طرح خروج پراید کلید خورد
اگرچه پراید خودرویی است که قادر به تامین تمامی استانداردهای موجود است اما با افزایش این استانداردها و تصویب آن سایپا تصمیم گرفت که «خروج پراید از چرخه تولید» را رقم بزند.
به گزارش سایپا نیوز به نقل از عصر ایران: این روزها زمزمههای خروج یکی از پرتیراژترین خودروهای موجود ایران در بازار خودرو پیچیده است. سایپا اعلام کرد که دلیل اصلی خروج پراید از خطوط تولیدی این شرکت تبعیت از قوانین مصوب و هم راستا با سیاستهای دولت جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی است.
اگرچه پراید خودرویی است که قادر به تامین تمامی استانداردهای موجود است اما با افزایش این استانداردها و تصویب آن سایپا تصمیم گرفت که «خروج پراید از چرخه تولید» را رقم بزند.
سایپا براساس مسوولیت اجتماعی خود طی سالیان گذشته با ایجاد زنجیره تامین، انواع مختلف این خودرو را تولید و روانه بازار کرد و بسیاری از صنایع پاییندستی کشور را به حرکت درآورد و برای جلب رضایت مشتریان و افزایش کیفیت با تلاش بخشهای مهندسی و فنی با تغییر در پلتفرم توانسته است تاکنون استانداردهای اجباری 55 گانه خودرو را درخصوص این محصول پاس نماید و سهم عمدهیی از بازار خودرو را کسب کند.
اما دلیل استقبال از این خودرویی که روزهای آخر تولیدش را تجربه میکند، چیست؟ قبل از هر چیز باید به شمار این خودرو در خیابانها اشاره کرد براساس آمار موجود تاکنون تعداد 7میلیون پراید توسط سایپا روانه خیابانهای ایران شده است.
پراید همواره، همراهی قانع و خودرویی اقتصادی برای خانوادههای ایرانی است، اغلب مردم نخستین خودرویشان پراید بوده و هنوز هم بسیاری از خانوادهها از این خودرو به عنوان خودرو دومشان استفاده میکنند. از دیگر مزایای پراید میتوان به هزینههای پایین، سهولت در تعمیرات، خرید و فروش آسان و خدمات پس از فروش وسیع و سراسری آن اشاره کرد.
قیمت نیز یکی دیگر از عوامل رغبت بیشتر مردم به این خودرو است. پراید بهدلیل قیمت مناسب، مصرف سوخت پایین، فضای مناسب کابین و صندوق جادار، خودرویی است که با استقبال روبهرو شده است. این خودرو در سالهای آغازین تولید خود بهعنوان یکی از بهترین خودروهای آیرودینامیکی با ترمزی عالی، شیشههای برقی و زیبایی و طراحی دقیق بود که از سوی جوانان و خانوادهها در آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت و در پیستهای اتومبیلرانی جزو بهترینها بوده است. همه ما به یاد داریم که بانکها جوایز خود را با این خودرو به مشتریان خوششانسشان اعطا میکردند. در آن سالها مشخصات فنی پراید مورد سوال همگان و باعث رضایت مالکان و سرنشینان بوده است.
موضوع دیگری که باعث شد تا مردم در این دهه اخیر رغبیت بیشتری برای خرید پراید از خود نشان دهند، افزایش ضریب ایمنی این خودرو بود. برای این کار پروژهیی توسط مهندسان سایپا تعریف شد.
عنوان پروژه مقاومسازی خودرو پراید یا همان ارتقای پلتفرم ایکس 100 بود امروزه شاید کمتر کسی از این اتفاق مهم اطلاعات دقیقی داشته باشد اما گروه خودروسازی سایپا در راستای ارتقای کیفیت پراید از سال 1384تا 1393 طی دورههای مختلف فرآیندهای متعددی را برای افزایش ایمنی و کیفیت این خودرو به اجرا درآورده است.
در سال 1390 کیسه هوای راننده و در سال 1392 کیسه هوای سرنشین جلو به این خودرو اضافه شد.
میزان مصرف سوخت پراید و تغییرات صورت گرفته در موتور پراید هم بیتاثیر در افزایش رغبت مردم به خریدش نبود براساس اطلاعات اعلامی از سوی شرکت سایپا در سال 1384 پراید از کاربراتور به انژکتور تغییر یافت و در سال 1388 ضمن مجهز شدن به ترمز ABS برای افزایش ایمنی تغییرات جدی در پلتفرم این خودرو به وجود آمد.
پراید با ارتقای شاخصهای مربوطه از سال 1393با استاندارد آلایندگی یورو 4 تولید شده و تاکنون این روند ادامه دارد.
با همه فراز و نشیبها، خودرو پراید در سراشیبی چرخه عمر و تولید قرار دارد. این خودرو تاثیر زیادی بر اقتصاد و درآمد خانوادهها داشته و همراه اقتصادی بسیاری از مردم محسوب میشود و تاثیر چرخش چرخهای این خودرو بر معیشت مردم و اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست.
امیدواریم با توجه به تنوعبخشی در سبد سایپا که در سالهای اخیر ایجاد شده است، محصولات جایگزین پراید بتوانند ضمن حفظ سهم بازار، رضایتمندی مشتریان این گروه را بیش از پیش تامین کنند هرچند که خودرو پراید دارای قابلیتهایی است که با این رده قیمتی کمتر محصولی میتواند جایگزین آن شود.