تسلا آماده برای جهش
در هفتهیی که گذشت، تسلا فروش اوراق قرضه خود را با ارزش 1.8میلیارد دلار آغاز کرده است؛ این فروش با هدف تقویت ترازنامه این شرکت پیش از افزایش تولید برنامهریزی شده، صورت گرفته است. تسلا، تولیدکننده خودروهای الکتریکی ابتدا برنامهریزی کرده بود که فقط 5.1 میلیارد دلار برای اوراق قرضه ایجاد کند اما افزایش تقاضا برای تولید این خودروها، تسلا را نیازمند به جذب سرمایه بیشتری کرده است. طبق گزارشهای به دست آمده این فروش اوراق قرضه، دومین تزریق نقدی تسلا در سال جاری میلادی است. این شرکت در ماه مارس 2017 نیز با ارائه اوراق با ارزش 1.4میلیارد دلار سرمایه خود را افزایش داد.
هفته گذشته، تسلا اعلام کرد که فروش اوراق قرضه با ارزش 1.8میلیارد دلاری را در تلاش برای تقویت ترازنامه خود پیش از افزایش تولید برنامهریزی شده همراه با راهاندازی بلندپروازانه مدل 3 به فروش میرساند. تولیدکننده ماشین الکتریکی در ابتدا برنامهریزی کرد که فقط 1، 5 میلیارد دلار برای ارائه اوراق قرضه ایجاد کند اما تقاضای بالا برای یادداشتهای ناشی از آن در سال 2025 منجر به گسترش پیشنهاد اولیه شد. معاملهیی که انتظار میرود بعد این هفته بماند، دومین تزریق نقدی برای تسلا در سال جاری است. این شرکت در ماه مارس با ارائه یک بدهی قابل تبدیل به 1.4میلیارد دلار افزایش داد.
شرکت تسلا موتورز در سال 2003 توسط مارتین ابرهارد، حفری استرابل و ایلان ماسک تاسیس شد. در تازهترین گزارش به دست آمده، هزینههای سرمایه تسلا از سال 2008 تاکنون بررسی شده است. همانطور که آمار نشان میدهد، هزینههای تسلا در سالهای 2008و 2009 حدود 0.01میلیارد دلار بود. در این سال تسلا در 30ژوئن 2008 نخستین خودرو سری اس را رونمایی کرد. بازار هدف این خودرو اقشار متوسط جامعه بودند. قبل از سال 2009 این کمپانی به سمت تعدیل شدن پیش میرفت تا اینکه در ژوئن 2009 تسلا از وزارت انرژی امریکا وامی درخواست کرد تا به کمک آن بتواند به طراحی و توسعه تسلا مدل اس همچنین فناوریهای مربوط به آن بپردازد. در سال 2010 هزینههای این شرکت به 0.04میلیارد دلار رسید. در همین سال بود که شرکت تسلا به سهامی عام تبدیل شد. پس از آن هزینههای تسلا در سال 2011 به 0.18میلیارد دلار رسید. در فوریه سال 2012 تسلا از شاسی بلند مدل خودش رونمایی کرد. این مدل اواخر سال 2013 وارد بازار شد. در این سالها هزینههای سرمایه تسلا به ترتیب 0.24میلیارد دلار و 0.26میلیارد دلار اعلام شد. در سال 2014 هزینههای سرمایه این شرکت رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. مجموع فروش ماشینهای الکتریکی تسلا در این سال حدود 52 درصد افزایش یافت. همچنین طبق گزارشهای به دست آمده، این شرکت در سال 2014 با افزایش تقاضا مواجه شد. از آنجا که تسلا با توجه به محدودیت خط تولید خود نمیتوانست پاسخگوی مشتریان خود باشد ناچار به تزریق سرمایه شد. هزینههای این شرکت در سال 2017 حدود 0.97میلیارد دلار و در سال 2015 نزدیک به 1.63میلیارد دلار گزارش شده است. این کمپانی در سال 2016 خواستار صرفهجویی کارکنان، تولید حداکثری خودرو و افزایش نقدینگی شد. همچنین این کمپانی فروش خود را در این سال به چین کاهش داد. این صرفهجوییها باعث شد تا هزینههای تسلا در سال 2016 به 1.28میلیارد دلار کاهش یابد. تسلا در سال 2017 به یکی از بزرگترین و مبتکرانهترین شرکتهای تولیدکننده خودروهای الکتریکی تبدیل شد. از طرفی گزارش مالی تسلا برای زمستان 2017 نشان از این دارد که با وجود دو برابر شدن درآمد، ضرردهی این کمپانی بیش از انتظار تحلیلگران بوده است. بر این اساس از آنجا که نمیخواهد در همین حد متوقف شود برای دستیابی به موفقیتهای بیشتر ناچار به تزریق سرمایه شده است. طبق گزارشهای به دست آمده تا پایان ژوئن سال 2017 هزینههای سرمایه تسلا معادل 3.50میلیارد دلار برآورد شده است. این شرکت در سال 2017 بیش از یک میلیارد دلار پول نقد تزریق کرده و انتظار میرود این کار تا پایان سال میلادی جاری نیز ادامه یابد.