اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۵۰

افزایش تعداد خانه‌های امن به 30 باب

ایرنا| معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت 22 خانه امن در کشور گفت: در نظر داریم تا آخر امسال تعداد خانه‌های امن را به 30 باب افزایش دهیم.  خانه‌های امن، اماکنی هستند که برای حمایت از زنان و دختران خشونت‌دیده یا در معرض خشونت از جمله موارد همسرآزاری در سراسر کشور، ایجاد شده و زنان و دختران در معرض خشونت می‌توانند در این محیط‌های امن، اقامت کنند.  حبیب‌الله مسعودی فرید ادامه داد: سال گذشته خانه امن به مفهوم واقعی از پنج باب بیشتر نبود اما امسال به 22 باب رسید که از موسسات کلینیک‌های مددکاری بخش غیردولتی و خیریه‌ها برای راه‌اندازی و ارائه خدمات خانه‌های امن استفاده کردیم.  معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: علاوه بر خانه‌های امن فعلی، تمام مراکز اورژانس اجتماعی نیز در کل کشور، آمادگی پذیرش و راهنمایی زنان در معرض خشونت را در مراکز خود دارند و این‌طور نیست که بگوییم فقط 22 خانه امن برای زنان در معرض خشونت در کشور وجود دارد.  به گفته او، اکنون بالغ‌بر 240 مرکز اورژانس اجتماعی در کشور وجود دارد که تعداد 40 مرکز آن در سال جاری راه‌اندازی شده است.  او تاکید کرد: خانه‌های امن نام و نشان ندارند، هیچ آدرسی ندارند و به هرحال نیروی انتظامی نیز از امنیت این خانه‌ها، حمایت می‌کند.

فارغ‌التحصیلان تجربی در‌صدر بیکاران

ایلنا| عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: مساله تورم در رشته‌های تجربی، موضوع فرهنگی محسوب می‌شود. خانواده‌ها و افراد منزلت اجتماعی را در مهندس و دکتر شدن فرزندانشان می‌دانند. از طرفی در رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در قالب‌های مختلف مانند فیلم‌ها این مشاغل و رشته‌ها همیشه بالا‌تر از رشته‌های دیگر نشان داده می‌شوند. همچنین درآمد بالای این رشته‌ها نیز سبب شده تا متقاضی آنها زیاد باشد و از دیگر دلایل تورم در گروه تجربی است.  حمایت میرزاده ادامه داد: حل این موضوع در آموزش و پرورش به صورت هدایت تحصیلی با مشاوره در حال پیگیری است. همچنین بخشنامه‌هایی هم در این زمینه ابلاغ شده که دانش‌آموزان را به سوی رشته‌های مهارت‌محور سوق داد، اما در مجموع فضای کلی جامعه رشته‌های تجربی را بیشتر قبول دارد.  میرزاده با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش در این زمینه گفت: آموزش و پرورش نیز با راه‌اندازی مدارس خاصی مانند تیزهوشان و اختصاص دادن رشته‌های تجربی و ریاضی به آنها باعث شده نگاه منفی به رشته‌های دیگر تشدید شود، زیرا این سوال ایجاد می‌شود که چرا رشته‌های فنی و هنری مدارس خاص و نمونه ندارند.  وی افزود: همچنین با ضریب‌هایی که وزارت علوم برای این دروس در کنکور در نظر گرفته، تفاوت بسیار زیادی دارد. متاسفانه ضریب دروس فنی و هنری که به ذوق دانش‌آموزان بستگی دارد، بسیار کم است.  بنابر اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش حدود ۹۷درصد متقاضیان به خواسته خود نمی‌رسند و نمی‌توانند در رشته مورد علاقه خود تحصیل و به احتمال زیاد در شغل مورد نظر خود کار کنند.

غربالگری اعتیاد در نظام مراقبت‌های اولیه

ایسنا| مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درباره برنامه این وزارتخانه برای اجرای بندهای مربوط به کاهش اعتیاد در برنامه ششم توسعه، گفت: یکی از حوزه‌های فعالیت وزارت بهداشت در زمینه سوء‌مصرف مواد، پیشگیری اولیه است. تا روزی که میزان ورودی جمعیت به حوزه آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا نکند، با هجوم غیرقابل کنترل افرادی روبه‌رو هستیم که باید خدمات درمانی و کاهش آسیب دریافت کنند، به همین دلیل باید از نظر مداخلات اثربخش و نیروی انسانی در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

احمد حاجبی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر شیوه‌هایی که در زمینه پیشگیری استفاده می‌شوند نمی‌توانند جمعیت زیادی را پوشش دهند. این سطح پوشش تدریجی باعث می‌شود زمانی که افرادی در مرحله درمان هستند، گروهی دیگر به این آسیب‌ها دچار شوند. یکی از اقداماتی که باید در طول اجرای برنامه ششم توسعه انجام دهیم، افزایش سرعت پوشش جمعیت‌های هدف در زمینه پیشگیری است.

حاجبی به فعالیت‌های وزارت بهداشت برای ادغام خدمات ترک اعتیاد در نظام مراقبت‌های اولیه نیز اشاره کرد و افزود: با این ادغام علاوه بر اضافه کردن خدمات غربالگری و مداخلات اولیه مصرف مواد، کارشناس سلامت روان نیز وارد نظام مراقبت‌های اولیه شده است. همچنین با توجه به اینکه اعتیاد در حاشیه شهرها قابل توجه است، توزیع این خدمات از حاشیه شهر آغاز شد و بر ۱۱میلیون حاشیه‌نشین برای پیشگیری از ابتلا به آسیب‌های اجتماعی هدفگذاری شد.  به تازگی برنامه ششم توسعه از طرف رییس‌جمهور ابلاغ شد. در بند «ت» ماده ۱۰۶ برنامه ششم توسعه، برنامه‌ریزی در زمینه مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و مدیریت مصرف آنها با هدف کاهش ۲۵درصدی اعتیاد توسط دستگاه‌های مربوطه درطول اجرای قانون برنامه هدفگذاری شده است.

مشکلات آموزش و پرورش با انتخاب یک وزیر حل نمی‌شود

فارس| فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور که در ساختمان شهید رجایی این وزارتخانه برگزار شد، گفت: مهم نیست هریک از ما در چه سمتی باشیم، آنچه مهم است تلاش برای شناساندن جایگاه رفیع آموزش و پرورش به جامعه است.

احمدی دانش‌آشتیانی گفت: دولت باید به جایگاه رفیع آموزش و پرورش بیش از پیش اهمیت دهد و حمایت خود را از آموزش و پرورش افزایش دهد. با انتخاب یک وزیر، مشکلات و چالش‌های موجود حل نخواهد شد بلکه وحدت و یکپارچگی همه مسوولان می‌تواند مشکلات آموزش و پرورش را مرتفع کند.

او ادامه داد: مشارکت فرهنگیان در تصمیم‌‌سازی نیازمند تغییر ساختار فعلی است. به عبارتی رشد و تعالی در آموزش و پرورش اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه با مشارکت همه افراد در حل و فصل مسائل موجود آموزش و پرورش اتفاق بیفتد.