فروشندگان اجناس معیوب را پس بگیرند
مدیرکل دفتر نظارت بر تشکلها و هماهنگی امور استانهای سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد که باید در امر رعایت حقوق مصرفکنندگان، پس گرفتن کالاهای معیوب و ناقص بخشی از حقوق مصرفکنندگان اعلام شود و در قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان بر آن تاکید شده که لازم است در ادبیات مشتریمداری ایران این قانون نهادینه شود. مجید ارغندهپور در گفتوگو با ایسنا با اشاره به ابلاغیه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درباره لزوم پس گرفتن کالای معیوب گفت: طی ابلاغیه این سازمان در سنوات ۱۳۹۴و ۱۳۹۵ به شرکتهای تولیدی به ویژه بنگاههای اقتصادی برتر در امر رعایت حقوق مصرفکنندگان، پس گرفتن کالاهای معیوب و ناقص بخشی از حقوق مصرفکنندگان اعلام و در قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان بر آن تاکید شده و لازم است در ادبیات مشتریمداری ایران این قانون نهادینه شده و کلیه واحدهای تولیدی و توزیعی و خدماتی که ارائه محصول به مصرفکننده را انجام میدهند در این خصوص وارد عمل شوند. وی بیان جمله «جنس فروخته شده پس گرفته نمیشود» در تولیدات و کالاهای عرضه شده به مردم را فاقد وجاهت قانونی دانست و ادامه داد، استفاده از این شعار که از مصادیق منکر است و این به نوعی بیاحترامی به مشتری به عنوان فرد ذینفع استفادهکننده از کالا و خدمات تلقی میشود. مدیرکل دفتر نظارت بر تشکلها و هماهنگی امور استانهای سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: در یک اقدام توسط کلیه بنگاههای تولیدی و اقتصادی انتظار احترام به مشتری و تلاش برای نهادینه کردن شعار جنس فروخته شده پس گرفته میشود مورد تاکید است. این موضوع به عنوان شعار محوری سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در برنامه کاری لحاظ شده و از کلیه رسانهها و جراید کشور خواسته شده تا به نهادینه کردن این مفهوم در سطح جامعه کمک کنند. دبیر شورای روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان با اشاره به برخی از شرکتهای پیشگام در این رابطه افزود: برخی شرکتها که در زمینه تولید انواع کابلها ازجمله کابلهای قدرت با عایق مسلح، شیلددار و پیادهسازی و پشتیبانی از شبکههای کامپیوتر فعالیت دارند، روی تمامی فاکتورهای فروش و سایت شرکت خود، شعار «جنس فروخته شده پس گرفته میشود» را درج کردند. این مقام مسوول در پایان اظهار امیدواری کرد که همه بنگاههای اقتصادی به ویژه بنگاههای برتر در حوزه رعایت حقوق مصرفکنندگان با نهادینه کردن و ترویج این شعار بتوانند گامهای اثربخشی در حوزه مشتریمداری و احترام به حقوق مشتری بردارند».