وصول 85 درصد مالیات بر ارزش افزوده به روش خوداظهاری
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور گفت: حدود ۸۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده وصول شده تاکنون مبتنی بر خوداظهاری، تمکین یا توافق بوده است.
به گزارش ایبِنا، محمد مسیحی با بیان اینکه از کل مالیات بر ارزش افزودهای که از ابتدای اجرای قانون تا امروز وصول شده، نزدیک به ۷۳ درصد مبتنی بر خوداظهاری بوده، اظهار داشت: از ۲۷ درصد باقیمانده، نزدیک به ۵۰ درصد بدون مراجعه به هیات حل اختلاف و با تمکین یا توافق با اداره امور مالیاتی وصول شده، یعنی بین ۸۵ تا ۹۰ درصد وصول مالیات در حوزه ارزش افزوده مبتنی بر خوداظهاری، تمکین یا توافق بدون مراجعه به هیاتهای حل اختلاف بوده است. وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش شفافیت در حلقههای مالیات ارزش افزوده، بیان داشت: مالیات بر ارزش افزوده در اکثر قریب به اتفاق کشورهای مجری به شیوه تفریغی غیرمستقیم و مبتنی بر روش صورتحساب اجرا میشود و در کشور ما نیز بر پایه همین روش استوار است و مطابق این روش فعالان اقتصادی مکلفند برای خرید کالا و خدمات و همچنین نهادههای به کار رفته در تولید محصولات خود صورتحساب و مستندات لازم را نگهداری نمایند و در زمان فروش کالا و خدمات خود نیز صورتحساب صادر کنند. معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه در حلقههای اول زنجیره مالیات بر ارزش افزوده شفافیت ایجاد شده، گفت: در حلقههای آخر و در سطح صنوف، بر اساس قاعده هزینه و فایده، هزینه شفافیت زیاد است و بسیاری به دنبال آن نیستند. میتوان گفت ۹۰ درصد ارزش افزودهای که ایجاد میشود، در حلقههای اولیه ایجاد ارزش اقتصادی نظیر مبادی ورودی گمرک و شرکتهای بزرگ و متوسط است. وی یادآور شد: در حلقههای بعدی، ضمن تهاتر مالیات پرداختی در زمان خرید و مالیات دریافتی در زمان فروش صرفا مابهالتفاوت مالیات پرداخت میشود و بار مالی آن به حلقه بعد و نهایتا مصرفکنندگان نهایی انتقال مییابد که این موضوع شفافسازی را در طول زنجیره ایجاد ارزش با نگهداری مستندات خرید و فروش به دنبال خواهد داشت و موجب ردیابی جریان عرضه کالا و ارائه خدمات در کشور میشود. مسیحی با بیان اینکه در جریان شفافسازی حاصله از اجرای این نظام مالیاتی در کشور تاکنون بیش از ۳۰۰۰ شرکت صوری و کاغذی شناسایی شده است، گفت: این شرکتها سالهای متمادی نقش ناصوابی را در سطح کلان اقتصادی کشور از جمله حوزه بانکی، بورس کالا، نظام رتبهبندی شرکتها و نظام مالیات بر درآمد داشتهاند. به گفته معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور، مبارزه با شرکتهای صوری نیازمند اراده و عزم جدی سایر دستگاهها از جمله اداره ثبت شرکتها، قوه قضاییه، نیروهای امنیتی و انتظامی و دستگاه های نظارتی و ذینفعان است. وی با تاکید بر اینکه کارکرد شفافسازی نه تنها موجب شناسایی شرکتهای صوری و کاغذی شده است، تصریح کرد: هزینه فعالیت متخلفانه این قبیل اشخاص نیز افزایش یافته است، البته باید توجه داشت که حذف کامل فعالیت شرکتهای صوری و کاغذی که در سایر کشورها هم دیده میشود مستلزم اراده و همکاری سایر دستگاههای مرتبط و از جمله دستگاههای نظارتی خواهد بود. معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه اجرای مالیات بر ارزش افزوده در کشور نوپا است، عنوان کرد: این قانون نیازمند اصلاح برخی رویهها و روشهای اجرایی به ویژه در حوزه اصناف و پیمانکاران و همچنین تسهیل فرآیند انتقال بار مالی به مصرفکنندگان نهایی است. وی ادامه داد: همه این موضوعات در قالب لایحه دایمی شدن قانون پیشبینی شده و سازمان امور مالیاتی کشور طی یکسال اخیر با اخذ مجوزهای قانونی و همچنین بازنگری در ظرفیت موجود قانون، اجرای مطلوبتر این نظام مالیاتی را در دستور کار خود قرار داده است. مسیحی با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده برخی پدیدههای ناسالم اقتصادی را نیز شفاف کرده است، گفت: نباید از نظر دور داشت که برخی از مخالفتها با حوزه مالیات بر ارزش افزوده آگاهانه و به دلیل کارکرد شفافسازی نظام مالیاتی بوده که منافع اقلیتی پُرنفوذ را به مخاطره انداخته است. وی در خصوص نحوه تعیین ضریب مالیاتی برای مشاغل و صنوف مختلف نیز اظهار داشت: به موازات پیشبینی اجرای مالیات بر ارزش افزوده به روش ساده شده برای برخی گروههای صنفی در لایحه دایمی شدن قانون و به موجب بند «ز» تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ که قابل تسری به دورههای مالیاتی سالهای قبل نیز است، اعمال ضریب مالیات بر ارزش افزوده یا همان اجرای مالیات بر ارزش افزوده ساده شده از اختیارات سازمان امور مالیاتی است.