واکاوی رتبه 189 ایران از نظر تصادفات جادهای
آمارها نشان میدهد، در دنیا به ازای هر ۱۰هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته میشوند، در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷نفر کشته میشوند. وضعیت نامناسب حوادث جادهیی کشور باعث شده بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جادهیی ایران را بحرانی عنوان کند. بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی، ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به خود اختصاص داده و از این جهت، تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقاست که وضعیت نامناسبتری نسبت به ایران دارد. تمام اینها در حالی است که برخی جادههای ترانزیتی و مسافری ایران هنوز امنیت و ایمنی لازم را ندارند و هر سال تعداد زیادی تصادف منجر به فوت در آنها صورت میگیرد. جادههایی مانند جاده مشهد- سرخس، گردنه آهوان در استان سمنان، جاده تربتحیدریه به تغار، تهران-شیراز، سیرجان-بندرعباس، جاده 59 در جاده هراز، بخشهایی از جاده چالوس و... از نمونههای واضح در این خصوص هستند، البته جادههایی مانند آنها در کشور کم نیستند. جاده اهر به تبریز که راه ارتباطی تبریز با ۱۶ شهر شمالی استان است یکی دیگر از جادههای پرخطر در کشور است. این جاده در حالی جاده مرگ آذربایجان لقب گرفته که طبق اعلام مسوولان طی ۵سال گذشته ۸۳۰نفر در این جاده جان خود را از دست دادهاند. جاده غیراستاندارد و باریک «اهر - تبریز» یکی از خطرناکترین جادههای کشور است که در بیشتر ماههای سال شاهد تصادفهای مرگبار در این محور هستیم تا حدی که این جاده به کابوس اهالی تبدیل شده است. به همین دلیل، احداث بزرگراه اهر - تبریز از نیازهای ضروری منطقه ارسباران بوده و شاهراه ارتباطی تبریز به استان اردبیل، مغان و راه مواصلاتی 6 شهرستان مشگینشهر، اهر، ورزقان، کلیبر، هریس و خداآفرین است. به گفته بیتالله عبدالهی، نماینده اهر و هریس اتمام بزرگراه اهر - هریس - تبریز یکی از مطالبات مردم منطقه ارسباران بوده و در عین حال از جادههای پرخطر آذربایجان شرقی بهشمار میرود که در گزارش سازمان برنامهوبودجه کشور پرخطر بودن این جاده قید شده است. صابر تقویمی فرماندار شهرستان هریس نیز در خصوص جاده مرگ آذربایجان با اشاره به اینکه جاده اهر – هریس – تبریز به لحاظ موقعیتهایی که دارد و از جادههای پرخطر و حادثه استان است، گفت: جاده اهر – هریس – تبریز از سال ۹۰ تا ۹۵ براثر حوادث رانندگی حدود ۸۳۰ نفر قربانی گرفته است، این میزان کشته در جاده اهر – تبریز علاوه بر خسارتهای جانی، عوارض اجتماعی را نیز به دنبال داشته است. سید محمد عابدی فرماندار شهرستان اهر از تخصیص اعتبار ۲۲ میلیارد تومانی برای بزرگراه اهر – تبریز در سال جاری خبر داد، گفت: امسال نیز برای ادامه روند احداث بزرگراه اهر – تبریز ۲۲میلیارد تومان اعتبار تخصیصیافته در حالی که با تزریق اعتبار پیمانکار نیز با استفاده از سرمایه خود برای تسریع در روند این بزرگراه تلاش میکند و از طرفی دیگر کلیه ابنیه فنی بزرگراه اهر – تبریز به پایان رسیده است.