و‌نقل و توسعه سکونتگاه‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند و در جهت افزایش بهره‌وری از امکانات موجود و برقراری عدالت موثر است، نکته بسیار مهم‌تر بحث کاهش آلودگی محیط‌ زیست است که نتیجه گسترش حمل و نقل ریلی است.

به گفته آخوندی، این سند که اهداف بسیار درست و بزرگی دارد موضوعی است که از دهه ۴۰ در دنیا اجرا شده است و متاسفانه خیلی دیر در ایران به آن پرداخته می‌شود. وی توضیح داد: بسیاری از کشورها بیش از ۵۰ سال است که به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهند شهر را بر اساس خودرو طراحی کنند، این مسابقه هیچگاه پایانی ندارد و تا زمانی که به سمت حمل و نقل عمومی و ریل پایه نرویم بحث خودرو محوری پایانی نخواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آخرین بررسی ما در خصوص شهر تهران نشان می‌دهد که روزی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر وارد شهر تهران شده و از آن خارج می‌شوند که رقم بسیار بزرگی است و سهم ریل از این رقم تنها ۴درصد یعنی تقریبا صفر است که نشان می‌دهد مسافران در تهران مطلقاً توسط خودرو رفت و آمد می‌کنند. معلوم است چه میزان آلودگی، مصرف انرژی، ناامنی و عدم ایمنی و کشته شدن مسافران را داریم.

وی ادامه داد: بنابراین اینکه گفته می‌شود به سمت ریل برویم بحث درستی است و هیچ چاره‌یی نداریم. بر همین اساس معتقد هستم این سند یک آغاز بسیار مهم است که نحوه تفکر ما را تغییر می‌دهد و فقط یک سند نیست و رویکرد بنیادین دارد.

آخوندی با بیان اینکه اتفاق بسیار مهمی را با اجرای این سند رقم می‌زنیم تصریح‌کرد: لازمه این کار اقدام دسته‌جمعی و همکاری در تمامی حوزه‌ها است. کاری نیست که یک دستگاه بخواهد انجام دهد همه باید حوصله کنند و همراه شوند و با حسن نیت دنبال این موضوع برویم.

وی با بیان اینکه این سند دارای دو جنبه مهم است، توضیح داد: یک جنبه آن حمل و نقلی است و یک بخش این سند جنبه شهرسازی دارد. مهندسان شهرسازی ما اساساً شهر را بر اساس خودرو طراحی می‌کنند متاسفانه مهندس شهرسازی که موضوع ریل را در شهر ببنید نداریم که دلیلش این است که اساساً در نظامات دولتی ما چنین درخواستی وجود نداشته و چون در اسناد ما نبوده است شهرسازها بعد از برآورد جمعیت و برآورد ترافیک با تمرکز روی خودرو نقشه کشیده‌اند و این خواسته سیستم است و بر همین اساس طراحی می‌کردند.

آخوندی ادامه داد: ورود این بحث به نظام شهرسازی یک دنیای جدیدی است. ما کار خیلی سختی را در پیش داریم و قاعدتا وقتی جلو می‌رویم مقاومت‌های مراکز حرفه‌یی آغاز می‌شود.

درحال حاضر شرکت شهرسازی‌های زیادی وجود دارد که حتی یک کارشناس ریل در سیستم آنها مشغول نیست. بر همین اساس معتقد هستم که کار سختی را در پیش داریم ولی چاره‌یی نداریم و باید به این سمت برویم چرا که آینده سکونتگاه‌های ایران بر این اساس رقم خواهد خورد.

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به منطقه ۲۲ تهران گفت: توسعه تهران به سمت غرب در حالی رخ داده است که کوچک‌ترین حمل و نقل ریلی در اختیار مردم نیست و منطقه ۲۲ براساس خودرو طراحی شده است که موضوع نگران‌کننده‌یی خواهد بود. بنابراین باید از یک جایی شروع کنیم و توسعه شهری براساس ریل را در دستور کار قرار دهیم.