اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۸۹

  نگاه یک سویه وزارت جهادکشاورزی به تنظیم بازار

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: دستگاه‌های مسوول تنظیم بازار همیشه از اطلاعات بازار عقب هستند و به همین علت تصمیم آنها به جای آینده‌نگری، انفعالی است. محسن بهرامی‌ارض‌اقدس گفت: سیاست‌های تنظیم بازار باید نگاه به آینده داشته باشد و با پیش‌بینی به موقع از نابسامانی در بازار جلوگیری کند. این درحالی است که ما به جای پیشگیری همیشه سعی می‌کنیم، درمان کنیم؛ یعنی وقتی قیمت مرغ افزایش می‌یابد تازه می‌خواهیم مرغ‌های ذخیره را توزیع کنیم. وی افزود: وظایف دستگاه‌های بخشی مانند وزارت جهاد کشاورزی این است که در شرایط فراوانی و بیش بودن که تولیدکننده زیان می‌کند، خرید کند تا قیمت‌ها متعادل شود و در شرایط کمبود از ذخایر، توزیع و قبل از افزایش قیمت‌ها، بازار را متعادل کند. وی افزود: متاسفانه رویه‌یی در بازار حاکم است که با کمبود کالا در بازار یا مشکل در تامین آن، قیمت افزایش پیدا می‌کند اما برای به تعادل رسیدن این قیمت باید تلاش زیادی انجام شود زیرا اصطلاحی وجود دارد که می‌گویند«در گران شدن بخرید که گران‌تر می‌شود و در ارزان شدن نخرید که ارزان‌تر می‌شود» و این گرفتاری بازار ماست.  بهرامی  گفت: در سال‌های اخیر با اجرای قانون تمرکز وظایف وزارت جهاد کشاورزی، اختیار تنظیم تعرفه‌ها و صدور مجوزهای واردات به وزارت جهاد کشاورزی که وزارتخانه‌یی بخشی با وظیفه حمایت از تولید داخل است، محول شده که متاسفانه نگاه یک سویه این وزارتخانه اگرچه باعث افزایش تولید داخل و افزایش درآمد کشاورزان شده اما به علت نادیده انگاشته شدن حقوق مصرف‌کنندگان که عموم مردم کشور هستند، مشکلات عدیده کمبود در بازار و افزایش قیمت‌ها را شاهد هستیم.

  انحصارطلبان مخالف شورای رقابت هستند

تسنیم    رییس شورای رقابت با بیان اینکه شورای رقابت داستان کهنه‌یی نیست، گفت: کسانی که موافق انحصارگرایی هستند با رویکرد فعالیت شورای رقابت مخالفت می‌کنند.  رضا شیوا درباره اظهارات اخیر یکی از اعضای اتاق بازرگانی که اعلام کرده شورای رقابت باید قیمت خودروهای وارداتی را کاهش دهد، اظهار کرد: این اظهارات درست نیست؛ چرا که اصلا شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ورود پیدا نکرده و متولی بررسی قیمت این خودروها وزارت صنعت است. وی افزود: این شورا داستان نویی است؛ چرا که اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز انحصار در بازار انجام می‌دهد. هر جا که فعالیت‌ها ضد رقابتی باشد شورا ورود پیدا کرده و مسوولیت خود را انجام می‌دهد. به همین دلیل هیچ کس نمی‌تواند به شورای رقابت بگوید وظیفه تو چیست. بلکه قانون وظیفه این شورا را مشخص کرده است. شیوا با اعلام اینکه ما به هیچ عنوان موافق قیمت‌گذاری خودرو نیستیم، گفت: انحصار بازار باعث شده تا به قیمت‌گذاری تعدادی از خودروها ورود پیدا کرده و دستورالعمل آن را تهیه کنیم.