توقف رشد تلفن‌های هوشمند در دنیا

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۴۳

مهر|

 گروه خبری نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور بخشی از گزارش سالانه روند رشد اینترنت در دنیا را منتشر کرد. براساس این گزارش، رشد عرضه تلفن‌های هوشمند با کاهش همراه است.

 گروه خبری نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی فناوری اطلاعات وابسته به سازمان فناوری اطلاعات ایران گزارش سالانه روند شکل‌گیری اینترنت در جهان که در Code Conference کالیفرنیا ارائه شده است منتشر کرد. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که روند رشد تلفن‌های هوشمند در دنیا رو به کندی می‌رود. به نحوی که رشد عرضه تلفن‌های هوشمند در سال گذشته ۳ درصد بوده است که نسبت به نرخ رشد ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۵، کاهش داشته است. برآوردها همچنین حاکی از آن است که تبلیغات اینترنتی در حال رشد است. به نحوی که در بازار تبلیغات اینترنتی درآمد گوگل در سال ۲۰۱۶ از تبلیغات 20درصد و فیس‌بوک ۶۲ درصد رشد داشته است. در همین حال پارامتر دیگری که در روند رشد اینترنت مورد توجه قرار گرفته است، استفاده کاربران از صوت به جای متن بوده است. به نحوی که طبق این گزارش صوت جایگزین متن در پرس‌وجوهای آنلاین می‌شود. گفته شده است که در سال ۲۰۱۶، بیست درصد پرس‌وجوها از طریق تلفن همراه صوتی بوده‌اند و دقت این پرس‌وجوها ۹۵ درصد بوده است.

با افزایش سرویس‌های ویدئویی آنلاین، میزان تماشای تلویزیون در خانه در حال کاهش است. به نحوی که نت فیلیکس (یکی از سرویس‌های ویدئوی آنلاین) نسبت به ۱۰ سال گذشته، از صفر به ۳۰ درصد درآمد سرگرمی خانگی در امریکا دست‌یافته است. از سوی دیگر، بازی‌های تعاملی در سراسر جهان در حال رشد هستند. به این معنی که در سال ۲۰۱۷ تعداد بازیکنان گیم به 2.6میلیارد نفر رسیده است و این درحالی است که در سال ۱۹۹۵ تنها ۱۰۰ میلیون نفر در دنیا بازیکن گیم بودند. با این وجود، تخمین زده می‌شود که درآمد بازی در سال ۲۰۱۶ به مرز تقریبی ۱۰۰ میلیارد دلار برسد و چین در صدر بازار بازی‌های تعاملی رایانه‌یی قرار دارد. در این گزارش، چین هنوز هم بازار جذابی است که در آن خدمات تلفن همراه، پرداخت و خدماتی مانند اشتراک آنلاین برحسب تقاضا، رشد زیادی داشته است. در همین حال گفته شده است که رشد اینترنت در هند قابل‌توجه است. به نحوی که تعداد کاربران اینترنت در هند بیش از ۲۸ درصد در سال ۲۰۱۶ رشد داشته است. با کاهش قیمت اینترنت پهن باند سیار در هند، تعداد مشترکان اینترنت سیار و حجم داده مصرفی این مشترکان در حال رشد سریع است. از سوی دیگر در امریکا، ضریب نفوذ گجت‌های پوشیدنی (wearables) به

۲۵ درصد رسیده است. همچنین در سال ۲۰۱۶ بیش از ۶۰ درصد مصرف‌کنندگان تمایل به اشتراک داده‌های خود با سرویس‌هایی مانند گوگل داشته‌اند. در رقابت رایانش ابری نیز آمازون (Amazon Web Services) هنوز پیشرو است، اما گوگل و مایکروسافت هم رقابت نزدیکی با آمازون دارند. مشتریان تمایلی به وابستگی به تنها یک بازیگر بازار ندارند و این موضوع باعث واگرایی در بازار رایانش ابری شده است.