بانکداری الکترونیک در صدر تبلیغات بانکی
بررسی توزیع هزینه تبلیغاتی بانکها و موسسات مالی نشان میدهد که بیشترین تمرکز در تبلیغات متعلق به حوزه خدمات بانکداری الکترونیک بوده است.
مطالعه و بررسی بانکها از منظر مصرفکننده و تبلیغات نشان میدهد که طی ۱۲ ماه گذشته جمعیت بالای ۱۵ سال ساکن ۱۷ مرکز استان ۷۵درصد مراجعه حضوری به بانکها داشتهاند. همچنین ۳۶درصد مردم از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده کردهاند.
براساس مطالعه شرکت پژوهشی emrc واریز و دریافت وجه با ۵۷درصد بیشترین عامل مراجعه حضوری افراد به بانکها بوده است، هدف ۳۲درصد افراد از مراجعه به بانک انتقال وجه و ۲۰درصد نیز افتتاح حساب بوده است. همچنین ۱۱درصد افراد بهدلیل اطلاعیابی از موجودی حساب به بانکها مراجعه کردهاند. ۲۱درصد نیز برای انجام سایر خدمات به بانکها مراجعه حضوری داشتهاند. بانکهای غیردولتی تجاری ۷۰درصد بین مراجعین بانکی نفوذ دارند، همچنین نفوذ بانکهای دولتی تجاری در بین مراجعین ۳۷درصد و بانکهای دولتی تخصصی و توسعهیی ۱۹درصد است.
موسسات مالی و اعتباری نیز با ۴درصد کمترین نفوذ را بین مراجعین داشتهاند. مطالعه عوامل مهم در انتخاب بانکها نشان میدهد که گستره خدمات مهمترین عامل در انتخاب یک بانک است، پس از گستره خدمات که ۲۱درصد آرا را به خود اختصاص داده است، شهرت و سابقه بانک با ۱۹درصد، دسترسی راحت با ۱۳درصد، کیفیت خدماترسانی با ۱۲درصد، تجربه گذشته و توصیه دیگران با ۱۰درصد و تبلیغات با ۴درصد آرا دیگر عوامل مهم در انتخاب یک بانک توسط مشتریان هستند. در بخش دیگری از این پژوهش که در سه مورد رسانه تلویزیون، مجله و روزنامه است و در آن تخفیفات درنظر گرفته نشده مجموعه ۳۶ بانک و موسسه دارای فعالیت تبلیغاتی در نشریات و تلویزیون بودهاند و ۹۹درصد از هزینه تبلیغات بانکها در تلویزیون صرف شده است که از این میزان بانکها بیشترین بودجه تبلیغاتی را در زمستان صرف کردهاند.
بر این اساس هزینه تبلیغات صنعت بانکداری در زمستان سال ۹۵ حدود ۵۴درصد کل هزینه در این سال است، این رقم ۶ ۳ برابر متوسط هزینه فصلی تبلیغات این صنعت در ایام دیگر سال ۹۵ بوده است. در تقسیمبندی هزینه تبلیغات براساس نوع بانک مطالعات نشان میدهد که بانکهای غیردولتی تجاری با سهم ۸۲درصدی از کل هزینه بیشترین تبلیغات را انجام دادهاند، موسسات اعتباری ۱۴درصد، بانکهای دولتی تجاری ۲درصد و بانکهای دولتی تخصصی و توسعهیی یکدرصد از مجموع کل هزینه تبلیغات را به خود اختصاص دادهاند. همچنین با بررسی توزیع هزینه تبلیغاتی بانکها و موسسات مالی مشخص میشود که بیشترین تمرکز در تبلیغات متعلق به حوزه خدمات بانکداری الکترونیکی بوده است.
بعد از خدمات بانکداری الکترونیک با ۳۲ درصد، روابط عمومی ۱۶درصد، حساب پسانداز ۱۳ درصد، کارت بانکی ۸درصد، حساب سپرده و برندینگ هر کدام ۶ درصد، اعطای وام و تسهیلات و خدمات دستگاه خودپرداز هر کدام ۳درصد و سایر خدمات بانکی ۱۳درصد هزینه تبلیغاتی را به خود اختصاص دادهاند. توزیع هزینه تبلیغاتی بانکها و موسسات مالی به تفکیک بانکها نیز نشان میدهد که ۹۰درصد کل هزینه تبلیغات صنعت بانکداری برای ۱۰ برند بوده است و بانک شهر با اختصاص ۲۵درصد آن به خود بیشترین هزینه را برای تبلیغات انجام داده است. بانک صادرات با ۱۸درصد و موسسه ملل با ۱۲درصد رتبههای دوم و سوم را به خود اختصاص دادهاند. بانک پاسارگاد ۱۰ درصد، بانک انصار ۸درصد، بانک ملت ۴درصد، بانک سینا ۳ درصد، بانک تجارت ۳درصد، بانک پارسیان ۲درصد و سایر بانکها نیز ۱۰درصد کل هزینه تبلیغات را به خود اختصاص دادهاند. برندهای فعال شیوه متفاوتی را در تخصیص بودجه به آگهی تلویزیونی به کار گرفتهاند.
۴۲درصد از تبلیغات بانک شهر آگهی بوده که تنها ۶درصد از هزینه کل تبلیغات تلویزیونی این بانک را داشته است. در حالی که بانک صادرات ۶درصد تبلیغات خود را تیزر تلویزیونی قرار داده که ۶۶درصد بودجه کل به آن تخصیص یافته است.