دلایل تاخیر پروازها اعلام شد

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۲۵

در حالی که یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس دهم از نبود قطعات هواپیما برای تعمیر هواپیماهای دست ‌دوم انتقاد کرده بود، سازمان هواپیمایی کشوری با دفاع از ورود این نوع هواپیماها اعلام کرد که عوامل فرودگاهی در تاخیرات پروازی دخیل هستند.

رضا جعفرزاده در واکنش به انتقادات وارده مبنی بر ورود هواپیماهای دست ‌دوم و عدم‌ تامین قطعات هواپیما در پسابرجا اظهار کرد: ورود هواپیماهای دست‌دوم به کشور مانند سایر شرکت‌های هواپیمایی در دنیا ممنوع نیست.

وی در گفت‌وگو با صدا و سیما افزود: مهم‌ترین اصل برای ورود هواپیما به کشور رعایت ضوابط و مقررات تعیین‌شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری از جمله سن، ایمنی و... است که شرکت‌های هواپیمایی باید به آن توجه داشته باشند.

جعفرزاده عوامل مختلفی از جمله وضعیت جوی، دمای بالای هوا (براساس مقررات باید هواپیماها با وزن کمتری پرواز کنند)، نقص فنی هواپیما، عملیات شرکت و عوامل فرودگاهی و عدم‌توازن تقاضاهای این بخش با صندلی پرواز موجود در امر تاخیرات پروازی دخیل است. به همین منظور طرح توسعه ناوگان یکی از محورهای مهم در دستور کار قرار گرفته است. وی ادامه داد: به‌کارگیری یا عدم‌استفاده از این هواپیماها براساس صرفه و صلاح اقتصادی انجام می‌شود، بنابراین شرکت‌های هواپیمایی ضمن رعایت اصول و مقررات مورد تاکید سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به به‌کارگیری یا زمین‌گیری ناوگان خود اقدام می‌کنند. گفتنی است، قلی‌الله قلی‌زاده نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تاخیرات پروازی روزهای اخیر ورود هواپیماهای دست‌دوم بدون تامین قطعات را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود: نبود قطعات و فرسودگی ناوگان هوایی کشور علل تاخیر در پروازهاست و پس از تحریم‌ها ورود قطعات هواپیما به کشور عملا متوقف شد و اگرچه پس از برجام قرار بر این بود که همراه با خرید هواپیما، قطعات هم وارد کشور شود که تاکنون اتفاق قابل ذکری در این حوزه رخ نداده است. وی اعلام کرده بود که اگر به پارکینگ هواپیماها مراجعه کنید، خواهید دید چندین فروند هواپیمای مسافربری به‌دلیل نبود قطعات زمین‌گیر شده‌اند و امروز ایرلاین‌ها به‌راحتی نمی‌توانند قطعات برای هواپیماهای خود تهیه کنند و حتی هواپیماهای جدیدی که خریداری می‌کنند، دست‌دوم و با ساعت پروازی بالاست.