اشتراکگذاری تجارب کشورها در مدلهای ارتباطی
گروه بنگاهها
بیستمین دوره از کنفرانسQMOD (مدیریت کیفیت برای توسعه سازمانی) با حضور موفق همراه اول و با شعار «چالشها و فرصتهای کیفیت محصول در چهارمین انقلاب صنعتی» از پنجم تا هفتم آگوست(14تا 16مرداد) در دانمارک برگزار شد.
کنفرانس QMOD یکی از بزرگترین کنفرانسهای علمی و تحقیقاتی در سطح جهانی است که هر سال در زمینه کیفیت، خدمات، توسعه سازمانی و مدیریت امور مربوط به آنها، با همکاری دو دانشگاه معتبر سوئدی(لوند و لیشوپینگ) و انتشارات Emerald و Taylor & Francis برگزار میشود.
هدف از برگزاری QMOD این است که کشورهای مختلف با به اشتراکگذاری تجارب و نتایج تحقیقات خود تصویر درستی از واقعیات کسب وکاری و سازمانی ارائه کنند و از طریق آن بتوانند چالشهایی که فضای کسب وکاری و بسیاری از تئوریهای مدرن مدیریتی با آن مواجه هستند از میان بردارند و آنها را تبدیل به فرصت کنند.
چالشهایی همچون رقابت تنگاتنگ، اهمیت فزاینده داراییهای غیرملموس، تنوع فرهنگی و قومیتی، تمرکز بر کیفیت زندگی، آشنایی با محیط سازمانی، میزان پایداری محیط، مسوولیت اجتماعی مشارکتی و مدیریت ریسک.
سالانه نزدیک به150کشور از نقاط مختلف دنیا در این کنفرانس شرکت میکنند تا آخرین دستاوردهای خود را در زمینههای مختلف مدیریتی در سازمانها و شرکتهای بزرگ دنیا از فرهنگ سازمانی کیفیت و نوآوری گرفته تا کیفیت در تحصیلات عالیه، زندگی شغلی و سلامت ارائه کنند.
با توجه به اینکه مقالات برگزیده این کنفرانس در چند مجله معتبر آیاسآی و نمایه شده در اسکوپوس منتشر میشود، این کنفرانس یکی از معتبرترین کنفرانسها در حوزه مدیریت کیفیت محسوب میشود.
از زمان برگزاری نخستین دوره این کنفرانس یعنی از سال 1997تاکنون کشورهای مختلف نظیر چین، اسلوونی، فرانسه، کره جنوبی، آلمان، انگستان، ایتالیا، اسپانیا و... میزبانی کنفرانس مدیریت کیفیت برای توسعه سازمانی را برعهده داشتهاند. امسال نیز کشور دانمارک در شهر «السینور» در نزدیکی «کپنهاگ» میزبان این کنفرانس بود.
کیفیت از زبان همراه اول
یکی از نکات قابل توجه در بیستمین دوره از این کنفرانس حضور موفق همراه اول بود. در تاریخ 19ساله برگزاری این کنفرانس، تعداد مقالات پذیرفته شده ایرانی در مجموع 3 مقاله بود؛ اما امسال برای نخستین بار 5 مقاله ایرانی پذیرفته و ارائه شد.
نویسندگان این مقالات که همه از کارکنان شرکت همراه اول(دانشجویان دوره MBA دانشگاه لیکشوپینگ سوئد) بودند، توانستند در سومین روز از این رویداد که به طور ویژه تحت عنوان روز MCI برنامهریزی شده بود، مقالات خود را ارائه کنند. «محسن بهداری» مدیرکل محصولات و خدمات همراه اول درباره روند حضور این مجموعه در کنفرانس QMOD میگوید:«همراه اول در راستای تربیت نیروی انسانی خود در سطح جهانی، اقدام به تعریف و اجرای پروژههایی تحت عنوان (MLDP)
CI leadership development program کرد.
در این پروژه، آزمونهایی از مدیران متقاضی همراه اول گرفته شد که نفرات برگزیده در دانشگاه لیکشوپینگ سوئد - مبدع و پیشرو در ارائه روش تدریس PBL)Problem Base Learning) در جهان - مشغول تحصیل هستند».
بهداری افزود: مدیران همراه اول پس از گذراندن دروس تخصصی در رشته MBA با استفاده از تجربیات علمی خود در زمینه تلکام، اقدام به تدوین و ارسال مقالات خود به کنفرانس QMOD کردند.
به گفته مدیرکل محصولات و خدمات همراه اول، این شرکت با هدف حضور و مشارکت مدیران این مجموعه در سمینارهای تخصصی برای کسب دانش و بهبود کیفیت محصولات، توسعه بینالمللی دانش تئوری حوزه تلکام با تمرکز بر اپراتورهای موبایل، ارائه آکادمیک تجربههای همراه اول، شناساندن همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور خاورمیانه به نخبگان علمی جهان و دعوت از آنها برای مشارکت در بهبود کیفیت تلکام در این کنفرانس شرکت کرده است.
بهداری در ادامه با اشاره به عناوین مقالات ایرانی ارائه شده در بیستمین دوره از کنفرانس مدیریت کیفیت برای توسعه سازمانی گفت:«5 موضوع درباره بهبود کیفیت خدمات از سوی همراه اول در این کنفرانس ارائه شد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.»
این موارد شامل«خودارزیابی شرکت براساس مدل سادهسازی شده تعالی سازمانی EFQM – مطالعه موردی شرکت جیرینگ، ارزیابی نیروی انسانی در مدیریت کیفیت، در جستوجوی خلأ کیفیت خدمات در بخش تلکام، ارزیابی کیفیت روند مدیریت استراتژیک با استفاده از مدل تعالی 4 پی (4p) و شناسایی نقاط قابل بهبود کیفیت خدمات آموزشی اداره کل آموزش همراه اول با استفاده از مدل Servqual بود».
سطح برگزاری بیستمین دوره QMOD بیسابقه بود
پروفسور «ینس دالگارد» رییس انجمن کیفیت اتحادیه اروپا بنیانگذار و برگزارکننده این رویداد که نگارش بیش از 15کتاب و 200مقاله تحقیقاتی را در کارنامه علمی خود دارد و بسیاری از صاحبنظران حوزه MBA با نام او به عنوان نویسنده کتاب «اصول مدیریت کلان کیفیت» آشنایی دارند.
دالگارد علاوه بر اینکه مدرس و مشاور بسیاری از شرکتهای مطرح سوئدی است در دورههای آموزشی همراه اول به تدریس مدیریت استراتژی کیفیت و مدیریت استراتژیک تکنولوژی مشغول است و سطح علمی و کاربردی این دوره از کنفرانس مدیریت کیفیت برای توسعه سازمانی را یکی از بیسابقهترین دورهها میداند.
این دوره از کنفرانس با حضور پروفسورها، اساتید برجسته دانشگاهی و فارغالتحصیلان دکترای بیش از 180کشور برگزارشد.
همچنین 60 داور از بهترین اساتید و کارشناسان کیفی کشورهای انگلیس، امریکا، ایتالیا، سوئد، چین، ژاپن، یونان، آلمان، مکزیک، نروژ، کره جنوبی و... مقالات منتخب این کنفرانس را داوری کردند.
علاوه بر مقالات ایرانی، موضوعات متعددی در قالب سخنرانی استادان و فارغالتحصیلان مختلف از سایر کشورها در این کنفرانس مطرح شد.
«اصول و مدلهای مدیریت کیفیت»، «شکستها، دلایل، ارزیابی ریسک و مدلسازی»، «رضایت مشتری، کیفیت، ارزش و اهمیت»، «فرهنگ کیفیت، ارزش، رهبری و تغییر»، «ارزش مشتری، نوآوری، خلاقیت، پرداخت آسان با موبایل»، «سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9000»، «فرهنگ سازمانی، زندگی سازمانی، تحولات و تیمهای چند فرهنگی»، «کیفیت در مراقبت سلامتی»، «تولید ناب، پیشرفت، بلوغ و از بین رفتن»، «سهامداران، نیازها و الزامات مدیریت» و «زنجیرههای عرضه، مدیریت فرآیند، مشاوره» ازجمله این موضوعات بود.