وجود اسناد تدریس مستخدمان در مدارس در دولت گذشته

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۲۳
وجود اسناد تدریس مستخدمان در مدارس در دولت گذشته

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با بیان اینکه «ما وارثِ تلخ و آزاردهنده یک تصمیم شتابزده و غیرعلمی در دولت گذشته هستیم»، استفاده از نیروهای غیرمتخصص به عنوان معلم در مقطع ابتدایی را تایید کرد و گفت: نیروهایی که فاقد صلاحیت تدریس و آموزش بودند، صرفاً به دلیل اینکه سواد خواندن و نوشتن داشتند، برای تدریس به کار گرفته شدند و بدتر اینکه این افراد را به راحتی نمی‌توان از سیکل خارج کرد.

رضوان حکیم‌زاده درباره میزان تطابق رشته تحصیلی معلمانِ شاغل در این مقطع، گفت: در حال حاضر موضوع تناسب تحصیلات معلمانِ شاغل در مقطع ابتدایی به دلیل اجرای شتابزده طرح ۶- ۳ – ۳ و اضافه کردن پایه ششم، آنهم بدون اندیشیدن تمهیدات لازم، به یک چالش تبدیل شده است. وی افزود: شتابزدگی در را‌ه‌اندازی پایه ششم ابتدایی در شرایطی که کلاس‌های درس آماده نبود، معلمان آموزش لازم را ندیده بودند و حتی برنامه درسی تدوین نشده بود، ناگهان آموزش و پرورش را در مقطع ابتدایی، با کمبود معلم روبه‌رو کرد. در مقابل، برای جبران خسارت‌های وارد شده بواسطه این اقدام عجولانه، تصمیمات بدتری گرفته و اجرا شد.

حکیم‌زاده ادامه داد: بسیاری از کسانی که برای جبران کمبود معلم در مقطع ابتدایی آمدند، تناسب لازم را با استانداردهای دوره ابتدایی نداشتند. از این میان عده‌یی دبیران مقطع متوسطه بودند که سال‌ها در دبیرستان درس داده بودند. این افراد از لحاظ رشته‌یی که خود تحصیل کرده و فضایی که در آن تدریس کرده بودند؛ اصلا هیچ تطابقی با مقطع ابتدایی نداشتند.

به گزارش ایلنا، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به صراحت موضوع استفاده از نیروهای غیرمتخصص را به عنوان معلم در این مقطع تایید کرد و گفت: متاسفانه نیروهایی که فاقد صلاحیت تدریس و آموزش بودند، صرفاً به دلیل اینکه سواد خواندن و نوشتن داشتند، برای تدریس به کار گرفته شدند و از آن بدتر اینکه این افراد به هر حال وارد این سیکل شده‌اند و به راحتی نمی‌توان آنها را خارج کرد!

حکیم‌زاده ادامه داد: متاسفانه با بررسی مدارک، اسناد و شواهد برایمان مسجل شده که حتی مستخدم یک مدرسه برای تدریس ابتدایی به کار گرفته شده است! زیاد هم دور نرویم؛ در همین منطقه ۱۸ تهران همچنین مواردی اتفاق افتاده! متاسفانه در قبال آینده فرزندان این کشور با این طرح مسامحه شد!

او در پاسخ به این سوال که این نفرات چه تعداد هستند و چه میزان از معلمان شاغل را بخود اختصاص داده‌اند، اظهار داشت: معتقدم اینکه تعداد و حجم این دسته افراد چقدر است؛ مهم نیست! مهم این است که یک نفر هم زیاد است؛ چرا که همان یک نفر می‌رود و به ۳۰ -۴۰ دانش‌آموز درس می‌دهد و مطمئناً روی تمام دوران تحصیلی این دانش‌آموزان اثر سوء خواهد گذاشت. وی افزود: تعداد چند هزار نفر غیرمتخصص را ضرب در تعداد هزاران دانش‌آموزانی کنید که تحت آموزش چنین افرادی (به اسم معلم) بوده‌اند؛ آنگاه متوجه میزان خسارتی که این طرح شتابزده به ساختار آموزش و آینده کشور وارد کرد، خواهید شد. مجریان این طرح به اشتباه، بنیانی گذاشتند که تا سالیان سال نمی‌تواند جبرانش کرد.

حکیم‌زاده افزود: خوشبختانه تلاش‌ های ما تا اینجای کار مثمر ثمر بوده و این نخستین‌بار است که نظر آموزش و پرورش ابتدایی را برای چگونگی جذب و استخدام معلم در این مقطع می‌خواهند. امسال مقرر است که ۴ هزار و ۵۷۷ نفر برای مقطع ابتدایی به استخدام آموزش و پرورش در بیایند، اینکه ما در آزمون، مصاحبه، گزینش و سایر بخش‌های جذب این نفرات حضور و نقش داریم، یک نقطه شروع خیلی خوب است و من معتقدم با انجام این امر، ما نیمی از راه رسیدن به همان آموزش با کیفیت را پیش رفته‌ایم.