پراید همچنان تولید می‌شود چون جایگزین نداریم

۱۳۹۶/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۴۱

11-6

جایگزین پراید در حال حاضر قیمتی حدود ۵۰ میلیون تومان دارد

گروه بنگاه‌ها|

الزام قانونی خودروسازان مبنی بر توقف تولید خودروهای مدل‌های کهنه از مد افتاده و غیرقابل ارتقای کیفیت همواره به بهانه‌های مختلف به زمان دیگری موکول می‌شود. دو خودروساز بزرگ کشور گویی مایل به ارتقای کیفی تولیدات خود نیستند و ساده‌ترین راه را که همان ادامه راه همیشگی و عرضه کالای بی‌کیفیت به مشتری است، برگزیده‌اند. عرضه مدل‌های بین ۳۰تا ۴۰سال قبل ساده‌ترین و بی‌دردسرترین راه برای فعالیت و پول درآوردن یک بازار انحصاری داخلی است که خودروسازان ما انتخاب کرده‌اند.

محصولاتی مانند پژو ۴۰۵و پراید خودروهایی هستند که در کشور مبدا از دهه‌ها قبل تولید نمی‌شوند ضمن اینکه اصولا خودرویی که در ایران تولید می‌شود با خودرو مشابه فرانسوی یا کره‌یی آن نیز تفاوت‌های کیفی بسیار زیادی دارد. موسسه استاندارد، وزارت صنعت و معدن و پلیس راهنمایی و رانندگی هر یک در محدوده وظایف قانونی خود مسوول رسیدگی و کنترل کیفی و ایمنی خودروها هستند. اگرچه بارها و بارها تذکر و الزاماتی برای خودروسازان تعیین شده است اما متاسفانه همواره از عملی شدن آنها خبری نشده و به بهانه‌های مختلف به مرحله اجرا گذاشته نشده‌اند. وضعیت تولید در سال‌های اخیر در واحدهای خودروسازی همزمان با جهش یک‌باره قیمت‌ها نزد افکارعمومی غیرقابل قبول شده و مصرف‌کننده ایرانی مصمم به دفاع از حقوق قانونی و بحق خود در این زمینه است.

این درحالی است که مدیران خودروساز داخلی آشکارا از اجرای قانون و رعایت الزامات سرباز می‌زنند و تمایلی به رعایت حق مشتری ندارند. هر چند قرار بوده، خودرو پراید تا پایان سال ۹۶ از چرخه تولید خارج شود اما به گفته محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو عدم جایگزینی خودرویی با قیمت پایین در حد پراید اصلی‌ترین مانع در خارج کردن این خودرو از چرخه تولید است.

 کیفیت پراید بهتر از خودروهای چینی است

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو با اشاره به برتری پراید به خودروهای وارداتی چینی به قدس آنلاین گفت: یکی از ایراداتی که همواره بر خودرو پراید گرفته می‌شود، تصادفات و آمار بالای کشته‌شدگان این خودرو است درحالی که پراید یکی از خودروهایی است که در ایران قبل از رسیدن به دست مشتری تست می‌شود یعنی وقتی این خودرو در اختیار مشتری قرار می‌گیرد که از نظر استحکام و ایمنی‌های خاص خود تایید شده باشد درحالی که بسیاری از خودروهای چینی که وارد بازار شده‌اند از پس تست‌هایی که از پراید گرفته می‌شود، برنمی‌آیند.

او با اشاره به نقش عامل انسانی در افزایش تصادفات در ایران اظهار کرد: بیش از 6 میلیون پراید در کشور درحال تردد است یعنی 30درصد از خودروهای داخلی پراید است بنابراین طبیعی است که پراید بیشترین حجم تصادف را داشته باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش تلفات جانی در ایران عامل انسانی است. عامل انسانی و خطای انسانی است که منجر به افزایش تصادفات جاده‌یی شده است بنابراین نباید تقصیر را تنها به گردن خودرو پراید انداخت و این مساله را به عدم ایمنی این خودرو ارتباط داد چراکه پراید قبل از رسیدن به دست مشتری تست می‌شود. این فعال صنعت خودرو با اشاره به اقبال مردم به پراید به دلیل قیمت پایین آن خاطرنشان کرد: اینکه بعد از گذشت10سال از عمر تولید یک خودرو باید از چرخه تولید خارج شود به خودی خود صحیح و اجرایی است اما این موضوع زمانی باید محقق شود که پیش‌بینی‌هایی برای جایگزینی خودرو بعدی شده باشد. مطمئنا باید خودرویی جایگزین پراید شود تا این خودرو از رده خارج شود. با توجه به قیمت پایین پراید و اقبال عمومی طبقه‌یی از جامعه که امکان خرید خودرو گران‌تری را ندارند هنوز خودرویی با قیمت پراید جایگزین آن نشده است.

 تاثیر همکاری‌ها با خودروسازان بزرگ دنیا

نجفی‌منش با بیان اینکه تغییرات و تحولات در صنعت خودرو ایران قابل اعتنا نیست، تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌ها قرار بود یک ماشین بیش از 10سال تولید نشود چراکه بازار نیازمند تنوع و خودرو جدید است. تحریم‌ها و عدم همکاری‌های بین‌المللی تبعات منفی بر صنعت خودرو ایران به جای گذاشت از این رو قادر به طراحی خودروهای جایگزین و افزایش استانداردهای جهانی نبودیم و این موضوع در عدم تنوع خودروها و عرضه به مشتری نمایان است. درحال حاضر خوشبختانه با توجه به همکاری‌های فنی و بین‌المللی که با خودرو‌سازی‌های بزرگ دنیا چون پژو، رنو، فولکس و... صورت گرفته است به زودی شاهد ورود تنوع به بازار خودرو خواهیم

 بود.

 نجفی‌منش ادامه داد: بازار و رقابت حکم می‌کند مدل‌ها جدید شود. تنوع و جدید شدن مدل‌ها حق مردم است درحالی که برخی خودروها بین ۲۰تا ۲۵سال در بازار به مردم عرضه می‌شوند هر چند که طی این مدت تغییراتی کرده‌اند اما این تغییرات آنقدر قابل اعتنا نیست که پاسخگوی نیازهای واقعی متقاضی باشد. لذا خبرها حاکی از آن است که خودرو پراید تا سال ۹۷ باید از رده خارج شود تا خودرویی جدید جایگزین آن شود. جایگزین شدن خودروهای جدید تیبا نشان از تداوم رویه تنوع مدل‌هاست.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه جایگزین پراید با قیمتی نزدیک به ۵۰ میلیون عرضه خواهد شد، خاطرنشان کرد: به هر حال همان‌طور که سال ۸۵ پارچه سیاهی روی پیکان کشیده شد، روزی هم نوبت به خارج شدن پراید از چرخه تولید می‌رسد اما قبل از اینکه چاله‌یی بکنیم و محیط را مساعد نماییم آیا می‌توان مناره‌هایی را روی زمین مسطح جا داد؟ آیا دولت و خودروسازان برای قشری که بضاعت ۲۰تا ۲۵میلیون تومانی دارند، تمهیداتی اندیشیده‌اند؟ آیا جایگزینی با این قیمت در نظر گرفته شده است. بهتر است بدانیم بعد از خروج پراید از رده تولید، نزدیک‌ترین خودرو به پراید با قیمتی نزدیک به ۵۰ میلیون تومان به مشتری عرضه می‌شود حال باید پرسید آیا مردمی که توان خرید بیش از ۲۰میلیون تومان ندارند، می‌توانند خودرویی را با 5/2برابر قیمت خریداری کنند؟ آیا بعد از خارج کردن پراید از چرخه تولید برای تولید‌کنندگان قطعات این خودرو و حضور آنها در بازار کار چاره‌یی اندیشیده شده است؟

نجفی‌منش در این باره افزود: طبق اطلاعات بنده، رییس کمیسیون صنایع مجلس پایان تولید پراید را انتهای سال ۹۷ اعلام کرده‌اند و اینکه موسسه استاندارد اعلام کرده که تولید پراید تا پایان سال ۹۶ متوقف می‌شود به دلیل وظیفه این موسسه است که اگر کالایی مطابق استانداردها نباشد، می‌تواند مانع تولید آن شود اما بنده تاکنون مطلبی درباره اخطار کیفی به خودرو پراید از موسسه استاندارد ندیده‌ام. لذا ممکن است طولانی شدن فرآیند خارج کردن پراید از چرخه تولید به این موضوع نزدیک‌تر باشد که برای جایگزینی خودرویی به جای پراید با رنج قیمتی نزدیک به این خودرو باید تمهیدات مناسبی اندیشیده شود. به هر حال جایگزین کردن و به روز کردن خودرو جایگزین یکی از اصول اساسی در خارج و وارد کردن خودرو جدیدی  به بازار است.

 استانداردهای پراید

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان درخصوص استانداردهای پراید گفت: اینکه برخی ادعا می‌کنند، پراید فاقد استانداردهای لازم نیست به خودی خود قابل اتکا نیست چراکه تا زمانی که استانداردی که خاص پراید است، تایید نشود یعنی همان استانداردهای 55 گانه، خودرو حق خروج از کارخانه و شماره‌گذاری شدن را ندارد. اما اینکه بگویم پراید باید مثل مرسدس بنز باشد این مساله محقق نمی‌شود چراکه استانداردهای خاص پراید با استانداردهای مرسدس بنز متفاوت است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: تجربه به ما ثابت کرده که باید صنعت خودرو کشور متحول شود و خودروهایی با توان ملی برای مردم طراحی شود که جوابگوی نیازها و میزان بودجه آنان باشد. هر چند ارتباطات بین‌المللی ایران نسبت به سال‌های اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و صنعت خودروسازی توانسته با خودروسازان مطرح دنیا کار کند اما این به معنای آن نیست که با خارج کردن پراید از چرخه تولید بتوانیم خودرویی چون پژو ۲۰۰۸ را جایگزین آن کنیم چراکه قیمت این خودرو حدود 100میلیون تومان خواهد بود بنابراین جایگزینی برای پراید وجود دارد. هر چند در موضوع تحریم‌ها شرکت پژو نیز ما را تحریم کرد اما دیدیم که تولید پژو در ایران متوقف نشد به این دلیل که بخشی از قطعات آن در داخل تولید می‌شود و بخش دیگر آن از سایر نقاط دنیا تهیه می‌شد. به هر حال لازم است بدانیم که باید بیش از پیش برای توسعه و پیشرفت صنعت خودروسازی و داخلی کردن آن تلاش کنیم.

نجفی‌منش در پایان گفت: یادمان باشد صنعت خودرو صنعتی کلیدی برای کشور است و ارزش‌افزوده و تکنولوژی بالایی دارد بنابراین باید به فکر گسترش این صنعت در داخل کشور باشیم حتی اگر قرار است با خودروسازان و قطعه‌سازان خارجی همکاری کنیم باید با انتقال فناوری به کشور صنعت خودرو را توسعه دهیم.