خوابآلودگی راننده؛ عامل واژگونی اتوبوس دانشآموزان
معاون وزیر راه و شهرسازی، علت اصلی واژگونی اتوبوس حامل دانشآموزان هرمزگانی را خوابآلودگی راننده مطرح کرد و گفت: مردم خوابآلودگی رانندگان را به سامانه ۱۱۰۱۲۰ اطلاع دهند.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: جلسه اصلی کمیسیون ایمنی راهها سه هفته بعد تشکیل خواهد شد، اما با توجه به اهمیت موضوع و به تاکید وزیر راه و شهرسازی، این جلسه بهصورت فوقالعاده با حضور ۱۶ سازمان و نهاد عضو کمیسیون ایمنی راهها برگزار شد.
وی افزود: طبق تحلیل و بررسیها، متاسفانه در این سانحه که براثر خوابآلودگی راننده اتفاق افتاده، عامل اصلی وقوع تلفات در این حادثه نبستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان شناسایی شده است. بهطوریکه غیر از راننده که آسیب ندیده است، هیچیک از سرنشینان کمربند ایمنی خود را نبسته بودند و باعث شد که در زمان واژگونی اتوبوس سرنشینان به طرفین پرتاب شوند و این حادثه تلفات و مصدومانی را بر جای بگذارد.
تقیزاده با تاکید بر اینکه باید به بحث فرهنگسازی ایمنی حملونقل جدیتر پرداخته شود، گفت: سازمان صداوسیما، وزارت آموزش و پرورش، اورژانس، پلیس و نهادهایی که قابلیت ساخت تیزرهای آموزشی در زمینه ایمنی حملونقل را دارند، محصولات خود را تهیه کنند و مصوب شد که صدا و سیما برای پخش این محصولات بدون دریافت هزینه اقدام کنند؛ زیرا این محصولات فرهنگی جزو موارد عامالمنفعه هستند و هیچ نفعی برای هیچ سازمانی در پی ندارد. معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: همچنین مصوب شد که وزارت آموزش و پرورش در مفاد درسی و آموزشی خود به موضوعات ایمنی حملونقل بیشتر بپردازد. وی خاطرنشان کرد: مقرر شد با توجه به ایمنی بالاتر حملونقل ریلی نسبت به جادهیی این مساله بیشتر موردتوجه قرار گیرد و الزام داشته باشیم که علاوه بر اردوهای دانشآموزی تمامی اردوها که قابلیت جابهجایی از طریق شبکه ریلی را دارد، با استفاده از حملونقل ریلی انجام شود. تقیزاده نقش رسانهها در زمینه اطلاعرسانی برای ایمنی حملونقل را مهم دانست و گفت: سرنشینان اتوبوس با وجود اینکه از حالت خوابآلودگی راننده مطلع شدند؛ اما آگاهی کافی از اینکه میتوانند از طریق ارتباط با سامانههای ۱۴۱ سازمان راهداری و حملونقل جادهیی و سامانه ۱۱۰۱۲۰ پلیس راهور ناجا رفتار راننده را گزارش کنند، نداشتند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به یکپارچگی سامانههای هوشمند جادهیی و سامانه سپهتن اظهار کرد: درصورتیکه سرنشینان از طریق شماره تلفنهای ارتباطی رفتار راننده را گزارش میکردند به دلیل فعال بودن سیستم مکانیابی سامانه سپهتن، پلیس راهور میتوانست در نزدیکترین پاسگاه اتوبوس را متوقف کنند یا اینکه نیروی گشت خود را برای رسیدگی به مساله به محل تردد اتوبوس اعزام کند.
این مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه همچنان در خصوص برخی موارد به نظر قطعی نرسیدهایم، گفت: برای نمونه سابقه راننده، تعاونی یا شرکت حملونقل ارائهدهنده خدمات دربستی و بررسی مراتب نظارتی پلیسراه از آن دست موارد است، البته طبق بررسیهای انجامشده جاده به لحاظ علائم و استانداردها مشکلی نداشته است. تقیزاده گفت: بررسیها تا سه هفته آینده که جلسه بعدی کمیسیون ایمنی راهها برگزار میشود ادامه دارد و گزارش آن در قالب اطلاعیه اعلام میشود.