بازار مردانه، موفقیت زنانه
گروه گوناگون|
تامین سرمایه، بزرگترین چالش پیش روی کسبوکارهای زنان در سطح جهان است. به طوری که درصد بالایی از مشاغل کوچک زنان در کشورهای درحال توسعه با مشکل بودجه دستوپنجه نرم میکنند. این درحالی است که طبق تازهترین گزارشهای منتشر شده با توجه به میزان کسب سرمایه اولیه برای شروع کسب وکار ثابت شده که زنان 23درصد از مردان موفقتر هستند. این تحقیق از نتایج بررسی مجموع کمپینهای جمعآوری سرمایه به دست آمده و نشان میدهد، کمپینهایی که توسط مردان ایجاد شده حدود 84هزار مورد بیشتر از زنان بوده است. طبق آمار از مجموع کمپینهای جمعآوری سرمایه حدود 139مورد آن متعلق به مردان و نزدیک به 55 هزار مورد کمپینهایی بود که زنان برپا کردند. هر چند که فعالیت مردان در برپایی کمپینهای جذب سرمایه بیشتر است اما زنان سهم بیشتری از این کمپینها به دست آوردهاند علاوه بر این زنان نتایج قابل توجهی در چندین بخش نیز به دست آوردهاند.
آن طور که در این گزارش آمده به طور کلی زنان در جمعآوری منابع مالی برای کسب وکار خود حدود 22درصد موفقیت کسب کردهاند که این میزان موفقیت در مردان 17درصد اعلام شده است. در ادامه این تحقیقات، میزان موفقیت مردان و زنان در جذب سرمایه به تفکیک حوزههای کسب وکار پرداخته شده است.
هیچ شکی وجود ندارد که تکنولوژی در قلمرو حاکمیت مردان است اما در سالهای اخیر بسیاری از زنان، کسبوکارهای بسیاری در این حوزه شروع کردند و علاوه بر آنکه سرمایهگذاران خوبی در حوزه آیتی و تکنولوژی هستند در جمعآوری منابع مالی نیز از مردان موفقتر عمل کردند. آن طور که آمار نشان میدهد در مجموع کمپینهایی که برای جذب سرمایه در مشاغلی در حوزه تکنولوژی است، میزان موفقیت زنان 13درصد و میزان موفقیت مردان 10درصد بوده است. این میزان موفقیت زنان در کسب منابع مالی در حوزه رسانه و سرگرمی به 30درصد میرسد که مردان در این حوزه تنها 23درصد موفقیت کسب کردهاند.
کارمندان زن برای چندین سال متوالی از کار کردن در حوزه تکنولوژی دیجیتال و آیتی فاصله داشتند؛ چراکه معمولا درصد اشتباه بالاتری نسبت به مردان داشتند و همین موضوع باعث بدبینی به موفقیت آنان در این حوزه شده بود. در سالهای اخیر گزارشهای متعدددی نشان داده که تعداد کارمندان زن در این حوزه از مردان بیشتر شده است. علاوه بر این طبق این گزارش، زنان در کمپینهای جمعآوری سرمایه برای کسبوکارهایی در حوزه تکنولوژی دیجیتال از مردان موفقتر بودهاند. میزان موفقیت برای زنان در این مورد حدود 16درصد و برای مردان 9درصد اعلام شده است.
در سالهای اخیر تقاضای خردهفروشی به واسطه شهرنشینی و گسترش طبقه متوسط افزایش یافته همچنین ورود هر چه بیشتر زنان به بازار کار نیز در این افزایش تاثیرگذار بوده است. آن طور که در این گزارش نیز به آن اشاره شده در میان کمپینهایی که برای جمعآوری منابع مالی برای کسبوکارها نیز بر پا شده، زنان موفقیت بیشتری کسب کردهاند. طبق آمار موفقیت زنان در این کمپینها 22درصد و موفقیت مردان 18درصد بوده است.
همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد در مجموع 194هزار کمپین از طرف مردان و زنان برای جمعآوری منابع مالی برای شروع کسبوکارهای جدید برپا شده که کمتر از نیمی از این کمپینها متعلق به زنان بوده است. با این حال میزان درآمدی که زنان از برپایی کمپینها به دست آوردهاند بیشتر از درآمد مردان است. آن طور که آمار نشان میدهد، زنان در این کمپینها توانستهاند حدود 87دلار درآمد داشته باشند که این میزان درآمد برای کمپینهای مردان نزدیک به 83دلار اعلام شده است. طبق این گزارش زنان در دهههای اخیر حضور پر رنگ و موفقی در عرصههای مهم و کلیدی سیاسی، اقتصادی، تجاری و البته تکنولوژی داشتهاند. این موضوع علاوه بر بالا رفتن تخصص و مهارت آنان میتواند نشاندهنده افزایش آگاهی اجتماعی درخصوص اعتماد به مهارت زنان باشد. بسیاری از گزارشها نیز با اعلام آماری از موفقیت زنان در حوزههای اقتصادی و کسب وکار، مهارت آنان را تایید میکند.