برگزاری همایش مهندسی سواحل و بنادر کشورهای در حال توسعه
گروه بنگاهها
یکی از ارکان غیرقابل انکار توسعه اقتصادی، ظرفیتهای ساحلی است که میتواند به عنوان دروازهیی رو به سوی فرصتهای تازه عمل کند و ظرفیتهای مغفول مانده در این بخش را احیا کند.
دولت یازدهم از ابتدای تشکیل اعلام کرد که برنامههای دامنهداری را برای توسعه سواحل کشور با محوریت سواحل مکران دنبال میکند تا با بسترسازی مناسب بتواند این سواحل را به عنوان ترمینال ترانزیتی، گردشگری، انرژی و... تثبیت کند.
بر اساس چنین دورنمایی است که شنیدن خبر انتخاب کیش به عنوان میزبان دهمین همایش بینالمللی مهندسی سواحل و بنادر کشورهای در حال توسعه میتواند، خبر مهمی باشد که به بهانه آن نگاهی به ابعاد و زوایای گوناگون این بخش انداخت.
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی از میزبانی جزیره کیش برای برپایی دهمین همایش بینالمللی مهندسی سواحل و بنادر کشورهای در حال توسعه در سال 2020 خبر داد و افزود: توانمندیهای ایران در بحث مهندسی و مدیریت سواحل از دلایل تایید این میزبانی است.
محمد اللهیار در حاشیه نخستین نشست هماهنگی مسوولان انجمن جهانی زیرساختهای حمل و نقل آبی PIANC با مسوولان کمیته ملی کشور که در مرکز همایشهایی بینالمللی کیش برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برپایی نشست، بررسی میزبانی ایران برای دهمین «همایش مهندسی سواحل و بنادر کشورهای در حال توسعه در سال 2020» و نهایی شدن زمان و مکان آن است.
وی افزود: موضوع این همایش، ارتقای حمل ونقل دریایی و توسعه پایدار مناطق ساحلی و همچنین نحوه مدیریت مقالات ارسالی خواهد بود.
فرصتی برای عرضه توانمندیها
نماینده ایران در انجمن بینالمللی زیرساختهای حمل و نقل آبی به عضویت ایران بهعنوان تنها کشور خاورمیانه در این انجمن اشاره کرد و یادآور شد: به دلیل توانمندی کشورمان در حوزه مهندسی و مدیریت سواحل و همچنین سطح بالای علم و فناوری در این حوزه، عضویت ایران در انجمن از حدود 6سال قبل پذیرفته شده است. وی عضویت ایران در انجمن و برگزاری همایش را فرصتی برای عرضه توانمندی علمی متخصصان داخلی کشور در عرصه بینالملل و آشنایی با جدیدترین روشهای روز و به اشتراکگذاری آخرین یافته و دستاوردهای این عرصه عنوان کرد.
اللهیار یکی از اقدامات انجمن را برگزاری کنفرانس «مهندسی سواحل در کشورهای در حال توسعه» عنوان کرد و افزود: بر اساس پیشنهاد جمهوری اسلامی در اجلاس PIANC رایگیری و اعضای انجمن به اتفاق آرا به میزبانی ایران برای برگزاری دهمین دوره کنفرانس در سال 2020 رای مثبت دادند و پرچم کنفرانس در ریودوژانیرو برزیل در سال 2016 به جمهوری اسلامی منتقل شد.
وی در مورد اینکه برگزاری این نشست چه منافعی برای کشور دارد؟ اظهار کرد: ایران، کشور پیشرو منطقه در مهندسی و مدیریت سواحل است که با 5هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی تنها کشوری است که به صورت جامع طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی را تهیه کرده است که این طرح در آستانه اجرا قرار دارد.
وی تصریح کرد: دستورالعملهایی که انجمن مهندسی دریایی در حوزه سواحل و دریا تهیه میکند مبنای تدوین آییننامههایی برای طراحی سازههای دریایی است.
توسعه سواحل مکران
اللهیار در خصوص توسعه سواحل مکران و برنامههای مدون این انجمن در این زمینه نیز گفت: کارگروهی با حضور نمایندگان تامالاختیار دستگاههای مختلف در سطح دولت به این منظور تشکیل شده و مبنای اولیه کار ارائه طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی است که سازمان بنادر و دریانوردی با کمک 18 کشور برای تمام سواحل آن را تهیه کرده است. وی افزود: طرح ویژه توسعه سواحل مکران توسط معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی تهیه شد که با توجه به مناطق ساحلی موجود نیاز است تا توسعه آن با نگاه دریا به ساحل انجام شود که با شناسایی ظرفیتها و با رویکرد توسعه پایدار در حال اتفاق است.
اللهیار در پاسخ به سوال ایرنا که توسعه سواحل جنوبی کشور در چشمانداز انجمن مورد نظر است یا سواحل شمالی نیز اظهار کرد: در سواحل جنوبی فرصتهای زیادی برای توسعه پایدار و هوشمند وجود دارد اما بهدلیل استفاده نامناسب از سواحل شمالی و تخریب برخی از آن با استقرار مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی و ایجاد هماهنگی بین دستگاهها و بسترسازی برای مشارکت بیشتر مردمی میتوان در راستای توسعه پایدار سواحل حرکت کرد و مناطقی که در آن مشکلاتی ایجاد شده را حل و فصل کرد. دبیرکل انجمن پیانگ هم در حاشیه این نشست، حضور نمایندگان انجمن در ایران و کیش را مایه افتخار انجمن جهانی دانست و ابراز امیدواری کرد که بتوانیم از این فرصت برای دنبال کردن اهداف همایش مهندسی سواحل و بنادر در کشورهای درحال توسعه در سال 2020 میلادی در کیش استفاده کنیم.
فان کاپل هدف اصلی این همایش را استفاده از تخصصهای مختلف کشورهای جهان به ویژه در حال توسعه برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی در کنار خلیجفارس موقعیت مناسبی برای برگزاری این کنفرانس دارد و جزیره کیش هم که در میانه خلیجفارس قرار دارد، محل مناسبی برای برگزاری همایش است.
در پایان این نشست تفاهمنامهیی بین مسوولان انجمن و کمیته ملی در راستای برگزاری این همایش به امضا رسید.
در این نشست مسوولانی از مقر مرکزی پیانگ، دبیرکل سابق و جدید و نمایندگان انجمن کشورهای آرژانتین و فیلیپین شرکت داشتند.
جایگاه ایران در انجمن جهانی
انجمن جهانی زیرساختهای حمل و نقل آبی PIANC با 130سال قدمت معتبرترین انجمن مهندسی دریایی جهان است که مقر آن در بلژیک قرار دارد و موضوعات مربوط به مهندسی دریایی، ناوبری دریایی، طراحی سازههای بندری و دریایی در آن مورد بررسی قرار میگیرد.
ایران 6سال پیش به عضویت انجمن بینالمللی زیرساختهای حمل و نقل آبی در آمد که این عضویت به صورت رسمی و قانونی مورد تایید مجلس قرار گرفت. جمهوری اسلامی در
8 کمیسیون تخصصی این انجمن دارای نماینده است که در تدوین دستورالعملها نقش مهمی برعهده دارد. سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از جامعه تخصصی کشور در این انجمن عضو است.
سیزدهمین همایش بینالمللی سواحل، بنادر و سازههای دریایی (ICOPMAS ۲۰۱۸) نیز شهریور ماه سال آینده با حمایت معنوی انجمن جهانی زیرساختهای حمل و نقل آبی (PIANC) برگزار میشود.