اقدام‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۹۴
اقدام‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم

نایب‌رییس اتاق ایران با اشاره به تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی گفت: بخش خصوصی نباید در موضع قضاوت درباره تفکیک یا ادغام قرار بگیرد و به نفع یکی از آنها حکم بدهد. بخش خصوصی باید اصلاح جریان حال حاضر در مدیریت و ماموریت‌های وزارتخانه را دنبال کند. محمدرضاانصاری در ادامه عنوان کرد: مقوله تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها از اساس عجولانه بدون فکر و بی‌هدف دنبال شده است. طراحان این بحث‌ها فکر می‌کنند یکی کردن سه وزارتخانه باعث شده صمت بزرگ شود تا حدی که وزیر نتواند آن را به‌خوبی اداره کند، درحالی که این‌طور نیست. وی با اشاره به بزرگ بودن دولت گفت: کوچک یا بزرگ شدن یک سازمان به‌تناسب حجم ماموریتی است که برای سازمان تعریف می‌کنند. زمانی که ماموریت سازمان همه وظایف بخش خصوصی و تصدی‌گری را در بربگیرد، چه آن را تفکیک کنید و چه جمع کنید بازهم بزرگ است. انصاری توضیح داد: چناچه قصد داریم دولت را سبک کنیم باید ماموریتش را کم کنیم و فقط باید مدیریت را به آن بسپاریم، ماموریت تصدی‌گری و اجرا که بخش خصوصی به‌مراتب باراندمان و بهره‌وری بالاتری به آن شکل می‌دهد و اجرا می‌کند، نباید به وزارتخانه سپرده شود. وزارتخانه بزرگ هم بهره‌وری پایین دارد و هم اداره آن سخت است.

نایب‌رییس اتاق ایران با اشاره به ظرفیت سنجی وزارتخانه‌ها اظهار کرد: بطورمعمول وزیر می‌خواهد تمام وزارتخانه را شخصاً زیرنظر بگیرد و اداره کند. وزیر از ظرفیت عظیم کارشناسی که وزارتخانه دارد، استفاده نمی‌کند درنتیجه بار خود را بطور مضاعف سنگین می‌کند. این شیوه کار به مشکلات اضافه می‌کند و درنهایت کار ما می‌رسد به یافتن یک نابغه. فکر می‌کنیم حتماً باید یک نابغه وزیر شود که وزارتخانه را اداره کند درحالی که اگر وزارتخانه‌ها را جدا کنیم، بازهم این قصه هست و این مشکلات پابرجاست.

انصاری با اشاره به پتانسیل فعلی وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: نعمت‌زاده ظرفیت علمی، دانشی و تجربه بالایی دارد و صمیمانه هم کارکرده است. نعمت‌زاده مدیر کوچکی نیست. او مدیر نمونه‌یی است اما باید توجه کرد که مشکلات امروز وزارت صمت، به این معنی نیست که نعمت‌زاده کم آورده است. به دو دلیل یعنی چاق شدن ماموریت و فربه کردن وزارتخانه، و دوم در شیوه کار اشتباه به مشکل برخوردیم. وی توضیح داد: بدنه کارشناسی درون وزارتخانه می‌تواند لنگر پایدار برای وزارتخانه باشد و بار وزیر را کم کند اما از آن استفاده نمی‌شود. ما تقریباً در تمام وزارتخانه‌ها با همین شیوه کار می‌کنیم درحالی که اگر این دو مساله را تغییر دهیم، دیگر مقوله تفکیک یا ادغام وزارتخانه‌ها مطرح نیست. اگر اولاً ماموریت وزارتخانه را کم کنند و ماموریت‌های متعدد آن را به بخش خصوصی واگذار کنند و دوم اینکه شیوه کار را تغییر دهند به نتایج بهتری می‌رسیم و دیگر بحث تفکیک و ادغام مطرح نیست.

انصاری با اشاره به مدیریت وزارتخانه‌ها گفت: وزیر باید جریان تاریخی کارشناسی وزارتخانه‌ها را مدیریت کند. اگر تغییری در وزارتخانه اتفاق می‌افتد از یک نظر کارشناسانه منبعث شود نه نظر شخصی وزیر. وزیر باید این فرایند را به‌خوبی مدیریت کند. نایب‌رییس اتاق ایران اظهار کرد: کاهش ماموریت‌های وزارتخانه و تغییر شیوه مدیریتی وزرا البته لازم و ملزوم یکدیگر است. زمانی که از ماموریت‌های وزارتخانه کم کنید، در عمل از وظایف وزیر کم شده است، درنتیجه مدیریت وزارتخانه راحت‌تر است. انصاری با اشاره به کم شدن ماموریت‌ها در بدنه دولت گفت: زمانی که ماموریت‌ها را کم کنید اندازه سازمان تغییر می‌کند و همانطور که گفتم اندازه سازمان را دو چیز تعیین می‌کند، یکی ماموریت‌هایی که برای آن سازمان تعریف می‌کند و دیگری بهره‌وری که در سازمان وجود دارد. نایب‌رییس اتاق ایران اظهار کرد: با کاهش ماموریت‌ها و افزایش بهره‌وری وزارتخانه کوچک می‌شود. بنابراین بخش خصوصی نباید در موضع قضاوت درباره تفکیک یا ادغام قرار بگیرد و به نفع یکی از آنها حکم بدهد. بخش خصوصی باید اصلاح جریان حال حاضر در مدیریت و ماموریت‌های وزارتخانه را دنبال کند.