عملکرد جانشین بازرگانی پتروشیمی در 1395
گروه انرژی
در نبود برند معتبر بازرگانی پتروشیمی PCC شرکتهای پتروشیمی واگذار شده، هر یک به روشی محصولات خود را صادر میکنند. در حالی که مسوولان سابق و فعلی دولتی در پتروشیمی ایران بارها عنوان کردهاند که برندی یکپارچه برای صادرات در ایران نیازمند است، اظهارات روز گذشته محمدحسین کاکویینژاد مدیرعامل شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیجفارس نشان میدهد که هنوز اجماعی بر سر یکپارچهسازی این برند صورت نگرفته است. پیش از این اعضای انجمن صنفی کارفرمایی صنایع پتروشیمی عنوان کرده بودند که طرح مطالعاتی را در این خصوص به یکی از دانشگاههای ایران سپرده تا بتوانند فرمولی صادراتی که پتروشیمی ایران را از مخاطراتی همچون قوانین آنتیدامپینگ مصون بدارد، ارائه دهند. دیروز اما کاکویینژاد مدیرعامل شرکتی که در سال 1395 معادل 8.5 میلیون تن محصول پتروشیمی صادر کرده گفته است که در دنیا مدل شناختهشدهیی به این شکل وجود ندارد. محمدحسین کاکویینژاد مدیرعامل شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیجفارس دیروز به نیپنا گفته است که شرکت تجارت صنعت بر اساس هدفی استراتژیک برای یکپارچهسازی فروش محصولات شرکتهای پتروشیمی، فعالیت خود را آغاز کرده که عمدهترین هدف آن برندسازی و شناخت ارزش جدید در بازارهای جدید است. کاکویینژاد تصریح کرده است: شناخت بهتر بازار و نیازسنجی آینده و تامین منابع مالی و مشارکت در تولید پتروشیمی همسو با افزایش فرصتهای بینالمللی از جمله مهمترین فعالیتهای شرکت تجارت صنعت خلیجفارس است. وی در مورد ایجاد بازرگانی مشترک میان مجتمعهای تولیدی پتروشیمی گفت: هرچه هماهنگی بیشتر باشد، صنعت پتروشیمی کشورمان نتایج مطلوبتری دریافت خواهد کرد اما مدل شناخته شدهیی به این شکل در دنیا وجود ندارد و باید دید که این طرح قصد دارد که در سیاستگذاریها یا قیمتگذاری محصولات مشارکت ایجاد کند یا نحوه فعالیتها به گونهیی دیگر خواهد بود. او همچنین عنوان داشته است که شرکت هلدینگ خلیجفارس با هدف تنوع در مقاصد صادراتی خود به دنبال حضور جدی در کشورهای آفریقایی است. بازار آفریقا ازجمله بازارهای ناشناخته است که در گذشته در آن حضور نداشتیم و در حال حاضر به کشورهای کنیا، موزامبیک و بوتسوانا و نیز چند کشور دیگر محصولات پتروشیمی صادر میکنیم. وی در مورد عملکرد سال گذشته گفت: کل محصولات فروخته شده از طریق شرکت تجارت صنعت 8.5میلیون تن معادل 165هزار میلیارد ریال بوده است و پیشبینی میشود که با راهاندازی مجموعههای هلدینگ خلیجفارس در سال آینده به نسبت کالاهای جدیدی که به سبد محصولات در دسترس ما اضافه خواهد شد و متناسب با آن در حال ایجاد مقدمات حضور در بازارهای بینالمللی هستیم و دفاتری در کشورهای چین، هند و اروپا نیز راهاندازی کردیم که در حال فعالسازی این دفاتر هستیم. کاکویینژاد ادامه داد: رویکرد این شرکت نسبت به مجموعههای کوچک هلدینگ خلیجفارس بر اساس همکاری و تعامل است و تمام مجموعهها در تصمیمگیری مشارکت میکنند و اطلاعات بازرگانی میان شرکت و مجموعه پتروشیمی از نظر شناخت بازار قیمتگذاریها مشترک است. مدیرعامل شرکت تجارت صنعت خلیجفارس درمورد فرآیند فروش محصولات از طریق شرکت تجارت صنعت گفت: مشتریهایی که به مجموعههای پتروشیمی مراجعه میکنند به شرکت معرفی میشوند چون فرآیند فروش محصولات تولید شده در مجموع شرکتهای هلدینگ خلیجفارس از طریق این شرکت انجام میشود. براساس این گزارش ظرفیت تولید هلدینگ خلیجفارس 24.6میلیون تن بوده است که سبد محصولات در دسترس از 11پتروشیمی شامل 49 درصد سوخت و خوراک، 26درصد محصولات پایه و شیمیایی مثل اتیلن، 14درصد آروماتیکی مثل بنزن و 11درصد پلیمری بوده است.