مردان اقتصادی رییس‌جمهوری در استان‌ها

۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۶۷۰
مردان اقتصادی رییس‌جمهوری در استان‌ها

چهره‌های برجسته کابینه دوازدهم، زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، سفرهای استانی خود را آغاز کردند. سفرهایی که در جریان آنها قرار است بر ادامه برنامه‌ریزی‌های 4سال گذشته تاکید شود و راهکارهای اجرایی برای بهبود شاخص‌های اقتصادی و معیشتی استان‌ها ارائه شود. براساس این مدل ارتباطی، وزیر صنعت، معدن و تجارت راهی استان فارس شد، محمود واعظی در آذربایجان شرقی، وزیر نفت در خوزستان، وزیر کشاورزی در یزد و در نهایت محمدباقر نوبخت یکی از مردان نزدیک به رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه راهی استان گیلان شد تا از الگوهای اقتصادی دولت برای 4سال آینده در استان‌ها تصویر‌سازی شود. نوبخت که اوایل هفته گذشته درباره توزیع بودجه‌ دستگاه‌های اجرایی از طریق استانداری‌ها صحبت کرده بود در سفرش به گیلان هم درباره اراده دولت برای تخصیص اختیارات بیشتر به استان‌ها صحبت و برنامه‌های اجرایی در این زمینه را تشریح کرد. حضور در جمع اهالی تولید و صنعت استان، دیدار با دانشگاهیان، دیدار رودررو با مردم و سخنرانی در نماز جمعه و... مهم‌ترین بخش از برنامه‌های معاون رییس‌جمهوری در سفر به استان گیلان بود که در سطح رسانه‌ها نیز بازتاب‌های بسیاری پیدا کرد. در نخستین روز از هفته دولت با حضور معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه و همچنین استاندار گیلان، کلنگ آغاز عملیات اجرایی احداث فاز 3 کارخانه گیل‌راد شمال در شهرک صنعتی سفیدرود رشت به زمین زده شد. همچنین با حضور نوبخت نشست با فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع برگزار شد. 

 زیرساخت‌های لازم برای توسعه کارآفرینی

 معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: به فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای تحقق موضوع مهم کارآفرینی توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اهتمام داریم. 

به گزارش پاد، محمدباقر نوبخت عصر پنج‌شنبه در نشستی با استادان دانشگاه گیلان بیان داشت: در نخستین ماموریت سازمان برنامه و بودجه بعد از ابلاغ حکم به اینجانب، راهبری و توسعه کشور مدنظر بود. 

وی با اشاره به ضرورت کسب جایگاه نخست فناوری ایران اسلامی در افق 1404 افزود: تا زمان مطرح شده، فرصتی باقی نمانده و باید تک‌تک برنامه‌ها به‌طور کامل مشخص باشد تا بتوان، با رویکردهایی مهم، به اهداف پیش‌بینی شده برسیم. معاون رییس‌جمهوری ادامه داد: 30 موضوع بخشی و 15 برنامه فرابخشی در برنامه ششم توسعه قرار دارد و باید به نوعی مدیریت پایش این برنامه‌ها را انجام دهیم. نوبخت به اهمیت توجه به موضوع کارآفرینی اشاره و اضافه کرد: لازم است در یک فضای فراجناحی و اشتراک نظر برای توسعه، برنامه راهبردی تدوین کنیم. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت ساماندهی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت و نیز وضعیت نامناسب پسماندها و زباله در جنگل‌های سراوان این شهر گفت: در دولت یازدهم، 50 میلیارد تومان به صورت علی‌الحساب برای احیای رودخانه‌های یادشده تخصیص یافت و در همان زمان هم اعلام کردم سقفی برای اتمام این پروژه نداریم به شرط آنکه، این اقدام مهم انجام شود. نوبخت به اهمیت نقش‌آفرینی دانشگاهیان در این زمینه اشاره و اضافه کرد: استادان دانشگاه‌ها به‌طور عملی و علمی، موضوعات اشتغال، تولید و کارآفرینی را دنبال کنند. گفتنی است در نخستین روز از هفته دولت دانشکده فناوری‌های نوین عصر پنج‌شنبه با حضور معاون رییس‌جمهوری و استاندار گیلان در دانشگاه گیلان افتتاح شد. این دانشکده در زمینی به مساحت 6هزار و 500 مترمربع و زیربنای 2هزار و 831 مترمربع، با هزینه 6میلیارد و 500 میلیون تومان احداث شده است. برای ساخت این دانشکده تاکنون 4میلیارد تومان از اعتبارات ملی اختصاص یافته است. 

 پیشرفت فیزیکی حدود 99 درصدی راه‌آهن قزوین - رشت

 بعد از دیدار با دانشگاهیان، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه از پیشرفت فیزیکی حدود 99 درصدی راه آهن قزوین - رشت خبر داد و گفت: به‌زودی در این استان، صدای سوت قطار شنیده می‌شود. به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت در برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به اهمیت زیرساخت‌ها در توسعه استان گفت: یکی از مهم‌ترین بحث زیرساخت‌ها در گیلان، تکمیل راه آهن قزوین - رشت - انزلی - آستاراست. وی این خط ریلی را نه تنها پروژه ملی بلکه پروژه‌یی بین‌المللی دانست و افزود: در حال حاضر پروژه راه‌آهن قزوین - رشت حدود 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فقط قطعه‌یی بسیار کوچک از یک پل طویل به میزان چند کیلومتر، باقی مانده که نیاز به مصالح فولادی دارد و به زودی تکمیل می‌شود. 

وی به هشت کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت - قزوین نیز اشاره کرد و گفت: برای تکمیل این هشت کیلومتر، با پیمانکار وارد کار شده‌ایم اما مردم رودبار، مسوولان و نمایندگان خواستند راه به‌گونه‌یی احداث شود که اقتصاد مردم منطقه به‌دلیل عرضه محصولات به ویژه زیتون تحت تاثیر قرار نگیرد. 

به گفته معاون رییس‌جمهوری، توسعه فقط افزودن راه نیست بلکه توسعه آن است که در کنار گسترش راه‌ها، سفره مردم، اشتغال و وضعیت اقتصادی شهرها نیز مورد توجه باشد. 

 تسهیلات ویژه به واحدهای تولیدی اشتغال‌زا برای جوانان

نوبخت در ادامه سخنانش، اشتغال جوانان را یکی از رویکردهای دولت تدبیر و امید دانست و گفت: برای تکمیل یا توسعه واحدهای تولیدی به‌منظور به‌کارگیری جوانان و اشتغال‌زایی برای آنها، تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود. 

وی با یادآوری برگزاری جلسه‌یی با حضور مدیران عامل بانک‌ها و کارآفرینان گیلانی در رشت گفت: مدیران عامل همه بانک‌ها در آن جلسه اعلام آمادگی کردند که چند طرح بزرگ مستقر در گیلان را با یک کنسرسیوم که از بانک‌ها تشکیل می‌شود، تقبل کنند و این کار را انجام دهند. 

به گفته نوبخت، به 50 طرح که با پیشرفت فیزیکی بالای 65 درصد در حال انجام است و نیاز به تسهیلات دارند، تسهیلاتی پرداخت می‌شود و آنها نیز متعهد شده‌اند تا 21هزار جوان گیلانی را مشغول به کار کنند. 

وی اضافه کرد: همچنین در ارتباط با یارانه‌یی که برای کارورزی جوانان پرداخت می‌کنیم و به ویژه کسانی را که مشغول به کار شوند، تعهد کردیم که پرداخت حق بیمه و سهم کارفرما را دولت برعهده بگیرد و در همین راستا، طی هماهنگی انجام شده با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 500 میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده‌ایم. 

رییس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه افزون بر یک‌هزار و 300 میلیارد تومان تعهدات سفر به گیلان پرداخت شده، گفت: با وجود این میزان پرداختی، برخی طرح‌ها هنوز به اتمام نرسیده است. وی همچنین به پرداخت 23میلیارد تومان اعتبار برای محرومان استان اشاره و خاطرنشان کرد: در کمتر از یک ماه از قول داده شده در این خصوص، این اعتبار را برای مسکن محرومان اختصاص دادیم. 

نوبخت نیروی انسانی را یکی از سرمایه‌های مهم این کشور خواند و افزود: باید به گونه‌یی مدیریت انجام دهیم که در سایه هم‌افزایی، زمینه‌های توسعه فراهم شود. وی رویکرد دولت یازدهم و نگاه دولت دوازدهم را همگرایی با همه جریان‌های سیاسی کشور برای نیل به توسعه عنوان کرد. رییس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اختصاص 50 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت، برلزوم استفاده از ظرفیت دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاه کارآفرین تاکید کرد. 

وی ادامه داد: مشکلات زیست محیطی سد شفارود در غرب استان گیلان، رفع و مجوز لازم برای تکمیل آن صادر شده است ضمن اینکه به صورت کلی، باید ملاحظات زیست محیطی در پروژه‌ها و طرح‌ها به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. 

ارسال نظر